Sniper Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Vatikán: Iba katolíci sú tí praví Vatikán včera vydal dokument, v ktorom označil katolícku cirkev za jediného skutočného následovníka Krista. Ekumenická angažovanosť cirkvi podľa dokumentu neznamená, že by sa "zriekla presvedčenia, že je jedinou ozajstnou cirkvou Kristovou". Podľa agentúr tak Vatikán uprel protestantom právo nazývať svoje spoločenstvá cirkvami. Kresťanské spoločenstvá, ktoré neuznávajú pápeža, sa podľa neho nemôžu odvolávať na to, že ich cirkevní činitelia sú nasledovníkmi apoštolov. V uplynulých štyroch dňoch ide o druhý významný text vracajúci sa ku katolíckym tradíciám. V sobotu vydal Vatikán dekrét obnovujúci latinskú omšu. Jej súčasťou je aj motlitba za obrátenie židov na kresťanov. Čo z toho vyplýva? Členi protestantských a pravoslávnych tzv. cirkví by mali konvertovať na katolicizmus v snahe sa spasiť. O ateistoch a iných bohorúhačoch ani nehovoriac. Ešte sa nevie aký dopad môže mať tento dokument vydaný Vatikánom, ale podľa mňa môže nastať ďalšia Veľká schizma aká nastala v roku 1054. Myslím že ide o veľký krok späť a veľkú prekážku medzi zbližovaním katolíckej a pravoslávnej cirkvi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 to, čo charizmatický Ján Pavol II. za 25 rokov dosiahol, Ratzinger stihol za dva roky vymazať ... vrátane jeho občasných "neopatrných" výrokov a vrátenia starej liturgie / správa z 9.7.2007 / : " Vatikán vyšiel v ústrety tradicionalistom v rímskokatolíckej cirkvi a povolil širšie celebrovanie omše. Zahŕňa aj modlitby za obrátenie židov. Židia by sa mali obrátiť na kresťanstvo. Aj o tom sa hovorí v starej latinskej omši, takzvanom tridentskom obrade, ktorej širšie celebrovanie Benedikt XVI. v sobotu povolil. Druhý vatikánsky koncil v polovici 60. rokov používanie starodávnej omše významne obmedzil. Na jej slúženie doteraz kňazi potrebovali povolenie od diecézneho biskupa. " ... čo vyvolalo hromadu protestov - samozrejme stíha to, statočne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nokia Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 na tohto papeza mi sedi len jedno"to je vuuuuuul" Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoSo Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 veľkú prekážku medzi zbližovaním katolíckej a pravoslávnej cirkvi. v jednom clanku som cital, ze pravoslavne a vychodne cirkvi povazuju za sesterske, horsie je to s cirkvami, ktore vzisli z reformacie. Ich ucenie bolo oznacene za scestne a bludne. Cize som v prdeli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 pardon ... nie ty si v prdeli hlavy obrastené machom a idúce proti času a dobe sú v prdeli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 v jednom clanku som cital, ze pravoslavne a vychodne cirkvi povazuju za sesterskeŤažko povedať, Veľká schizma bola najväčším rozkolom v kresťanskej cirkvi, a katolíci spáchali na východných kresťanoch niekoľko ťažkých hriechov (napr. 4. krížovú výpravu). Zbližovanie medzi katolíkmi a pravoslávnými je veľmi dlhý a obtiažný proces, a najnovší "incident" k tomu vôbec nepomôže, skôr naopak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoSo Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Tak som ten clanok nasiel tu Východné pravoslávne cirkvi sa v dokumente nazývajú "sesterské cirkvi" a "zvláštne alebo miestne cirkvi", kým kresťanské komunity vychádzajúce z reformácie "nemôžu byť podľa katolíckej náuky nazývané 'cirkvami' v pravom zmysle slova". