Jump to content
Sniper

(de)Generácia sprostých?

Recommended Posts

Sniper

Pred pár dňami som čítal hedlajn Slovenskí žiaci v testovaní prepadli, sú výrazne za priemerom OECD. Správe som nevenoval väčšiu pozornosť, keďže ide o záležitosť, ktorá sa ma už dlhšie netýka.
 
Ale aj tak, píše sa tam:
 

Slovenskí žiaci si pohoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach medzinárodnej štúdie PISA - v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti.
Prvýkrát od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, sú výsledky slovenských žiakov vo všetkých troch oblastiach výrazne nižšie, ako je priemer krajín OECD.

 
Nič prekvapujúce, keď si pripomeniem úroveň diskusií na rôznych portáloch, kde je priemerný vek okolo -násť. Mám na mysli najmä úroveň gramatiky, ktorá sa skôr podobá na vyjadrovanie primitívnych kmeňov, či absencia logiky a pod. Ešte stále ma to však nejako moc nezaujalo.
 
Včera som si však klikol na článok Slovenskí žiaci v testovaní prepadli. A vy? Otestujte sa. Hovorím si, že len tak zo srandy sa pozriem na tie testy, ktoré boli pre našu najmladšiu (de)generáciu takou neprekonateľnou prekážkou a takmer ma vykotilo zo stoličky. Čakal som otázky niekde na úrovni serióznych IQ testov, otázky v ohľade predaja CD a grafov som najprv považoval za žart, ale rýchlo som zistil, že to žart naozaj nie je. Otázky v ohľade tých CD a grafov boli jednoduché, stačí si len prečítať otázku (seriózne) a vyznať sa v grafe. Druhá otázka v ohľade infúzií bola pre mňa trochu zložitejšia, pretože matiku som nikdy nemal rád a pred polnocou spočítať koľko kvapiek sa musí vykvapkať sa mi fakt nechcelo, ale s ceruzkou a papierom som to spočítal správne. Otázky v ohľade včiel musí zvládnuť každý gramotný človek, ktorý vie čítať a otázku v ohľade vody a autobusu musí tiež zvládnuť každý, kto má čo i len trochu nejaké logické zmýšľanie.
 
Ak to mám zhodnotiť, tak otázky boli dosť jednoduché. Ak s takýmito primitívnymi otázkami mali problém naše decká, tak s pokojom môžem vyhlásiť, že nám tu vyrastá (de)generácia debilov, dementov a retardov. Pretože ak niekto nevie správne napočítať do 5, tak takému patrí len lopata do výkopu. Ale samozrejme, každý určite vie koľko môže pretaktovať svoj procesor, vie kde majú najlacnejší tablet, vie naspamäť všetky levely v "céesku" a pod. Načo počítať, keď to zvládne každý počítač, načo sa niečo učiť, keď všetko sa dá vyhľadať na wiki cez gúgl, načo sa učiť gramatiku, keď Chrome všetky nesprávne napísané slová podčiarkne. Rastie nám generácia sprostých, ktorá sa právom môže označovať za degeneráciu. Ak náhodou vypadne prúd a vypnú sa počítače, tak si nebudú vedieť ani čaj ohriať.
 
Dávali ste si ten test? Nech mi nikto ani zo srandy nehovorí, že mal menej ako 7 bodov.

Share this post


Link to post
Share on other sites
game

koľkoroční žiaci toto robili ?
kvapky infúzie sú jednoduchá rovnica o jednej neznámej, včely čítanie textu s pochopením, graf jednoduché čítanie z jednoduchého grafu, jediné, nad čím sa možno dalo premýšľať, voda v pohári, ale to sa zrejme práve učia na fyzike ...

toto ale začína byť problém ... ľudia, rodičia, ktorí majú bežných -násť a čerstvo -dsať ročných doma, sú zvyčajne z ich kecov na pokeci a fb občas dosť zúfalí.

mozog používajú len keď nie je vyhnutia, najlepšie vôbec, a logika je svet neznáma ...

samozrejme nie je reč o všetkých, sú medzi nimi múdre a talentované deti, neúrekom, ale tých druhých je hodne ... ako dokazuje neslávny test.
 

/ 8 z 8 - nad vodou v pohári som premýšľala, tuho ... : ) /

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

Pre tie deti to nebol lahky test - ja som sa musel sustredit - Ja som bol pripraveny na nenormalnu rovnicu ci rovnice,ale text bol vyries(normalne ries rovnicu).

 

Preto ja som nikdy necital 10 riadkovy text co suvisel z otazkou - v diskusii ste aj mali ze sa mu to nechcelo citat.

 

Ale deti su blbe. Aj neviem preco a mna to aj zaujima trapi.

