Jump to content

Viete písať hudbu?


Mgr. L.E.G. von Trips

Recommended Posts

Po kreslení a básnení v poradí už tretia téma, kde môžu talentovaní z vás prezentovať vlastnú umeleckú tvorbu. V tomto prípade - hudobnú kompozíciu.

Link to comment
Share on other sites

Drei Stücke für Klavier, Op. 10

 

Dielo vznikalo na jar roku 2007. Tri malé skladby, v poradí pomalá, rýchla, pomalá, prvýkrát odzneli v koncertnej sále ZUŠ Exnárova v Bratislave v klavírnej interpretácii Mgr.art. Tomáša Boroša, PhD.

 

Druhé prevedenie nasledovalo v lete v priestoroch hudobnín na Medenej ulici v Bratislave na koncerte pri príležitosti výstavy dvojkrídla fortepiána Petroff opäť v interpretácii magistra umení Boroša.

 

Tretie, zatiaľ posledné, uvedenie skladieb sa uskutočnilo na pôde ZUŠ Exnárova na prehrávke v októbri 2007.

 

 

Drei Stücke für Klavier, Op. 10

 

I. Andante, Ges. Dur, Op. 10/a

II. Allegro agitato, es. moll, Op. 10/b

III. Andante, G. Dur, Op. 10/c

 

Klavír : Mgr.art. Tomáš Boroš, PhD.

Hudba : ©germaniawerks

 

 

(Nahrávka v zvukovosti, žiaľ, zaostáva za realizáciou naživo, keďže snímací aparát, ktorým sa to nahrávalo, bol obyčajný mikrofón, a nie špecálny mikrofón, aký sa používa na hudobný záznam.)

Link to comment
Share on other sites

Je to krásne, nádherné. Milujem tie tri skladby. Bola som dokonca aj na ich druhom prevedení na Medenej :lol: Naživo to bolo úplne božské, vyvrcholením pre mňa bola klaňačka skladateľa a pianistu na konci.

Niekedy keď ich počúvam, predstavujem si ako asi vznikali. Pomaly, nota po note, sa celá skladba ocitla na papieri. To ma vždy napĺňa veľkým obdivom. Pre mňa je to jednoducho geniálne :)

To, ako sa v hlave zrodí nápad, melódia, ako potom dlhé týždne dozrieva a nakoniec sa na notovom papieri ocitne skladba, to je pre mňa úplne zázračný proces. A potom ostáva už len sadnúť si za hudobný nástroj a interpretovať, aby dielo každý mohol počuť a tešiť sa z neho. Krásne :)

Veľmi sa mi to páči proste. Milujem ;)

Link to comment
Share on other sites

velmi pekne skladby :lol:

 

mna vzdy fascinovalo ako niekto moze zlozit hudbu, takze klobuk dole, fakt velmi prijemne pocuvanie :)

 

ako take skladanie hudby vlastne prebieha? to ta proste napadla nejaka melodia a potom si ti to skusal zahrat? :)

Link to comment
Share on other sites

no ano, pri vlastnej tvorbe prvy je skoro vzdy napad. vacsinou viem ako to hrat, resp ako to vyzera "v notach". vo vseobecnosti asi najdolezitejsia je hudobna idea, tzv. tema /θήμα, -ατος/, pretoze to je materiou skladby. kompozicia /compositio, -onis/ je potom metodologia /μεθοδολόγια, -ας/ skladby. to znamena, ze v procese kompozicie skladba akoby dozrieva a nadobuda podobu, aka zodpoveda tvorivemu zameru, ktory sa medzitym vykrystalizuje ako pri kazdej inej postupnej cinnosti, ked sa clovek usiluje nieco vybudovat, zhmotnit.

ja to robim tak, ze ked sa dam do pisania partitury (ale este stale skica, nie cistopis), znacnu cast skladby uz mam a len ju doplnam a zapisujem. myslim si, ze ak sa to da ziaka naucit, mal by byt k tomuto pristupu vedeny uz od zaciatku.

Link to comment
Share on other sites

Vokálna ária pre soprán a klavír G. Dur, Op. 7

 

Áriu pre soprán a klavír som dokončil na prelome mája a júna 2006 ešte na umeleckej škole ZUŠ Svätej Cecílie ako opus číslo sedem pôvodne na slová libreta zo Smetanovej opery Dalibor. Po jej dokončení som však napokon od českého textu predlohy upustil a ponechal som znenie bez slov, a to na naliehanie tamojšej učiteľky spevu, koncertnej umelkyne Aleny Jurčackovej, ktorá bola ochotná vziať skladbu pre niektorú zo svojich žiačok. Do konca školského roka sa však už verejné prevedenie nepodarilo zorganizovať. Jurčacková následne odcestovala do zahraničia, a tak celá skladba stála viac než pol roka.