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 Myslené je to tak, že pravoslávni si fakticky inou cirkvou, tiež kresťanskou, ale oddelene praktikujú svoju vieru už takmer 1000 rokov. Pravoslávie má síce svoj pôvod vzniku počas Veľkej schizmy, ale treba brať do úvahy to, že východní kresťania už dávno pred tým boli pod vplyvom orientálnych kultúr, takže k došlo k odcudzeniu so "západnou" katolíckou cirkvou. Veľká schizma bola prakticky už len následkom (viac o tom v téme Byzantská ríša). Zato protestanské cirkvi, ktoré vznikli reformáciami, môcť považovať za scestné a bludné, lebo svojími snahami o reformu vlastne naznačili že katolícka viera nie je dokonalá a takže ju spochybnili. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chorche Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Budem trochu neprijeny, ale protestanti nech sa najprv pozru do vlastnych radov! Co ma znamenat to Severne Irsko? Martin Luther to myslel dobre, ale v zivote nemal reformovat Cirkev zvonka, nechtiac sposobil mnohe zbytocne vrazdy pre to iste, pre toho isteho Boha a este ho tak aj zucastneni volaju! Inak pokial clovek zije mravne (a nepozna Krista), moze byt a zrejme aj bude spaseny. No neprinalezi mi sudit. Skratka v jednom rozhovore som sa pytal na nejake primitivne kmene v dzungli, ktore o Kristovi este nepoculi, ze ci mozu byt povazovani za tych, co v Krista neveria. Skratka mravny zivot je podstatny! Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 chorche, o náboženstvách ako takých tu máme témy ... vážne kvitujem, že žiješ takým mravným životom, mimochodom aj ja a zrejme všetci členovia fóra, ale nie je mi jasné, čo to má spoločné s najnovšími dokumentmi vydanými Vatikánom ... žiadny cirkevný dokument vracajúci sa do minulosti nevyrieši Severné Írsko, Martin Luther je niekoľko storočí mŕtvy a čo mal či nemal robiť - mimochodom, keď sa mu okrem iného hnusili vtedajšie praktiky cirkvi, pokus o reformáciu bol prirodzenou odpoveďou ... nie je to tak v celých dejinách ? napredovali by sme vôbec bez reforiem ?samozrejme že volajú svojho boha Bohom, sú to kresťania, a kresťania majú len jedného boha, či nie ? alebo menej milujú svojho boha, alebo sú menej mravní, čo si tým vlastne chcel naznačiť ? ako sa tebe konkrétne pozdávajú tie posledné Vatikánom vydané dokumenty ? čo o nich súdiš ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozef50205 Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Uplne suhlasim a cakal som to uz velmi davno, ano KC je jedina a prava apostolska cirkev a jedina naslednickaKristovho ucenia, je to Kristova cirkev aj s nasim sv.otcom papezom- namestnikom Kristovym , ako nastupcom na stolci Petrovom. Ostatne nabozenstva vznikli iba odlukou od pravej KC a su podružné , no tym nechcem povedat , ze veriaci mimo KC su menej cenni alebo menej krestanski, vazim si kazdeho cloveka bez rozdielu , ak ovsem kona dobro.....Som rad , ze pociatkom 21.storocia sa vyprofiloval sv. otec na PETROVOM STOLCI , ked bolo dane jasne a zrozumitelne , ktora cirkev je nastupnickou a pravou cirkvou ..... :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
dead Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Ono tych jedinych pravych nasledovnikov a nasledovnicok vselikoho a vselicoho uz bolo, vsakze :lol: Mne je v podstate jedno kto sa pasuje za Jezisovho nasledovnika, ja o to nasledovanie nemam zaujem, kludne to prenecham niekomu druhemu :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozef50205 Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 urcite dead , ved ak si ateista o com je tu vobec rec..... :lol: :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dead Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 jozef Naslo by sa vela krestanov, co by ti odporovalo. Ked