 

Zena mi povedala,ze matikarka je neschopna - nevie deti naucit (to je fakt- ale nie defekt tej ucitelky - ci ona aj je aj nie zodpovedna - ona sa snazi a velmi) - snazi sa naucit 12rocne (6stakov)deti prevody v jednotkach.  Kolko je meter centimetrov. Kolko je liter decimetrov a pod. Ja neviem kedy sme to my chapali - ale bez toh co asi chces riesit v tej kvapackovej rovnici. Ja som nad dnou stravil najviac casu,aj zena ale mali sme 100 percent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trinita

ehm, nedivím sa, dnešná mládež totiž nielen že nevie vyriešiť triviálne logické úlohy, oni nedokážu vymyslieť šikovnú výhovorku, prečo nie sú naučení prípadne prečo nemajú zošit, ani ujsť zo školy cez okno bez toho, aby neskočili na hlavu niekomu z pedagógov... :-) ja viem, že to hovorí každá staršia generácia o mládeži, ale tá dnešná mládež fakt za veľa nestojí...

 

inak, úloha s kvapkami bola tiež triviálna - ak 25 kvapiek je 1 ml a rýchlosť kvapkania je 50 kvapiek za minutu, to sú 2 ml za minútu - 120 za 60 minút a 360 za 3 hodiny... či? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
D'Ady

tu by bolo asi namieste povedat, ze si za to mozeme sami?

nasa generacia, ze dopustila, aby sa svet vyvijal takto?

lebo si nemyslim, ze je to len problem na SK a tiez, ze je to stav len co sa tyka vyucby a znalosti sucasnych ziakov a studentov

jednoducho cely (zapadne) civilizovany svet sa ubera tymto smerom a vyrasta nam hamburgerova generacia

 

odpoved na otazniky v uvode prispevku -> nie som s tym uzrozumeny, nie je mi to jedno, se*ie ma to, ale vyvoj nezastavis

 

ps - ovladam aj seriozny pisomny, gramaticky a stylisticky spravny prejav :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
trinita

áno, samozrejme, môžeme si zato sami, čoby generácia učiteľov, rodičov, reformátorov školstva... moji synovci žiaľ obaja patria do generácie, ktorá odmieta čítať knihy, odmieta sa učiť čokoľvek, čo len trošku vybočuje z ich vytýčenej životnej dráhy (robiť niečo, pričom sa príliš nenadrú za veľa peňazí) a o čom si myslia, že to nikdy potrebovať nebudú a neochotní urobiť čokoľvek, čo len o chĺpok presahuje ich povinnosti... ambície im nechýbajú, len tá ochota pracovať na sebe, hm-hm... a môžeme sa všetci aj na hlavu postaviť, proste to nepomôže...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sniper

Nemyslím si, že na vine je školský systém. Problém je v samotných žiakoch. Nechce sa im učiť. Ja keď som doniesol zo školy baňu, tak najprv ma zrúbali po riti jak hada a za knihami som sedel dovtedy, pokým som učivo nevedel aj o polnoci odzadu. Dnes? Čosi nemysliteľné. Nakoniec vidieť to aj v školách, v správaní žiakov. Učiteľ, ktorého žiaci nerešpektujú, ich nič nenaučí.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aljak63

Na vine je podľa mňa trojkombinácia školského systému, žiakov a rodičov. Školské osnovy u nás bohužiaľ často nie sú postavené na tom, aby študenti dokázali logicky uvažovať a nájsť súvislosť v tom, čo sa naučia. A to je na tom najhoršie, pretože na čo sú teoretické vedomosti, ktoré niekto nevie prakticky využiť a nájsť v ničom ani súvislosť (a tá sa dá nájsť takmer vo všetkom)? Ďalšia veličina sú žiaci, ktorým akosi na tom ani nezáleží, a nemajú väčšinou záujem o to, aby sa vzdelávali a zväčšovali svoj všeobecný rozhľad. Ich záľuby často ani len nezavadia o niečo, čo by bolo aspoň nejako prínosné ako by bolo napr. čítanie kníh, sledovanie dokumentov, no proste celkovo snaha o poznanie. Bohužiaľ, veľkú mier "zásluh" degenerácie majú aj tí rodičia, ktorí často za blbosť a lenivosť vlastných detí vinia učiteľov. Lebo ak má žiak zlé známky, tak rodičovský logika hovorí "veď načo sú tam tí učitelia? nech ich to naučia". Ale učiteľ môže aj tak jedine usmerniť, predniesť učivo, pokúsiť sa tých študentov motivovať k poznaniu (a pritom sa musia striktne držať tých osnov). Poznám viacero ľudí, ktorí sú učiteľmi a je už takmer pravidlom, že ak majú nejakého mimoriadne neprispôsobivého študenta, ktorý nielen že nemá záujem sa učiť, ignoruje svoje povinnosti, ale ani sa nevie správať. A ako to väčšinou končí? Do školy nabehnú pobúrení rodičia, že čo je to za učiteľa, čo nevie naučiť NIČ a ešte sa stavia aj takto kriticky k ich "dokonalému" dieťaťu? ... CELÉ ZLE !

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sniper

Poznám viacero ľudí, ktorí sú učiteľmi a je už takmer pravidlom, že ak majú nejakého mimoriadne neprispôsobivého študenta, ktorý nielen že nemá záujem sa učiť, ignoruje svoje povinnosti, ale ani sa nevie správať. A ako to väčšinou končí? Do školy nabehnú pobúrení rodičia, že čo je to za učiteľa, čo nevie naučiť NIČ a ešte sa stavia aj takto kriticky k ich "dokonalému" dieťaťu? ... CELÉ ZLE !