 

Po jej návrate sa veci konečne rozhýbali a 23.III.2007 sa uskutočnila nahrávka Árie G.Dur na pôde Katedry Hudobnej Vedy Pedagogickej Fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Spev napokon naštudovala (medzitým už Mgr.art.) Alena Jurčacková osobne a klavírny part hral Mgr.art. Tomáš Boroš, PhD.

 

 

Vokálna ária pre soprán a klavír G. Dur, Op. 7

 

Spev : Mgr.art. Alena Jurčacková

Klavír : Mgr.art. Tomáš Boroš, PhD.

Hudba : ©germaniawerks

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Štyri miniatúry na ľudové téma a.moll, Op. 8

 

Štyri miniatúry sú štyri úpravy témy z ľudovej piesne. Rámec tonálnej harmónie je prekračovaný, obohatený o prvky enharmónie a disonancie v duchu modernizmu a súčasnej tvorby. Je to napísané tak, ako sa robí vážna hudba v súčasnosti.

 

Hudobný záznam z prehrávky v priestoroch ZUŠ.

 

Štyri miniatúry na ľudové téma a.moll, Op. 8

 

Klavír : Mgr.art. Tomáš Boroš, PhD.

Hudba : ©germaniawerks

Link to comment
Share on other sites

Zdravim vsetkych!

 

Dnes som nahodou objavil toto forum a tak prispievam svojou klavirnou sonatou c-mol, aktualne su hotove 2 vety, finale este nie. Posiem sem linky na Mp3 subor a aj noty, takze si ich mozete volne stiahnut.

Budem rad kazdemu komentaru a pripomienkam, ci uz sem alebo priamo na mna na mail cerebrum@seznam.cz

 

Takze prijemne pocuvanie alebo hranie:

 

1. Allegro

MP3:

http://www.speedyshare.com/594509375.html alebo

http://www.hubupload.com/files/3050d3c/449...-final.mp3.html

Noty:

http://www.speedyshare.com/288446627.html alebo

http://www.hubupload.com/files/9530387/caf..._final.pdf.html

 

2. Largo:

MP3:

http://www.speedyshare.com/730690698.html alebo

http://www.hubupload.com/files/02937d0/45a...-minor.mp3.html

Noty:

http://www.speedyshare.com/384720548.html alebo

http://www.hubupload.com/files/98f3e35/5ea...-largo.pdf.html

 

Pukino777

Link to comment
Share on other sites

ahoj pukino777,

 

presunul som tvoju temu sem. mam tu aj ja nejake veci. vlastne toto je tema pre hudobnu tvorbu, takze dufam, ze ti to nevadi.

 

no, mozem ti napisat niekolko pripomienok, ale mam aj dost otazok. zaujimalo by ma, ze ako a kde si tu hudbu nahral. a pri akej prilezitosti. hral si to sam, alebo ti to hral niekto iny? resp. nahral si to v nejakom pocitacovom programe, kde sa to da aj prehrat a exportovat? ta hra, totiz interpretacia, vyznieva trochu zvlastne. preto sa pytam. (inac celkovo by si mohol k tomu napisat viac do prispevku.)

 

