DCS: A-10C - AAR 01
DCS: A-10C Warthog
Po porazke Gruzinska v roku 2008 sa, na zakalade jeho ziadosti, rozhodlo NATO rozmiestnit v oblasti svoje jednotky. Cielom jednotiek je stabilizovat region a zamedzit dalsiemu sireniu ruskeho vplyvu. Hlavnou silou expedicnych jednotiek je 1st Cavalry Division, tazko obrnena jednotka rychleho nasadenia, ktora je najvhodnejsia pre pripadnu konfrontaciu s ruskou 58. Armadou umiestnenou v Juznom Osetsku. Gruzinska vlada suhlasila, v snahe znizit napatie, so stiahnutim svojich jednotiek z hranicnych uzemi.
Nespokojni s vysledkom vojny, gruzinsky nacionalisti narusili snahu o stabilizaciu a bombovym utokom znicili tunel Roki, jedinu spojnicu medzi Juznym Osetskom a Ruskom. S jedinou zasobovacou cestou znicenou a nijakym vhodnym letiskom v oblasti je 58. armada v krizovej situacii. Bud opustia svoj vojensky material a evakuuju personal vrtulnikmi, cim by sa de-facto vzdali vsetkych svojich cielov v Juznom Osetsku, alebo prejdu do ofenzivy. Bohuzial je zrejme, ktora moznost je realnejsia.
1st Cavalry Division s druhou brigadou bohuzial nemaju dostatocnu silu na zastavenie ruskej ofenzivy. Ulohou je spomalit rusky postup vymenou uzemia za cas, co umozni prichod dalsich posil. Dalsia brigada je na ceste a do dvoch dni by mala dorazit do Tbilisi, ak druha brigada vydrzi 2 dni, tak je vojna vyhrana. Bohuzial, zle jesenne pocasie hra proti spojeneckym silam a znemoznuje pouzitie vacsiny leteckych sil, A10 budu preto klucove pri splneni tohto ciela.
Ruska 19. motorizovana divizia sa s formovala na poziciach, z ktorych moze zautocit na nasu obrannu liniu. Prva formacia ruskej ofenzivy pozostava zo 693. motorizovaneho regimentu tlaciaceho sa Gori-Tbilisi dialnicou a 429. motorizovaneho regimentu utociaceho na mesto Gori. Spravodajska sluzba sa domnieva ze utok povedie 693.
4-9 CAV, podporovana delostrelectvom a letectvom, pozdrzala postup ruskeho 19. motorizovaneho regimentu na dobu dostatocnu pre zformovanie obrany. 1-8 CAV obrnila svoje pozicie na kopcoch severne od Gori. 1-5 CAV postavila obranne linie pozdlz dalnice Gori-Tbilisi. 4-9 CAV sluzi ako brigadna rezerva.
Ciel misie:
Zastavit postup 693. motorizovaneho regimentu.
Hrozby:
A-10 je lietadlo blizkej leteckej podpory a je kvoli svojej nizkej rychlosti a slabsiemu vykonu motorov lahkym tercom pre vacsinu protilietadlovych systemov. A-10C obsahuje ochranny balik, ktory mu pomaha pri obrane pred tepelne, radarom a laserom navadzanym zbranovymi systemami.
RWR - Radar Warning Receiver, RWR je standardne vybavenie kazdeho moderneho bojoveho lietadla. Na povrchu lietadla su umiestnene senzory, ktore detekuju oziarenie lietadla radarom. Z analyzy zachytenych vln vie system zistit typ radaru a mod (t.j RWR vie napr. povedat, ci radarovy system aktivne navadza strelu). Podla sily vln vie system odhadnut vzdialenost od zdroja. RWR je povacsinou schopne zachytit radar skor, ako je radar schopny zachytit lietadlo. Je to z toho dovodu, ze na detekovanie radaroveho oziarenia staci, aby vlny doleteli k lietadlu, kdezto na zachytenie lietadla radarom je potrebne, aby vlny doleteli k lietadlu a spat k radaru.
Popri senzoroch zachytavajuce radarove vlny ma A-10C aj senzory zachytavajuce oziarenie laserom.