 

Určite má v tom svoj podiel aj vyšší výskyt cigánskeho etnika v školách (vyšší na papieri, vďaka notorickému vynechávaniu hodín je paradoxne skôr nižší :D), ale myslím, že najmladšia generácia zdementieva celkovo. Proste dnešné decká ako keby mali pocit, že sa nemusia učiť, triedy pripomínajú skôr tábory, kde si každý robí čo chce. Svoj podiel, ako som už spomínal, má aj správanie žiakov, čo je horúca téma posledných rokov. My na ZŠ sme boli grázli, ale keď vidím, čo sa dnes deje na školách, tak si pripadám ako amatér, ktorý by si mal ísť do kúta spytovať svedomie.

 

Zaujímalo by ma, aké známky zo správania sa udeľujú dnes. Za mojich časov, keď niekto dostal dvojku, tak na neho prstom ukazovala celá škola.

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

http://special.nucem.sk/special/Ukazky_uloh_z_matematickej_gramotnosti.pdf

 

Mna zaujalo aj to kratke hodnotenie - hlavne pri tom byte - ten priklad radsej do testu na sme asi ani nedali. :)

Viac ako tretina slovenských žiakov (36,4 %) na tejto úlohe ukázala, že vie správne 
používať vedomosti o výpočte obsahu zložených útvarov. Ešte väčší podiel však túto úlohu 
vôbec neriešil (38,2 %). 
Priemer krajín OECD je vyšší v rámci správnych odpovedí (44,6 %) a naopak nižší 
ohľadom percenta žiakov, ktorý úlohu neriešili (26,3 %). 

 

Odcitat obsah dvoch obdlznikov nedokaze ani 40%. A 40%  vie dopredu, ze to nedokaze. Ci sa im nechcelo,mali malo casu? Ci sabotuju svojich uciletov?

15 rocne deti. Vlastne oni si nevedeli tipnut tie 4 steny.

 

Som si pozrel - priklady pre tohto rocnych olympionikov. 6 stakov.

http://skmo.sk/dokument.php?id=969

Priklad 6. je iste narocnejsi, ale aj to mi pripada prilis jednoduche. Teda ,ze kazdy olympionik by ho mal dat. Keby,ze neviem, ze je to priklad o dvoch rovniciach z dvomi neznamymi - ze si ich neviem zostavit rovnice- ci ich spravne vypocitat. Tak sa to da riesit aj bez obrazku B - ze ho vobec nevidim. Odmeriam strany A obrazku 11,2 cm, C obrazku 8 - a pouzijem pomer k 56 a vyjde mi 40. Povodne ked som to meral mi vyslo 40,28, mohlo 39,25 ... ale vedel by som ze to je 40.   Teda aj ten priklad mi pripada primitivny.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

Chcel som najst nieco a popisat ci ma vplyv socioekonomicke prostredie - isteze ma a porovnat priklad Senec - kde maju malu nezamestnanost(2000?) a je tam najmenej ludi odkazanych na socialne davky(nejakych 700) a priklad Revucu kde je to opacne v okrese je nezamestnanch asi 9500 ludi na davkach 13,5 tisic a dospelych je 19 000?

 

Narazil som zatial na toto.

http://special.nucem.sk/special/Sprava_k_prvym_vysledkom_PISA_2012.pdf

To je pecka, v matematike boli na urovni 1 ci este podnou - to su deti co dosiahli do 420 bodov - priemer bol 482 za Slovensko v roku 2003 19,9%, o tri roky 20,9%,potom 21% az v roku 2012 27,5% a tych podurovnou 1 je uz 11,1%.

 

Je tam aj pekne rozdelenie podla typu skol, takych to deti mate na strednych odbornych skolach 63,7%. Mozu byt aj skutocne dobre skoly - na urovni gymplov - mozno tych slabsich - teda to co zena tvrdila,ze tam je nejakych sikovnejsich ziakov 5 max 10 z 300. Tam kde pracovala minuly rok,je fakt pravda a si zoberte - ze prvaci sa este najviac ucia, ci si najviac pamataju zo zakladnej skoly -  aki lumeni to potom vychadzaju zo skoly s maturitnym vysvedcenim. Zasluzi si ho max. 1-2 a maju ho - vlastne vsetci bez 2.

--------

http://www.nucem.sk/documents//26/testovanie_9_2013/vysledky/Vysledky_T9-2013_F.pdf

Podla tohtorocneho testovania monitoru 9 mali v matematike najnizsiu uspesnost v okrese Gelnica 44,5% Revúca mala 54-55%,Senec 62% najlepsi boli v Bratislave I 68,9%, Teda rozdiely su ale co ja viem, ak Revuca dosahuje 80% najlepsieho okresu tak to nieje az take zle. Kto vie ako je to presne -teda mozno stacilo povedat slabsim ziakom - takym 20% zajtra do skoly nechodte a bola by Revuca najlepsia. A mozno im to aj povedali. :zubiska:

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ryan Giggs

Ja by som to tak dramaticky nevidel. Su to len štatisticke čisla. Nemyslim si že to odzrkadľuje realitu.