z hladiska interpretacie su tam mnohe miesta trochu neklaviristicke. neviem, ci sam hras na klaviri, no ked pises pre nejaky nastroj, mal by si brat ohlad na hratelnost. totiz, nepisat to tak, aby si to interpret musel upravovat, pripadne ti to vratit na prepisanie, ale tak, akoby si to ty sam mal pred tymi ludmi hrat. nestazovat to zbytocne, brat ohlad na to, co sa hra ktorou rukou a aky je prstoklad. tie akordicke rozklady v lavej ruke su v obidvoch (!) partoch dost neobratne napisane. v sesnastinovom pohybe pozadujes skoky, casto aj uprostred taktu, pri ktorych musi klavirista odhodit ruku skoro pol metra vlavo, ale zapis tomu neprisposobis. vrchol toho je napr v Largu c.moll v 1:04, ked lava ruka ma skocit z h na G ' velku terciu pod dvoma oktavami do kontra oktavy, a hned nato o oktavu vyssie na velke G. pritom to je uplne nezmyselny pohyb, hudobne neoddovodneny. podobne, zase v pravej ruke, ked podkladas melodiu akordami, ktore samy o sebe nie su nositelmi harmonickej funkcie, pretoze ta uz je dana tym, co znie v takte - povedzme F -, a ony ju mozu iba akosi zafarbovat, doplnat, co ale nema privelky vyznam v rychlom pohybe, akurat ze to opat robi tu skladbu menej hratelnou. okrem toho v melodii nema kazdy jeden ton individualny harmonicky zmysel, ale melodia ma harmonicky vektor posobenia. skratka, melodia kdesi zacina a kamsi smeruje a konci, vyustuje niekde a na niecom je vystavana. to je harmonicky zmysel melodie, a nie kila na kazdom tone. ale to uz zachadzame do harmonie a skladby. mimochodom, esteticka posobnost melodie nema spocivat iba v hudobnom kontexte. melodia, ako kazda hudobna esteticka zlozka osve, musi posobit esteticky aj samostatne. melodie, ktore tam zaznievaju, ked ich vyjmem z kontextu, neposobia tymto dojmom. rozumies, melodia je dobra vtedy, to su slova F. J. Haydna, ked si ju bez vsetkeho intonujem piskanim alebo hlasom, a sama posobi tak, ako vo vacsom ma posobit dane hudobne dianie. ale melodie v tychto skladbach tu vlastnost nemaju. su bezobsazne. jednoducho povedane, len sa akoby vinu celym hudobnym dianim a neprevysia ani na dva takty ramec akehosi zvukoveho komplementu.

 

pokial hovorime o harmonii, dalsej, nie uz tak praktickej ako interpretacia, skor teoretickej, avsak mimoriadne podstatnej a hudobno-akusticky urcujucej zlozke, tazko mozno v tejto hudbe hovorit o vyuzivani harmonickeho potencialu tonalnej alebo inej koncepcie. ty vyuzivas sotva viac nez puhe tri harmonicke funkcie - toniku, dominantu a subdominantu. preco nevyuzivas sirsi harmonicky repertoar /repertoir/ ? na posluch je to strasne vlazne. suche. harmonicky pohyb smeruje stale rovnakym smerom. posobi to trochu skolacky. okrem toho s danymi funkciami nepracujes spravne. totiz, sekvencia akordov nemoze byt uplne neviazana, akordy nemozu nastupovat po sebe lubovolne. pre ich postupnosti platia urcite pravidla. to zdoraznujem preto, lebo ty, ako som tam uz vyssie spominal, pouzivas strasne rudimentarny harmonicky repertoar. napr v c.moll so zakladnym harmonickym funkcnym ponatim nemozes ist povedzme c - G - f - c. najma nie, ked, ako to stale robis, uvadzas dominantu vzdy tvrdu, a teda pises nie v molovej tonine prirodzenej, ale v molovej harmonickej. kriticky ton tvrdej dominanty - G v c.moll - smeruje neodvratne k tonickej funkcii. to ma privadza k inej zavaznej otazke tykajucej sa vedenia hlasov : preco uvadzas dominantu (a takmer vzdy ako sextakord) so zdvojenym citlivym tonom? citlivy ton smeruje v c.moll harmonickej vzdy od h do c. nikdy inak. ak ho zdvojis, vynutis si tym postup dvoch hlasov v rovnakom intervale o rovnaky interval malej sekundy. to je tzv. oktavovy paralelizmus - hruba chyba kontrapunktu vo vedeni hlasov (priklad mas napr. v Largu 3:10).

 

co sa tyka samotnej kompozicie, napada ma v prvom rade to, ze v obidvoch skladbach robis vlastne to iste. oktavy a akordicke rozklady. obidve su vybudovane na tom istom principe. niezeby to tak nemohlo byt, ale rychlo sa to spotrebuje. ak vsetko napises rovnako, bude to zniet rovnako. navyse v pomalsej skladbe sice predpisujes tempove oznacenie largo (co je myslim 44BPM), ale takmer nepretrzity sesnastinovy pohyb skladbu posuva do rozmedzia dvojnasobku tempa (na uroven commodo, moderato, maestoso, ..), a tym sa vlastne stiera relativny rozdiel v tempe medzi prvou a druhou skladbou. to vnasa do diela zmatok, pretoze - ako vidim, ze vies - sonatova forma rozklada opus na tri vety NEROVNAKEHO tempa. zvycajne dve rychlejsie a prostrednu pomalsiu. inym kompozicnym nedostatkom je nepritomnost invencie. posobi to na mna tak, akoby v tej hudbe chybal vyvin. dal si nejaku pasaz /passage/ a figuru, a tu si skoro stale opakoval a obmienal. iste, aj to sa v kompozicii uplatnuje, kombinatoricke principy: variacie, permutacie atd., ale nie od zaciatku do konca. skladba musi obsahovat hudobny napad, ktory bud mozno variovat bez toho, aby sa vycerpal, resp. prv nez sa vycerpa, alebo musi spracovavat viac hudobnych napadov, tzv. hudobnych tem. to, v akom stadiu jednotlive invencie v zodpovedajucom stadiu skladby su, resp. v akom budu, ako su temy vypracovane a ich potencial vyuzity, musi skladatel bezpecne poznat v priebehu tvorby, ale musi to vediet uz PREDtym, nez vezme do ruky notovy papier.