MWS - Missile Warning System. Odpalenie radarom navadzanych striel je mozne detekovat pomocou oziarenia navadzacim radarom, ktory pri odpaleni meni svoj mod. Tepelne navadzane rakety nic nevyzaraju, ale sa pasivne navadzaju na tepelnu signaturu lietadla. Co je horsie, IR rakety mozu byt dostatocne male na to, aby boli odpalene z rucnych zbrani (stinger, strela, igla), z lietadla neviditelnymi pesimi jednotkami. MWS je system kamier, ktore su schopne opticky zachytit a identifikovat samotny odpal. Nevedia uz ale urcit povodcu odpalu (priatel/nepriatel), ani ciel rakety a tak spustaju poplach pri kazdom odpale v blizkosti lietadla.
ECM Pod - Electronic Counter Measure pod je zariadenie, ktore je mozne umiestnit pod kridlo. Ulohou tohoto zariadenia je, pre potreby obrany, rusit nepriatelske radary a tym znemozit efektivnemu navadzaniu radarom navadzanych striel na ciel.
Flares - Klamlive svetlice predstavuju alternative ciele pre tepelne navadzane rakety. Ich ulohou je zmiast navadzanie tepelne navadzanych rakiet, a to aj preemptive - clovek odpalujuci napr. stinger vie len podla tonu zo senzora, ci raketa zamerala nejaky ciel, alebo nie. Ak lietadlo vystreluje klamlive svetlice, tak clovek nevie urcit ci je zamerane lietadlo, alebo nejaka svetlica.
Chaffs - Chaffs su v podstate 'svetlice proti radarom'. Male kusky hlinika, ktorych ulohou je vytvorit falosne radarove odrazy a zmiast nimi radar.
9M36 Buk (NATO oznacenie: SA-11 "Gadfly")
9K33 OSA (NATO oznacenie: SA-8 "Gecko")
9K35 Strela-10 (NATO oznacenie: SA-13 "Gopher")
ZSU-23-4 "Shilka" (NATO oznacenie: "Zeus")
9K38 Igla (NATO oznacenie: SA-18)
Vyzbroj:
GAU-8/A Avenger
GAU 8 je symbolom A-10. Tento 30mm kanon je najvacsim kanonom, aky sa montuje do zapadnych lietadiel. Cely system vazi skoro 2tony a je schopny vystrelit 4200 striel za minutu, pricom kazda strela vazi bezmala 0,5Kg. Standardnu napln tvori tzv. combat mix, ktory obsahuje jednu vysoko vybusnu zapalnu strelu pre kazdych pat prieraznych striel z ochudobneneho uranu. Pocas operacie pustna burka bolo vystrelenych 940,254 tychto striel. Vystrelene strely letia rychlejsie ako zvuk, ciel teda zasiahnu skor ako je schopny pocut vystrel.
Spatny raz tohto monstra je 45kN (10 000lb), co je viac ako je vykon jedneho motoru (40.3kN). Kanon je preto montovany tak, aby aktivna hlaven bola presne v osi lietadla, inak by strelba vychylila lietadlo z kurzu. Motory A-10C su vybavene samozapalnym systemom, ktory je aktivny pocas strelby, a ma zabranit tomu aby plyny opustajuci kanom (ktore su v podstate bez kysliku) zadusili motor. GAU-8 ma nezamenitelny zvuk, ktory je pre A-10 symbolicky.
(ako prve je pocut aerodynamicky tresk z letiacich nabojov, po ktorom nasleduje zvuk samotneho vystrelu)
4x AGM-65D "Maverick"
AGM-65 je rodina presnych, samonavadznych, vzduch-zem rakiet primarne urcenych na nicenie obrnenych cielov. Opticky senzor (IR kamera, alebo standardna CCD kamera) na spici poskytuje obraz, ktory je vyvedeny do kokpitu. Elektronika AGM65 je schopna zamerat sa na kontrastne rozdiely v obraze. Model D je vybaveny IR kamerou a 56kg hlavicou. Dostrel je obmedzeny vzdialenostou, na ktoru je elektronika schopna zamerat ciel, co je vo vacsine pripadov od 5km do 13km. Teoreticky dostrel je cez 30km.