 

Nam sa to spoza PC rieši ľahko. Ale v škole na "pisomke" je to stres. Plus v 15. bol každy z nas na inej intelektualne, logickej a mentalnej urovni. Kto vie ako by sme dopadli na ich mieste. A čo je hlavne, je to o pristupe. Naša generacia sa v škole ako-tak snažila. Dnešnym deťom je ale všetko jedno. Hodnoty maju posunute niekde inde ako byť uspešny v škole.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trinita

svoj podiel na výsledku má aj to, že čo aspoň trochu slušného žiaka presunú rodičia na osemročné gymnázium, aby decko malo aspoň trochu lepšie vzdelanie (čo si budeme navrávať, učitelia nemajú čas venovať sa dobrým žiakom)..  keď minister soptil onehdá, že treba obmedziť 8-ročné gymnáziá, najsilnejším dôvodom bolo, že dobrí žiaci odchádzajú po piatom ročníku preč a základným školám to kazí výsledky Monitora a podobných testov...

 

 Dnešnym deťom je ale všetko jedno. Hodnoty maju posunute niekde inde ako byť uspešny v škole.

áno, oni necítia potrebu byť v škole úspešní, žiaľ, keď sa nenaučia v škole ako na sebe pracovať, tak v práci sa to učia veľmi ťažko prípadne nijako - ja to vidím aj  na našom mladom, je ambiciózny a nie je hlúpy, chcel by mať veľké príjmy a žiť si ako kráľ, má plno kamarátov a známych, dokáže si nájsť klientov, len keď už treba odviesť nejakú robotu, začína problém, ak mu človek nestojí za zadkom a nekontroluje ho, či robí všetko tak ako má robiť, tak polovicu z toho zanedbá... 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak
Hlupáci a blázni.
Tragédia slovenského vzdelávacieho systému je na spadnutie. Už chýba iba posledný klinec do rakvy.

Hlupáci a blázni spravidla zo žiaka lídra slovenského vzdelávacieho systému a z učiteľov spravili poskokov žiakov a ich rodičov. Výsledky tohto šialenstva sa dostavili. Už sú tu. Žiaci slovenských škôl sú jedni z najhlúpejších v EÚ. To je vizitka hlupákov, bláznov a experimentátorov, ktorí doviedli školstvo na prepadlisko jeho dejín.

 

Do nášho podniku prichádzajú na prax žiaci zo školy z technickým zameraním. teda, mali by chodiť. Väčšina z týchto žiakov nie je schopná prísť do práce načas a počas pracovnej doby podávať aj pracovný výkon. Veľkým problémom je dodržanie pracovnej doby. Taká absencia, akú títo žiaci majú, že jednoducho neprijateľná a ako zamestnanci nemajú nijakú šancu. Časť týchto žiakov v piatok na prax nepríde. Svoju absenciu dokladujú ich rodičmi alebo vlastnou rukou (18 roční) načmáranými zdrapmi papiera - žiak bol chorý, žiak z rodinných dôvodov nebol na praxi, žiaka bolelo brucho.... To je priam neuveriteľné, že takéto niečo sa v školách toleruje. Čo je horšie, umožňujú to zákony. Takže ak vám žiak nepríde tri dni za sebou na prax a rodič mu napíše ospravedlnenie, tak je všetko v poriadku.

 

 

Väčšina žiakov prichádzajúcich do našej firmy na prax nedokáže pochopiť, že nemôžu v podniku fajčiť, lebo je to zakázané. Fajčia kade-tade, schovávajú sa. Náš bezpečnostný technik im už niekoľkým dal pokuty, no dodnes ich nezaplatili. Z praxe sme ich preto vylúčili.

 

Väčšina žiakov nie je schopná rešpektovať príkazy prideleného zamestnanca alebo majstra. Tí žiaci nechápu, že pravidlá hry vo firme stanovuje niekto iný, nie oni. Tí žiaci nechápu, že do firmy neprišli diskutovať a hľadať možnosti, ako niečo neurobiť. Tí ŽIACI SA PRIŠLI DO NAŠEJ FIRMY VZDELÁVAŤ A NA NAŠE NÁKLADY!!! Tak sú povinní rešpektovať pravidlá hry, ktoré stanovujeme my, a nie oni a ich rodičia. Našli sa i žiaci, ktorí sa odmietli podriadiť svojmu vedúcemu. Hlupáci, blázni a experimentátori by ich pochválili za kritické myslenie a za vyjadrenie vlastného názoru, my sme ich z firmy jednoducho vyhodili. 

 

Keby ste si pozreli záznamy z našich priemyselných kamier, boli by ste zhrození z toho, čoho sú tí žiaci schopní. Potom by ste pochopil, že tí, ktorí presadzujú totálnu slobodu žiaka v škole a nulovú autoritu učiteľa, sú poriadni hlupáci, blázni a experimentátori bez zodpovednosti. 

 

Dnes si už žiakov na prax v našej firme vyberáme. Z desiatich si po mesiaci vyberieme jedného-dvoch. Tí ostatní nech idú naspäť do školy otravovať učiteľov.