mam vsak pravdu povedat, toto vyhlasenie mi pripada ako zbytocne, teda ak nechceme skoncit pri uplatneni autorskych prav na pismo trebars :lol: V case po Kristovej smrti sa udialo toho dost na to, aby bol aspon dovod pochybovat o uplatnovani "praveho nasledovnictva" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozef50205 Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 samozrejme toto moze povedat aj ortodoxna cirkev , rozkol stale existuje a koniec v nedohladne, dead tazko hovorit tym , co nepoznaju historiu ...... historicka pravda je i na jednej- i na druhej strane :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
dead Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 logicky teda nasleduje otazka na zaklade coho sa citi byt dnesna katolicka cirkev nasledovnickou Jezisovho ucenia :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
chorche Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 O Lutherovi tolko, ze myslel to dobre, ale mal reformovat Cirkev zvnutra. Viac nepovazujem za vhodne vyjadrovat sa. Pri nabozenskych diskusiach byvam prilis horlivy a to nerobi dobrotu.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozef50205 Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 16. júla roku 1054 položil kardinál Humbert v chráme Hagia Sofia na oltár exkomunikačnú bulu, ktorá vylúčila z jednoty s Rímom konštantínopolského patriarchu. Odpoveď prišla čoskoro, patriarcha Michal Kerularios I. exkomunikáciu Rímu opätoval. Tým započala najväčšia a dodnes nazávažnejšia schizma, ktorá rozštiepila jednotné kresťanstvo na východné a západné. Vzájomná exkomunikácia však bola len dôsledkom pretrvávajúceho stavu a de facto legalizovala to, čo sa vyvíjalo už storočia predtým. Východ a Západ sa teologicky odcudzili a rástli tu povedľa seba dve rôzne tradície. Ak sa opýtate ktoréhokoľvek ortodoxného teológa, čo bráni opätovnej jednote katolíkov a pravoslávnych, bez váhania vám odpovie: pápež. Nemyslí tým žiadneho konkrétneho pápeža, ale pápežský úrad ako taký. Katolícka cirkev prijala na I. vatikánskom koncile (r. 1870) dogmu o pápežskom primáte a pápežskej neomylnosti. Dogma hovorí, že rímsky biskup je od počiatku (Kristove udelenie právomoci sv. Petrovi) nadradený nad celú cirkev a má výsostné právo ju spravovať a viesť (primát) a v otázkach viery a mravov je oprávnený v mene celej cirkvi formulovať dogmy (neomylnosť). Latinská tradícia dogmu pochopiteľne vzťahuje na všetkých pápežov v histórii. Ortodoxná tradícia pápežský primát odmieta a naproti nemu sa odvoláva na prax prvých storočí, kedy sa vyprofilovali niektoré zvlášť významné kresťanské centrá a vznikli z nich patriarcháty. Bolo ich päť: Rím, Konštantínopol, Alexandria, Jeruzalem a Antiochia. Ich autorita bola pre celú cirkev rozhodujúca a Rím mal medzi nimi najvýznamnejšie postavenie, ale iba ako „prvý medzi rovnými“. Keď čítate katolícke a pravoslávne dejiny cirkvi paralelne, nezbavíte sa pocitu, že každý argumantačne prihráva svojej strane a názor opozície zľahčuje. Kým Rím tvrdí, že pápež bol od počiatku ustanovený nad celou cirkvou ako zástupca Krista na Zemi, ortodoxia oponuje, že prvé a najkľúčovejšie koncily sa konali na Východe a bez účasti pápeža. Kým Rím hovorí, že na IV. ekumenický koncil (r. 451) v Chalcedone poslal pápež Lev I. dogmatický dekrét, ktorý bol snemom prijatý slovami: „Ústami Leva prehovoril Peter,“ ortodoxia oponuje, že dekrét slúžil otcom koncilu len ako poradný a bol prijatý s istými zmenami. Pravoslávie teda nadraďuje hlas cirkvi (koncilu) nad pápeža, v katolicizme je to naopak, pápež môže prehlasovať celý koncil. Ostatné rozdiely ako filioque (teologický spor o vychádzaní Sv. Ducha z Otca i Syna), dogma o Nepoškvrnenom počatí, či praktická otázka celibátu, sú menej závažné a v podstate nadväzujúce na centrálny problém primátu. Kým sa táto najzákladnejšia téza medzi oboma cirkvami nevyrieši, rozkol nebude ukončený. Isté možnosti sa však na obzore rysujú. V pravosláví zaznievajú hlasy, že ak by Rím svoj postoj k primátu prehodnotil a prijal by historicky relevantnú formuláciu „prvý medzi rovnými“, sú ochotní hovoriť o opätovnej jednote. Na druhej strane, katolícki historici dnes vydávajú mnohopočetné štúdie o tom, že primát sa vyvíjal. Bol iný do Milánskeho ediktu (r. 313), iný v čase prvých ekumenických koncilov, iný v stredoveku, keď vrcholila pápežská moc, inak bol vnímaný v čase I. Vatikánu a trochu inak je vnímaný po II. Vatikáne, keď sa opäť zdôrazňuje pápežova neomylnosť len „v súčinnosti s cirkvou a nie bez nej“ (W. Kasper, H. Balthasar). ....... takze dead zobral som si na pomoc odborníkov a koniec schizmy v nedohladne ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cat Eye Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Pôvodný význam katolícky je univerzálny a všeobecný. Ak sa výrok o jedičnej správnosti cirkvi chápe v tomto kontexte, tak katolícke sú všetky kresťanské cirkvi vychádzajúce z Kristovho učenia a určite sa k tomu do jednej aj hlásia. Pred schizmami boli všetci katolíci a nikto sa učenia nezriekol a každý tvrdí, že tá jeho je tá pravá... V tomto kontexte sa katolícky nerovná rímsko-katolícky.Otázka je, čo tým Papa myslel, aký je oficiálny výklad. Odporúčal by som prečítať knihu Hansa Kunga Dejiny katolíckej cirkvi... Mám obavy, že to skôr bude o tolerancii ako o jedinej správnosti... Pluralita nie je na zahodenie...ani v cirkvi alebo cirkvách. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nefmen Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Vatikán: Iba katolíci sú tí praví Vatikán včera vydal dokument, v ktorom označil katolícku cirkev za jediného skutočného následovníka Krista. Ekumenická angažovanosť cirkvi podľa dokumentu neznamená, že by sa "zriekla presvedčenia, že je jedinou ozajstnou cirkvou Kristovou". Podľa agentúr tak Vatikán uprel protestantom právo nazývať svoje spoločenstvá cirkvami. Kresťanské spoločenstvá, ktoré neuznávajú pápeža, sa podľa neho nemôžu odvolávať na to, že ich cirkevní činitelia sú nasledovníkmi apoštolov. V uplynulých štyroch dňoch ide o druhý významný text vracajúci sa ku katolíckym tradíciám. V sobotu vydal Vatikán dekrét obnovujúci latinskú omšu. Jej súčasťou je aj motlitba za obrátenie židov na kresťanov. Čo z toho vyplýva? Členi protestantských a pravoslávnych tzv. cirkví by mali konvertovať na katolicizmus v snahe sa spasiť. O ateistoch a iných bohorúhačoch ani nehovoriac. Ešte sa nevie aký dopad môže mať tento dokument vydaný Vatikánom, ale podľa mňa môže nastať ďalšia Veľká schizma aká nastala v roku 1054. Myslím že ide o veľký krok späť a veľkú prekážku medzi zbližovaním katolíckej a pravoslávnej cirkvi.Je veľmi veľká trúfalosť od papalášov z Vatikánu vyhlásiť takúto nehoráznu lož. Ale vôbec ma to neprekvapuje... svedčí to len o jednom - že ich pýcha, samoľúbosť a arogancia nepozná hranice! Pre človeka, ktorý pozná PRAVDU, je skôr charakteristická skromnosť, pokora a krotkosť... Naopak, pre človeka, ktorý blúdi a ani o tom netuší, býva typické, že hlása výroky v podobnom duchu: my sme tá jediná správna cirkev, my sme tí naj-naj-naj... skrátka no comment!!! Nedajte sa zmiasť dokonca ani tým faktom, že ich je mnoho! Milióny členov či davy nasledovníkov nie sú predsa kritériom správnej voľby!!! Na záver pár