2xAIM-9M "Sidewinder"
Priebeh
Vzlietame z vojenskej zakladne Vaziani, vzdialenej 20km od Tbilisi. Pocasie je hnusne, s nizkou spodnou hranicou oblacnosti.
Robim jeden okruh okolo letiska, kym sa cela letka styroch A-10C nedostane do vzduchu a nesformuje do formacie. Zatial kontaktujem AWACS a ziadam prehlad o situacii "Wizard, Hawg 7-1, Request picture". S potesenim prijmam jeho odpoved 'picture clear', nebo je len nase.
Potom zamierime na sever, ponad Tbilisi, smerom na Gorovani.
Letecke krytie nam poskytuje dvojica F15C. Tieto stroje si za svoju historiu pripisali vyse 100 zostrelov pri nulovych stratach.
Pomaly prichadzame ku kontaktnemu bodu, par kilometrov vychodne od Gori. Naladujem radio na dohodnutu frekvenciu a kontaktujem JTAC, ktory nam ma dat vektor na ciel.
JTAC - Pri blizkej leteckej podpore je kriticka identifikacia ciela, hrozieb a priatelskych jednotiek v oblasti. Pri bojiskach, ake sa nachadzaju v iraku a afganistane su priatelske jednotky len par metrov od tych nepriatelskych. Joint terminal attack controller - JTAC (co sa da volne prelozit ako koncovy koordinator spojeneho utoku) je jednotka, ktora je zodpovedna za navadzanie lietadiel na ciel. Komunikacia medzi lietadlom a JTAC prebieha podla presne definovaneho protokolu, ktoreho zakladom je tzv. 9-line, 9riadkova informacia ktora obsahuje vacsinu informacii potrebnych pre utok napr.
FORD 211 7nm 1200ft MSL Tank column, moving east on road, FH772449, Marked by WP, No factor, Egress FORD
1. FORD - bod, z ktoreho treba zahajit utok
2. 211 - smer zo zaciatocneho bodu
3. 7nm - vzdialenost od zaciatocneho bodu
4. 1200ft MSL - vyska v ktorej sa ciel nachadza, MSL - mean sea level - oznacuje, ze ide vysku nad morom.
5. Tank column, moving east on road - druh ciela, pripadne smer pohybu
6. FH772449 - koordinaty cielu v systeme UTM.
7. Marked by WP - ako JTAC oznaci ciel, WP je skratka pre White phosphorus (slangovo Willie Pete), biely fosfor, ktory prudko hori a produkuje vela, dobre viditelneho, dymu.
8. No factor - Pozicie spriatelenych jednotiek, No factor - niesu faktorom.
9. Egress FORD - akym smerom je treba opustit oblast utoku.
Dostavame koordinaty ciela. JTAC vyuziva datalink a posiela koordinaty aj do navigacneho pocitaca. Ta cervena bodka pod krizikom, to je nas ciel. Zelene X su spriatelene jednotky tvoriace obrannu liniu. V pravo je vidiet display RWR, jeden zisteny radarovy signal, E3 AWACS a ten je nas. JTAC mi este s kludom anglicana oznamuje, ze 9 mil zapadne od ciela sa nachadza bateria Sa-11. O tu sa snad ale postaraju Tornada.
Odistujem zbrane a zapinam maverick, ktory potrebuje tri minuty aby inicializoval vnutorny gyroskop a vychladil IR senzor. Kontrolujem obranne systemy a pripravujem si program s obrannymi svetlicami, istota je zicher.
Letka Nemeckych tornad zatial plni svoju SEAD misiu a z bezpecnej vzdialenosti likviduje vsetky radarom navadzane protilietadlove systemy.
SEAD je skratka pre Suppression of Enemy Air Defenses (co v preklade znamena potlacenie nepriatelskych protiliedlovych systemov). SEAD su vykonavane specialne na to prisposobenymi lietadlami, ktore su vyzbrojene protiradarovymi raketami ako AGM-88 HARM alebo ALARM, tieto rakety sa navadzaju na radarove ziaranie, ktore radar vyzaruje.
A zasah, najvacsia hrozba je znicena. Cas zacat s utokom.