 

Dve tretiny absolventov stredných škôl skončí na úrade práce preto, lebo nie sú schopní adaptovať sa potrebám zamestnávateľov, nie sú schopní rešpektovať nadriadeného a podriadiť sa pravidlám hry zamestnávateľa. To je dôsledok degradácie postavenia učiteľa a rozkladu vzdelávacieho systému. Kvalitní, usilovní, múdri a úctiví žiaci majú v našej firme pre prax dvere otvorené a možno ich aj zamestnáme. Tých ostatných si vy hlupáci, blázni a experimentátori zamestnávajte sami.

 

Čítajte viac: http://www.sme.sk/diskusie/2222135/2/Zmenili-skolsky-zakon-Pozrite-si-co-vsetko-bude-po-novom.html#ixzz2mdCm9Cb1

 

Ja netvrdim,ze so vsetkym suhlasim - ale ze je to presny opis ucnovkarov verim.Nasi ucnovkari nemaju ziadnu prax - bud nemozu ci sa im nechce,ale hlavne u nas firmy niesu. Teda ak by bola taka ako pise ten nado mnou - by iste ovela viac ziakov vdacna.

Mam kamarata majstra na tej ucnovke - tiez nema ziadne vzdelanie na to co ich uci - aj ked ten nejaky revucky titul ma.

Prisiel im tam nejaky chlap ukazovat - predvadzat stroj a poslal ziaka pre vedro - a sopliak mu povedal,ze ci uz videl cigana robit. :zubiska: Tohto roku vlastne ziadny ucnovkari nebudu - malo deti - vsetky deti musia ist na odbory s maturitou.

 

Osem rocne gymnazia. Moj syn asi pojde na tu nahorsiu zakladnu skolu, aj kvoli tomu ze tam uci zena - ale po 5 rocniku pojde na gympel. 

Ved ked nebude vediet premienat jednotky ako ho neskor naucim ucivo z tych socialistickych knih? Ja dilina z neho nechcem mat. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

http://sku.blog.sme.sk/c/344294/Neprecenujme-testovanie.html

 

Je to zaujimave - aj pravdive,aj je tam vela s cim nesuhlasim.

Je to dlhsie, niekto napisal, ze to nieje otvoreny list - ale stena textu.

 

Ja ked som si ten test co bol na sme a o com je tato tema - vobec neuvedomoval, ze to je test z matematiky(priklad so vcelou - co ma spolocne s matematikou?). Mna to ani nenapadlo - preto som sa tesil ze mam 100 percent. Ako prvotny dojem - radost - ja som ani necital diskusiu(myslim na sme) - axelovo hodnotenie ma dostalo.

 

Inak grafy sa kde ucia? - iste som ich videl v atlase, mozno na fyzike - zrychlenie - znazornenie momentalnej rychlosti pri zrychlovani(volny pad),ale ja som sa mozno prvy krat s grafmi stretol na vysokej skole na hodine informatiky - kde sme sa ucili excel a jeho moznosti s grafmi. 

 

Priklad nejakeho testu z matematiky.

http://www.iuventa.sk/files/documents/2_olympiady/import/Dokumenty%20pre%20stranku/PYT/28.%20ro%C4%8Dn%C3%ADk,%202006-2007/S%C3%BA%C5%A5a%C5%BEn%C3%A9%20%C3%BAlohy%20a%20rie%C5%A1enia/skolske_kolo_PYT.pdf

 

Aj to je specificke - ani neviem na co,ale ja si pamatam, ze u nas v triede to vyhral uplny outsider. Neskor chodil na ucnovku(tam kde ucila zena),neskor si spravil vojensku vysoku. Teda aj uplny podpriemerny ziak v matematike - mat hlave nieco musel mat. Otvorene otazky. Ziadne tipovanie.

 

On bol 2,3 jkar - iste mal nieco co ho bavilo aj jednotky. Ja ked som bol na tej olympiade okresnej a bol som treti - mesiac ci dva predtym mi dala matikarka na polroku dvoku z matiky. A potom ma poslala na olympiadu - pritom mala mozno 7 jednotkarov po ruke. Na prvych troch miestach sme boli 4ria z triedy. Sutazilo asi 30 deti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tono

Deti sa správajú inštinktívne, čo je ich evolučne zdedená vlastnosť. Predpokladám, že deti lovcov a zberačov napodobňovali úspešných lovcov a hrali sa s kamennými nástrojmi na lov mamutov. Dnešné deti robia to isté. Napodobňujú úspešných jedincov. Položme si otázku, koľko percent vysokoškolákov technického smeru na Slovensku, ktorí absolvovali 6 semestrov vyššej matematiky, potrebovali v praxi riešiť kvadratickú rovnicu?  Čínske deti možno inšpirujú technické obory, matematika, technológia, lebo majú iné príklady.

Napríklad firma, ktorá potrebuje správcu počítačovej siete, nepotrebuje absolventa technickej univerzity, ktorý povinne absolvoval teóriu relativity a základy kvantovej fyziky. Otázka nestojí, aké má vzdelanie, ale či to dokáže. Množstvo titulov je tu skôr odstrašujúce. Neplatí to v samozrejme v práve alebo v medecíne. To sú odbory, ktoré sú podmienené vzdelaním a ich absolventi sú takto „hájené“ skupiny. Tam môže pracovať aj ten, kto nevie a má titul, preto zostanú stále atraktívne. Aké vzdelanie potrebuje primátor, alebo prezident? Neviem o takej podmienke. Politici narábajú s väčšími prostriedkami, ako obchodníčka za pokladňou. No tá musí vedieť počítať, lebo má hmotnú zodpovednosť, oni nie. Deti nie sú sprosté.