 

co sa tyka tektoniky, tak ta nie je skoro vobec rozvinuta na skladobny celok. element kontrastu tam je. tektonickych prvkov je vsak viac. napr. chyba skladobny vrchol (pripadne viac vrcholov v subordinacii) a smerovanie k nemu. podobne ako som pisal o melodii, aj skladba ako celok musi kamsi smerovat a cez nieco. a musi mat koniec. zaver. zaver pozostavajuci z trivialnej kadencie na funkciach S - D - T sice uspokojuje vnimanie harmonickeho rozvoja posluchaca, ale uspokojuje ho na velmi primitivnej urovni. S - D - T je ucebnicovy rozvoj, na ktorom sa vyucuje posobenie hudby na ludske podvedomie, ale v praxi je az prilis prosty. najma ak pozostava iba z realnych trojzvukov. napokon, v celom diele su skoro same trojzvuky. s enharmonickou zamenou tonov - jemnou to zmenou temperovaneho ladenia ich vysky nad alebo pod ton, napr. v Largu 1:11 - treba zachadzat nanajvys opatrne, lahko to moze vyzniet falosne.

 

skratka, aby som sa prilis nerozpisoval, neviem o tebe nic (mohol si napisat aspon nieco aj o sebe ako HUDOBNIKOVI), a tak tazko mozno hladat dovody, preco je toto tak a tak, ale podstatne je to, ze ta hudba ako taka, totiz po skladobnej stranke - kazda hudba je vlastne skladba -, zrejme okrem toho, ze je dobre nahrana, vlastne nie je velmi dobre napisana, pokial to mozem takto komentovat.

 

to ale neznamena, ze sa nemoze niekomu pacit, pravdaze.

Link to comment
Share on other sites

Ahoj L.E.G. von Trips,

vdaka za podrobny rozbor, milo som prekvapeny. K tvojim otazkam: hram amatersky na klaviri, komponujem pri klaviri. viem, ze niektori to vedia napisat vsetko z hlavy, ja nie, ja to musim pocut, zahrat, improvizovat ako to znie akusticky, az tak to napisem. Noty zadavam do pocitaca ciastocne cez klavir (elektricky klavir, nie keyboard), ciatocne upravim manualne editaciou, cize to nakoniec vyjde z pocitaca.

Tvoj rozbor posobi dost fundovane, bohuzial, ja toto neviem ohodnotit, kezde mi k tomu chyba teoria, jednoducho, tvorim podla nalady, napadov, nestudoval som pravidla kompozicie, cize tym padom ani neviem ake som porusil :lol: , jednoducho prirodzene tvorim, ked mam napad. Na druhej strane tym nechcem znevazovat teoriu, len som sa zatial na moju hudbu nepozeral cez taky filter.

Ale som rad, ze napriek faktu, ze tebe sa nepaci, pripustas, ze niekomu sa pacit predsa len moze :) :)

Link to comment
Share on other sites

mne ako absolutnemu laikovi co nerozumel ani slovo z toho co Leg napisal (ale vyborne sa mi to citalo, bolo to take zaujimave :)) tak sa tieto dve skladby pocuvali velmi prijemne :) nevravim ze by ma to nejako extra ohurilo, ale prijemne pocuvanie :lol:

Link to comment
Share on other sites

Zdravim vsetkych,

dnes som sa pustil do pokracovania klavirnej sonaty c-mol, a tak sa zrodil zaciatok, ktory mam zatial hotovy. Pre znalcov aj neznalcov, ktory by si to radi vypoculi posielam link na mp3. Noty mozem taktiez poskytnut, ale predpokladam, ze az ked to bude komplet.

Rad si vypocujem vase nazory.