Po priblizeni k cielu nechavam zvysok letky za mnou, pre dohlad. Takto budu mat lepsi vyhlad na situaciu ako ja, a mozu ma vcas varovat pred pripradnymi IR raketami, vystrelenymi mimo mojho zorneho pola.
Na obrazovke mavericku sa zacinaju objavovat nejake jasne bodky. To by mohol byt moj ciel. Kontaktujem JTAC, udavam poziciu ciela a ziadam o potvrdenie, ze ide o moj ciel. Pozitivna odpovedat ma potesi. Obraz je uz dost jasny a maverick bez problemov rozpozna kontrast a zamera sa.
"One, Rifle"..4x. Do dvatsiatich sekund su vsetky styri mavericky na ceste k cielu.
Preventivne odpalujem par svetlic a zacinam prudku obratku vpravo, prec z oblasti utoku. V tom sa na RWR rozvieti jedno velke A, ZSU-23-4 "Shilka", "One, mud spike" a neutichujci ton mi oznamuje, ze ma zameral. Dostal som sa blizsie ako som chcel, za taketo chyby sa zvykne platit.
Uvitaci vybor v podobne davky z 23mm kanonov uz mieri mojim smerom. Zvuk na trup dopadajucich projektilov prehlasuje len vrieskanie 'master caution warning', ktory sa mi takto snazi 'jemne' naznacit, ze nieco nieje v poriadku. Rozsvietena kontrolka 'R Engine Hot' (pravy motor horuci) je mi celkom dobrou indiciou v com moze byt problem. Nasledne rozsvietenie detektoru poziaru v pravom motore tuto domienku potvrdzuje. Nudzovou pakou prerusujem prisun paliva do praveho motoru a nasledne do neho vypustam hasiacu zmes, pritom myslim na to, ze pripadna katapultaz v oblasti, ktora bude onedlho patrit ruskym jednotkam, na ktore som poslal styri mavericky, by pre moju virtualnu karieru nebola prospesna.
Zmes nastastie zafungovala a kontrolka poziaru zhasla. Pozeram na 'trouble board' co vsetko mi to vlastne odislo, a s potesenim zistujem, ze to skutoce schytal len ten pravy motor. Lavy motor vyzera zdravo a ak aj taky zostane, tak by som sa mal na zakladnu vratit bez problemov. Volam si druheho na kridlo, a mierim naspat na zakladnu. Tretiemu a stvrtemu davam instrukcie k utoku na ciel, snad budu opatrnejsi. JTAC ohlasujem bojove poskodenie a svoj zamer vratit sa na zakladnu, on ma pre zmenu informuje o zniceni troch cielov. Tri zo styroch maverickov trafili ciel, nie je zle.
Vyuzivam jeden zdravy motor a snazim sa nabrat nejaku vysku, pre istotu. Cesta domov ale prebieha bez komplikacii, treti a stvrty dokoncili utok a zaradili sa naspat do formacie. Ladim Vaziani vezu a ziadam o povolenie pristat. Povolenie udelene. Smerujem na drahu, vysuvam podvozok a klapky.
A problem, motor nebola jedina cast co schytala poriadny zasah. Pravy podvozok je nepouzitelny, a snim vsetky. Ak by som takto pristal, tak riskujem, ze pravy podvozok skolabuje uplne a ja by som nasledne kridlom padol na drahu. Jedinou moznostou je pristat bez podvozku.
Priblizim sa k drahe a co najemnejsie dosadam. Za efektnej iskrivej sou sa klzem po drahe. Asymetria vykonu sposobena vypadkom praveho motoru ale sposobuje, aj napriek snahe korigovat smerovkou, postupne stacanie vlavo.
Staca ma a vybieham z drahy. Nastastie uz idem pomaly a tak rychlo stojim zaboreny v hline, cely. Vypinam motor a vsetky systemy.
Misia ukoncena. Pozemnemu personalu som ale svojou neopatrneostou zarobil na peknu fusku.
4 Komentáre
Odporúčaný komentár
Vytvorte si účet alebo sa prihláste, aby ste mohli písať príspevky
Ak chcete odoslať príspevok, musíte byť členom
Vytvoriť konto
Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!
Zaregistrovať si nové kontoPrihlásiť sa
Máte už konto? Prihláste sa tu.
Prihlásiť sa teraz