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

http://www.sme.sk/c/7045113/piataci-z-bratislavskeho-kraja-vedia-viac-ako-ziaci-z-banskobystrickeho.html

 

Dnes bol clanok o dost velkych rozdieloch vedomosti deti. Podla mna to je realnejsie ako tie cisla co som daval nedavno.

 

Ale prekvapil ma aj neprekvapil  clanok z Trencina.

http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/303016-deti-z-trencina-dostali-predcasne-vianocne-darceky/

Tam bolo 10% deti z populacie deti v Trencine ci viac? Ziaden cigan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

Degenerovane deti su - priklad moj syn - ma 6 rokov a z lega si asi este sam nic nepostavil. Dva dni dozadu bola hokejova prestavka a lego bolo rozhadzane po obyvacke a ze ci viem postavit lietadlo. Mna uz lego nebavi nejake desatrocia. Som nieco dal  kridla a trup - chalan to uvidel - je ake pekne a mi to zobral - dorobil k tomu dve gulomety co videl na inej hracke lietadielka a lietal s tym po byte aspon hodinu. Postavil som si domcek na stracej nozke - neskor to pripajal ako naklad ci bombu? Ale sam tomu lietadlu nedal ani kolesa ani chvost - ono aj teraz po dvoch dnoch je take ako som ja postavil - neprilozil tam ziadnu kocku(okrem gulometu).

Priklad ja ako dieta som mal lego a aj 4 rocny som si sam staval vlastne lode,domy ci lietadla - isto ma to neucil otec.

 

Podobne to je s futbalom. Ci hocicim. mna to otec neucil.

 

Hrali sme sa bud sami - surodencami ,ci detmi na ulici.

 

Problem dnes a vcom vidim rozdiel je telka - rozpravky boli len v nedelu od 8 do 10 od kuka do kuka, filmarik,ci matelko. Dnes syn pozera rozpravku na jim jam a ja som ju uz videl aspon tri ci 5 krat a ja ze preco to pozeras - videl si to do obeda ci vcera - a zena - ze to je normalne - ze deti radi pozeraju to iste - ze maju istotu.

 

Vypneme telku.

 

Priklad ja si pamatam na merkur - ale aj na hracky co som si v izbe spravil len sam . Cvocky - a lanovky - kolko cverniev bolo namotanych od okna ku klucke dveram , ci na nejaky klucik k zatvorenej policke ci nahocico - a cecka ako sa potom smykali.

 

Mozno sme sa nudili a preto vymyslali ale tieto zabijaky casu TV(a podobne veci) pre deti podla mna to robi degerativne deti.

 
 
Priklad my sme lego mali aj na ulici - raz sme sedeli na "pitvonku" u jedneho kamarata a druhy raz inde.  A stavali sme to 4-5ti, neskor hrali karty - tenis ano siet a rakety nam kupili rodicia - ale pri hre nikdy neboli - siet si si namotaval okolo kuka nadob. S nami ani nie moj otec ale ziaden otec pri hrach nebol.
 
A vsetko si sa ucil od starsich deti - uz tenegerov. Co robili oni som robil neskor ja. Futbal sme hrali so starsimi aj o 5 rokov starsimi.
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
D'Ady

Ono sa dookola omiela, ze v skolach ma vyucovaci proces viest k vyssej samostatnej aktivite, logickemu rozmyslaniu atd. namiesto "bezducheho" memorovania pouciek. Ale opak sa mi zda byt pravdou.

Neviem, ako sa to prejavuje v skolach, nemam priame kontakty so skolopovinnymi detmi, ale co sa tyka vo vseobecnosti, tak je to presne ako pise slimak. Deti dostavaju vsetko na podnose a ostavaju pasivnym prijimatelom, aj co sa hier tyka.

Podla mna jednym z faktorov je aj to, ze sa z nich (nas) stavaju interierove bytosti. Stale viac casu travime vo vnutri nasich obydli, kde sa nic nemeni, nepotrebujeme sa prisposobovat nicomu, ani len pocasiu.

Ked sme my ako deti vacsinu volneho casu travili vonku, tak sme museli urobit vsetko preto, aby sme "prezili". A je uplne jedno, ci to bola dzungla sidliskova, alebo lesy za dedinou.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
slimak

Mna byt zabija a preto z neho chcem zdrhnut aj s rodinou. V prirode budem iste lepsi clovek.

 

Chalan si postavil transformera. neverim ze to spravil sam(ale neverim, ze by to postavila aj zena), videl som ho dnes rano - vcera som sa dostal po pol noci - z cesty - bol som v krakove pre "svedov".

 

Memorovanie je dobre na slovnu zasobu a pamat tak v skolke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tom

Ono sa dookola omiela, ze v skolach ma vyucovaci proces viest k vyssej samostatnej aktivite, logickemu rozmyslaniu atd. namiesto "bezducheho" memorovania pouciek. Ale opak sa mi zda byt pravdou.