citátov z Božieho Slova: "Nebudeš nasledovať mnohých, pretože ich je mnoho..." (Ex. 23:2) "Je priestranná brána a široká cesta vedie do zahynutia, a mnohí ňou vchádzajú; ale do Života vedie tesná brána a úzka cesta, a málo je tých, ktorí ju nachádzajú." (Mat. 7:13-14) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strasidlo Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Myslím, že je nesprávne diskutovať o katolíckej Cirkvi bez toho, aby sa tu vyjadril aj niekto povolaný (teda kňaz). :lol: 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiensama Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Myslím, Niekto myslel a vymyslel furik :lol: Preco si to myslis? Nemame vari pravo vyjadrit svoj nazor na cirkev? Mame potom prave vyjadrit svoj nazor napr. na pokrok vedy a techniky, ci potrebujeme po boku vedca, kedze je to povolana osoba? Knaza tu k tomu nikto nepotrebuje, vieme si to vydiskutovat sami :) Ak vsak knaza poznas, pokojne ho sem posli, jeho nazor bude vitany. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Myslím, že je nesprávne diskutovať o katolíckej Cirkvi bez toho, aby sa tu vyjadril aj niekto povolaný (teda kňaz). :lol: kľudne môže prísť, bude vítaný. :) o politike môžeme podľa tejto logiky diskutovať len v prítomnosti politika, o medicíne len v prítomnosti lekára ... hm ? ale no ... tvojimi slovami povedané v inej téme tu: celá európska kultúra je postavená na troch pilieroch - na rímskom zmysle pre spravodlivosť, na gréckej filozofii a na učení kresťanstva; kresťanstvo, rímsky katolicizmus a cirkev sú úzko spojené, takže o nej budeme diskutovať, rovnako ako diskutujeme o práve bez neustálej prítomnosti právnikov a filozofii bez dozoru filozofov, lebo sme ľudia, odchovaní na týchto troch pilieroch, milé strašidlo ... n'est-ce pas ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strasidlo Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Knaza tu k tomu nikto nepotrebuje, vieme si to vydiskutovat sami :lol:Hej, toto si každý povie a potom to tak v bežnom živote aj vyzerá. Bludy a hlúposti na každom kroku. Ach jaj. kresťanstvo, rímsky katolicizmus a cirkev sú úzko spojené, takže...Ani poriadne nevieš, aké hlúposti si teraz napísala. Aj preto je potrebný niekto nepovolaný, aby si každý nevytváral vlastné pravdy, ktoré pravdami byť nemusia. A navyše tu nehovoríme o niečom všeobecnom, ale o pravosti Cirkvi. Nemyslím si, že je to natoľko ľahká otázka, aby o nej kázal pravdy kadekto. To je ako keby gitarista skúmal pravosť nejakého diamantu. Bude iba špekulovať, ale pokiaľ sa nevyjadrí zlatník, znalec v príslušnom odbore, debata sa nikam neposunie. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 nezdá sa, že tu káže niekto pravdy - myslím že nikto ... je to rovnaká diskusia ako kdekoľvek inde v akejkoľvek inej téme, nikto tu nemá patent na pravdu, ale svoj názor vysloviť predsa smie každý, ani názor na cirkev nie je tabu môžeme v pohode použiť definície katolicizmu, cirkvi, kresťanského katolicizmu, rímskeho katolicizmu, katolíckej cirkvi, rímskokatolíckej cirkvi, východných katolíckych cirkví, obradov, jurisdikcie, alebo čoho len chceš úzko spojené tie pojmy svojou podstatou sú, nech to nazývaš hlúposťou či nie, toto nie je špecializované kresťanské fórum, slušne vyjadriť svoj názor môže ktokoľvek, aj o diamanoch Liz Taylorovej môžeme povedať svoj názor, a svojím spôsobom to budú len špekulácie, napriek tomu, že existujú a dotyčná dáma ich s veľkou pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou vlastníkeď o tom vieš viac, povedz svoj názor, je to diskusia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now