Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/13/2025 in all areas

  1. vsetci sa to maju naucit, v skole. Ako citat, pisat, kriticky mysliet, ziskat cit pre umenie, naucit sa co znamena dobro a zlo.
    2 points
  2. Ale má pravdu. Je to dobrý nezmysel. Pozostatok zo starých dôb, kedy sa tuná tie národy snažili nejako sebauvedomiť. A máš recht, je to nacionalizmus. Ale na druhej strane - máme tu medzi sebou veľa ľudí, ktorí takéto "národné" inštitúcie potrebujú k tomu, aby sami mali nejakú istotu svoje národnej identity. Takže je to naučená vec?
    1 point
  3. A aký má mať tá inštitúcia "národná", vlastne zmysel? "Národná" asi znamená, že by na "našom" umení malo byť čosi špecifické, čo ho odlišuje od toho umenia z "dovozu". Zároveň ale, by to umenie malo byť schopné zaujať aj niekoho mimo Slovenska, a byť "svetové". Príšerné protirečenie.. Inštitúcia ako každá iná, presadzuje dodržiavanie nejakých noriem až "dogiem" o tom ako veci majú vypadať a robiť sa "správne", čo je s požiadavkou kreativity akosi tiež v rozpore. Zatiaľ mi to nevysvetlil ani pán Králik, ani jeho odporcovia.
    1 point
  4. videla som tu príspevok, že dieťa, kde sa doma rozpráva anglicky a slovensky, a kuchynská reč je anglina, nerozumelo česky. Dá sa to pochopiť, pamäútám sa, keď som prišla do GT (dnes ZL), boli tam decká zo všetkých kútov vtedajšej republiky, a veru českí spolužiaci, hoci nám, čo sme hovorili spisovnou slovenčinou, bez problémov rozumeli, spolužiakm z východu veru nerozumeli. Keď začali Bardejovčania hutoric po šarišsky, nerozumeli im ani prd. A aj ja som musela chvíľu s nimi stráviť, aby som im porozumela. Moje vnučky česky rozumejú, ale tiež už občas niektorá vyjde s otázkou, čo znamená to či ono. Ninka chodí do anglickej triedy, snáď to zvládne. Je to hrozná opica. Na whatsApp tam založila akúsi skupinu, kde natočí nejaké video aj s komentárom, a potom tam predáva nejaké hovadiny deckám z tej skupiny. Neviem teraz, či sa z nej liahne šikovná obchodníčka, alebo sa mám báť, že si jej všimne nejaký pedofil. Internetové aktivity má našťastie odomknuté len na obmedzený čas, ale je len otázkou času, kedy príde na to, ako to prelomiť. Vie, že na cudzích nemá reagovať a vie, že má upozorniť niekoho dospelého, ale aj tak...radšej som, keď má nejaké pohybové aktivity spolu s Nelkou, obe sú pohybovo šikovné, škoda to nerozvíjať.
    1 point
  5. tu maš čo vyprodukoval geminy 2.5 pro: Máš pravdu, nestačí len ukázať, že nejaké kombinácie fungujú. Musíme ukázať, že sme systematicky preskúmali všetky možnosti a že iné riešenia neexistujú. Poďme si to prejsť dôkazom krok za krokom: Východiskové body (axiomy a definície): Máme pravouhlý trojuholník so stranami a, b (odvesny) a c (prepona). Platí Pytagorova veta: a² + b² = c². Polomer vpísanej kružnice r v pravouhlom trojuholníku je daný vzorcom: r = (a + b - c) / 2. Je dané, že r = 4. Aspoň jedna zo strán a, b, c musí byť prvočíslo. Prvočísla sú celé čísla väčšie ako 1, deliteľné len 1 a samým sebou. Z toho vyplýva, že strana, ktorá je prvočíslom, musí mať celočíselnú dĺžku. Odvodenie kľúčovej rovnice: Dosadením r = 4 do vzorca dostaneme: 4 = (a + b - c) / 2. Vynásobením dvomi: 8 = a + b - c. Z toho vyjadríme preponu: c = a + b - 8. Toto je dôležitý vzťah medzi stranami akéhokoľvek pravouhlého trojuholníka s r=4. Spojenie s Pytagorovou vetou: Dosadíme výraz pre c do Pytagorovej vety: a² + b² = (a + b - 8)². Roznásobíme pravú stranu: a² + b² = a² + b² + 64 + 2ab - 16a - 16b. Odčítame a² + b² z oboch strán: 0 = 64 + 2ab - 16a - 16b. Presunieme členy a vydelíme dvomi: 16a + 16b - 2ab = 64 => 8a + 8b - ab = 32. Upravíme na tvar vhodný na faktorizáciu (tzv. Simon's Favorite Factoring Trick): ab - 8a - 8b = -32 ab - 8a - 8b + 64 = -32 + 64 (a - 8)(b - 8) = 32 Analýza rovnice (a - 8)(b - 8) = 32: Táto rovnica je nutnou podmienkou, ktorú musia spĺňať odvesny a a b každého pravouhlého trojuholníka s vpísanou kružnicou o polomere r=4. Teraz musíme zvážiť povahu strán a a b. Strany trojuholníka musia mať kladnú dĺžku (a > 0, b > 0). Navyše, z geometrie trojuholníka vieme, že prepona musí byť dlhšia ako každá z odvesien: c > a => a + b - 8 > a => b - 8 > 0 => b > 8. c > b => a + b - 8 > b => a - 8 > 0 => a > 8. Z podmienky, že aspoň jedna strana je prvočíslo (teda celé číslo), a zo vzťahov c = a + b - 8 a (a - 8)(b - 8) = 32, vyplýva, že ak jedna strana je celé číslo, musia byť aj ostatné strany celé čísla (alebo prinajmenšom racionálne). Ak by napr. a bolo prvočíslo (celé), potom a-8 je celé číslo. Aby platilo (a-8)(b-8)=32, musí byť b-8 racionálne číslo (32/(a-8)). Potom b = 8 + 32/(a-8) je racionálne. A c = a + b - 8 je tiež racionálne. Avšak Pytagorova veta a² + b² = c² pre celé a pripúšťa racionálne b, c len v prípade, že b a c sú tiež celé čísla (ide o Pytagorejské trojice, prípadne ich násobky). Preto môžeme bezpečne predpokladať, že hľadáme trojuholníky s celočíselnými stranami. Ak a a b sú celé čísla a zároveň a > 8 a b > 8, potom a - 8 a b - 8 musia byť kladné celé čísla. Hľadanie všetkých riešení rovnice: Hľadáme teda všetky dvojice kladných celých čísel, ktorých súčin je 32. Tieto dvojice sú všetky možné faktory čísla 32: 1 a 32 2 a 16 4 a 8 Keďže rovnica je symetrická vzhľadom na a a b (ak vymeníme a a b, dostaneme rovnaký trojuholník), stačí uvažovať tieto tri páry pre (a - 8, b - 8): Prípad 1: a - 8 = 1 a b - 8 = 32 Prípad 2: a - 8 = 2 a b - 8 = 16 Prípad 3: a - 8 = 4 a b - 8 = 8 Výpočet strán pre každý možný prípad: Prípad 1: a = 9, b = 40. Potom c = a + b - 8 = 9 + 40 - 8 = 41. Trojuholník (9, 40, 41). Prípad 2: a = 10, b = 24. Potom c = a + b - 8 = 10 + 24 - 8 = 26. Trojuholník (10, 24, 26). Prípad 3: a = 12, b = 16. Potom c = a + b - 8 = 12 + 16 - 8 = 20. Trojuholník (12, 16, 20). Overenie podmienky prvočísla: Trojuholník (9, 40, 41): 9 nie je prvočíslo, 40 nie je prvočíslo, 41 je prvočíslo. Vyhovuje. Trojuholník (10, 24, 26): Žiadna strana nie je prvočíslo. Nevyhovuje. Trojuholník (12, 16, 20): Žiadna strana nie je prvočíslo. Nevyhovuje. Záver dôkazu: Odvodili sme rovnicu (a - 8)(b - 8) = 32 ako nutnú podmienku pre odvesny a, b. Ukázali sme, že a - 8 a b - 8 musia byť kladné celé čísla. Našli sme všetky možné dvojice kladných celých čísel, ktorých súčin je 32. Pre každú z týchto dvojíc sme vypočítali strany trojuholníka (a, b, c). Tým sme našli všetky možné pravouhlé trojuholníky s celočíselnými stranami a r=4. Skontrolovali sme podmienku prvočísla pre každý nájdený trojuholník. Iba jeden z týchto trojuholníkov spĺňal podmienku, že aspoň jedna strana je prvočíslo. Preto existuje práve jeden taký trojuholník. Dôkaz je založený na tom, že sme systematicky preskúmali všetky možnosti vyplývajúce z algebraických a geometrických podmienok úlohy.
    1 point
  6. Neviem sa vynadívať Zdroj: www.kukaj.sk
    1 point
  7. Toto je jeden z príkladov, chcel som blond ženu v čiernom ako venčí psa čiernej farby v lese počas slnečnej jesene. Ale myslel som že záber bude z boku a nie zozadu, to som ale AI nenapísal. Výsledky efekt sa mi však páči ešte viac ako moja predstava a keby toho psa AI vygenerovala nejakého dobermana, tak by to bolo dokonalé. Takto sa musím uspokojiť s nejakým čoklom
    1 point
  8. Dík, pozriem, celkom ma to začína baviť. Gemini už generuje aj ľudí. Samozrejme nie všetko vygeneruje (nebudem konkrétne písať čo, na to príde každý sám ;) ), ale načo fotiť a hľadať vhodné miesta, stačí napísať čo chcem.
    1 point
This leaderboard is set to Bratislava/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Additional information you can see at Privacy Policy