Neviem, ako sa to prejavuje v skolach, nemam priame kontakty so skolopovinnymi detmi, ale co sa tyka vo vseobecnosti, tak je to presne ako pise slimak. Deti dostavaju vsetko na podnose a ostavaju pasivnym prijimatelom, aj co sa hier tyka.

To bezduche memorovnie je podla mna z velkej casti sposobene zlou koncepciou vyucby prirodnych vied(inde to posudit neviem). Ked ziaci nevedia matematiku na dostatocnej urovni aby pochopili fyziku ktoru sa ucia tak je to zle1. Nevedia 2 veci spojit do hromady, niekedy kvoli nedostatocnym schopnostiam v matematike, niekedy lebo proste nevedia rozmyslat, ale v kazdom pripade ich to potom nebavi a zostava len sa vsetko naucit.

Na druhej strane je to casto aj chyba ziakov. Poznam ludi, ktory maju vyborne znamky, ale musia sa naucit ze s=vt,v=s/t, t=s/v pretoze 'viem to odvodit, ale takto je to jednoduchsie'.

Dalsi problem je ze casto ucitelia nedovolia riesit problemy ako chcu ziaci (extremny pripad: spoluziaka sme naucili robit vektorovy sucin, pouzil ho spravne, dostal spravny vysledok(pochopitelne), ale ucitelka ("profesorka") ho posadila ze zle, mal si pouzit pravidlo lavej ruky(alebo take cosi), co je iba specialne pouzitie a sposob robenia vektoroveho sucinu), ale len tak ako to oni povedia, co je samozrejme strasna hlupost, kedze takmer vzdy existuje viacero roznych spravnych postupov, a teda sa radsej naucia kopu vzorcov (co maju ucitelia radi).2

 

edit: poznamky pod ciarov

_____________________________________________________________________

1. Napriklad sa ucia radioaktivitu bez toho aby vedeli cokolvek o exponencianych funkciach[a logaritmoch] a pod.

2. Tyka sa znacnej casti ucitelov ktorych poznam alebo som o nich pocul od ich ziakov. Viem aj o dobrych pripadoch.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
milosslimak

Všetko je v zle, celé školstvo je postavené na hlavu.. Ako môžu byť vysoké školy platené podľa počtu študentov čo príjmu? Potom ide o kvantitu a nie o kvalitu..

Share this post


Link to post
Share on other sites
game

Ako môžu byť vysoké školy platené podľa počtu študentov čo príjmu? Potom ide o kvantitu a nie o kvalitu..

tak sú platené aj stredné školy, najviac je to vidieť na gymnáziách, kedysi na gymnáziá / neviem, či všetky, ale tie dobré celkom iste/, brali len do istého priemeru, a slovo gymnázium malo istú váhu,  dnes berú takmer všetko, čo sa hlási a niekedy je to zúfalé.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • game
      By game
      fundament je základ... keď položíme len jeden základný kameň, nie je veľmi kam a kade stavať, a to trochu desí.
       
      pre kresťanstvo je takýmto príkladom pomerne desivý Kreacionizmus  - popísali sme tu o ňom celé strany,
       
      to, že v islame hrá úlohu striktná viera, je ďalšia vec,
      ale je dosť desivé, že napriek viere v judaizme vedci, otvorené hlavy, boli judaisti, židia, a to málokto odškriepi. spústa nobelových cien smerovala do ich radov.
       
      preto je dosť desivé, že kreacionizmus na judaistický spôsob prekvitá:
       
      Darwin se už nenosí, izraelské školy o něm neučí a muzea zakrývají dinosaury
       
      kráčame plnou parou vzad, kreacionizmus na izraelský spôsob, svetlá budúcnosť ľudstva.  a ani náhodou tu nejde o to, že tu niekto neverí v Darwina, v Darwina netreba veriť, treba premýšľať a používať mozog.
    • game
      By game
      kedysi - za socíku sa o šikane hovorilo v spojitosti s armádou ... problém bol v tom, že nie tam to začínalo, dosť sa tým zaoberali psychológovia a kdejakí odborníci, šikana, prenasledovanie, vyvyšovanie sa, vybíjanie si komplexov si prinášali zo škôl, z učňoviek, a problém sa stal vypuklým až v extrémnej situácii...

      tvárili sme sa k tomu tak, že to na školách neexistuje, ale prvé tragédie, vraždy, samovrady, šikanovanie, zosmiešňovanie - dospelých akosi prebudili , ale zrejme prineskoro ...

      hoci konkrétne anglosaské školstvo stavia na "kto z koho" každý musí byť najlepší... klasický anglický internátny systém pozná inštitút ponižovania už stáročia, doslova vraždiť sa začalo až nedávno ...

      a už úplne prestávam chápať svet, kde sa rodičia musia vyrovnať s niečím takýmto :


      "
      Poľskom otriasla samovražda 14-ročnej Anie, ktorá sa doma obesila, aby sa nemusela vrátiť do gdanského gymnázia.