 

3. Allegro con spirito, zaciatok, ca. 1,5 min

 

http://www.hubupload.com/files/929a43e/1f7...pirito.mp3.html

http://www.filefactory.com/file/df1740/

Link to comment
Share on other sites

Dnes som sonatu dopisal, tak posielam teda komplet linky na stiahnutie. 1. a 2. veta su nezmenene, nova je len 3.veta a noty som zhrnil do jendneho suboru. Snad sa bude pacit aj tretia veta, rad si vypocujem vase komentare a postrehy.

Peter

 

1.Allegro:

http://www.4shared.com/file/38003592/c7287...nt_Allegro.html

or http://www.speedyshare.com/594509375.html

2. Largo:

http://www.4shared.com/file/38004305/11d41...ment_Largo.html

or http://www.speedyshare.com/730690698.html

3.Allegro con spirito:

http://www.4shared.com/file/38004117/e5459...on_spirito.html

or http://www.speedyshare.com/284843308.html

 

Noty komplet:

http://www.4shared.com/file/38004347/9bb6b..._for_piano.html

Link to comment
Share on other sites

Melodia pre Moniku

 

Zdravim vsetkych,

konecne som opustil c-mol a uvolnenie som nasiel v G-Dure, este som to len zacal, ale rad si vypocujem vase postrehy, neviem, ci to mam napisat len pre klavir solo alebo pre viacer nastrojov. Zatial teda len uvod ako MP3 a noty, kto rad aj hudbu vidi

 

Noty:

http://www.4shared.com/file/38106715/6e939...for_Monika.html

 

MP3 (klavir, husle, flauta):

http://www.4shared.com/file/38171785/90a6c...ute_violin.html

 

MP3 (Solo Klavir):

http://www.4shared.com/file/38171784/e7a1f...solo_piano.html

 

Budem rad ak mi napisete ako to posobi, hoci to nieje dokoncene.

Link to comment
Share on other sites

Ahojte vsetci!

Vyzera to tu troska mrtvo, aspon v tejto sekcii :lol: Ak by tu nahodou niekto aj zatulal, tak posielam novu vec pre klavir.

Snazil som sa vyjadrit pocity,ked prsi, mam rad dazd, nemyslim teraz dramaticku burku, jednoducho ukludnujuci dazd. Nie kazdy ma rad sentimentalne veci, takze asi sa to nebude pacit kazdemu, ale snad niekomu ano. Takze mi napiste ci uz tak ci onak

Posielam ako vzdy mp3 a noty.

 

Dazd pre klavir D-Dur

 

Noty:

http://www.4shared.com/file/38781639/2f2f4038/rain.html

 

MP3, moj obvykly klavir, asi najvhodnejsie, z toho co mam

http://www.4shared.com/file/38781615/14af6e91/rain.html

 

MP3, alternativny klavir (bohuzial mi neslo nastavit viac hlasitost)

http://www.4shared.com/file/38782143/9741868a/rain2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ahojte!

Jeden clovek z netu nebol spokojny so zvukom taktiez a tak mi to hodil cez Ivory piano, zvolnil tempo a v jednej verzii dokonca pridal zvuka dazda, tak to si to mozete vypocut.

 

Moj tip: Verzia s dazdom kód:

www.curtallen.com/sounds/rain(fx).mp3

Odporucam sluchadla.

 

Cisto klavir:

http://www.curtallen.com/sounds/rain(adjusted).mp3

 

a http://www.curtallen.com/sounds/rain_straight.mp3

 

Jeho popis: http://www.curtallen.com/pj_rain.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Posielam novu vec pre klavir, nahral som to nazivo, je to predbezne verzia a je tam pocut chyby, ale co uz ked to hra nazivo moja malickost :lol:

Inymi slovami: klavir, v d-mole, vecerna atmosfera.

MP3:

http://www.4shared.com/file/44838425/aed46...rovisation.html

 

Prijemne pocuvanie, noty som nemal zatial cas spisat, cize existuje zatial len tato jedina nahravka.

P.

Link to comment
Share on other sites

Zdravim vsetkych,

kedze idem o dva dni na dovolenku, tak som dnes znotoval aspon hlavnu temu z noveho napadu, cize nieje to este hotove, ale napriek tomu to sem davam, kedze budem nejaky cas offline

Je to pre klavir a husle, a-mol (dobre zneje aj hoboj, flauta ci klarinet, takze vlastne pre klavir a dalsi solovy nastroj).

 

Mp3:

http://www.4shared.com/file/45634192/a71d1...ano_violin.html

 

P.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Additional information you can see at Privacy Policy