      Tam ju kruto pokorila partia spolužiakov za tichého prizerania sa triedy. „Keď cez hodinu poľštiny učiteľka odbehla z triedy, päť spolužiakov Aniu chytilo, hodili ju na lavicu a tam jej stiahli nohavice aj s nohavičkami. Obchytkávali ju, smiali sa jej, nadávali a robili sa, že ju znásilňujú. Jeden si dokonca celú, asi 20-minútovú scénku, nahral na mobil. Keď sa učiteľka vrátila, nikto nepovedal, čo sa stalo,“ napísal denník Gazeta Wyborcza.

      Ponížená dievčina ešte pred návratom učiteľky utiekla domov, kde ju rodičia našli obesenú. Päť útočníkov, ktorých polícia vypočula, pochádza zo zámožných farmárskych rodín. Už v minulosti mali na svedomí iné incidenty v škole, ktoré však ostali bez povšimnutia. Krajinou sa zdvihla vlna odporu proti násiliu v školách a médiá sa pozastavili nad faktom, že vedenie školy do triedy nezavolalo psychológa.
      "

      "
      Deň smútku vyhlásili dnes na všetkých poľských školách po šokujúcej samovražde 14-ročnej školáčky. Poľský premiér Jaroslaw Kaczynski už vo štvrtok avizoval opatrenia na zlepšenie ochrany pred násilím na školách. Agresívni žiaci budú musieť bežné školy opustiť a vzdelávať sa v osobitných školách. Malo by byť jasné, že za ochranu a bezpečnosť detí zodpovedajú školy. Prípad rozrušil poľskú verejnosť, premiér už vo štvrtok hovoril o prehodnotení veku trestnoprávnej zodpovednosti mladistvých. V Poľsku môžu byť už teraz v určitých prípadoch aj 15-roční súdení ako dospelí, ale po tomto skutku sa podľa slov Kaczynského treba zamyslieť, či táto hranica veku ešte stále "nie je privysoká".
      "



      :lol:

      s dňom smútku už môžu ...
      rodičia na deti nemajú čas, nie v škole začína ten problém-škola usmerní, ale problém začína doma ... štrnásťročným faganom, ktorí robili len zlobu, ale nikto na nich nemal ... ale majú 14, a čo teraz ? netýka sa to len tejto krajiny ... tohto je stále viac ...
      je mi z toho zle
      a čo s tým ? znížiť hranicu ? staré dobré polepšovne ? vytiahnuť fuzické tresty ? psychológ pomôže tam kde zlyhá rodič , systém ? ...


      tu je k tomu už jeden blog aj s prvými komentármi ...

      :)
    • Sniper
      By Sniper
      Natrafil som na článok, ktorý informuje o tom, na čo prišli priamo na ministerstve školstva. Čaplovič zverejnil zoznam odborov, ktoré sú prebytočné a ktoré majú nedostatočný počet absolventov:
       
      Prebytočné odbory
       
      strojárstvo strojárstvo - podnikanie a služby operátor ekologických zariadení mechanik počítačových sietí grafik digitálnych médií spoločné stravovanie hospodárska informatika verejná správa cestovný ruch sociálno-právna činnosť kníhkupec Tento zoznam ma trochu prekvapil, hlavne zaradenie strojárstva. Teda neviem čo konkrétne pod strojárstvom si na ministerstve predstavujú, ale práve pár týždňov dozadu som čítal článok o našich automobilkách, ktoré sa obávali budúcnosti najmä z dôvodu, že im časom budú chýbať strojári. Neviem čo je to za pozíciu mechanik počítačových sietí, ale myslím, že v dnešnej dobe napredovania IT, tento odbor tiež nemusí byť prebytočný. Čo je to spoločné stravovanie? Na ministerstve prišli na to, že Slovač nepotrebuje jesť? Hospodárska informatika a cestovný ruch? Neviem, nemám prehľad. Kníhkupec? Kníh sa predáva stále dosť, zrejme kníhkupca zaradili do zoznamu preto, lebo Martinus a Gorila (nemýliť si s kauzou a lesným zvieraťom) idú nízko s cenami a nedávajú konkurencii priveľký priestor na manévrovanie.
       
       
      Odbory s nedostatočným počtom absolventov
       
      geológia, geotechnika a environmentalistika mechanik banských prevádzok zlievačstvo hutník nástrojár obrábač kovov klampiar - stavebná výroba klampiar - strojárska výroba lakovník elektromechanik - silnoprúdová technika chemik operátor gumár plastikár potravinárstvo - potravinár - kvalitár mäsiar pekár mlynár a cestovinár biochemik - mliekarská výroba technik obuvníckej výroby obuvník drevárstvo a nábytkárstvo - drevár drevárstvo a nábytkárstvo - nábytkár čalúnnik operátor tlače polygraf - tlačiar polygraf - knihár tesár kachliar podlahár strechár kominár elektrotechnika v doprave a telekomunikáciách agropodnikanie - farmárstvo záhradníctvo - záhradná a krajinárska výroba vinohradníctvo a ovocinárstvo - prevádzaka poľnohospodár - mechanizácia rybár chovateľ - chov oviec umelecký kováč a zámočník umelecký keramikár S väčšinou by sa dalo súhlasiť, dokonca je tam odbor, ktorý ma kedysi zaujímal a chcel študovať (geológia), ktorý som študoval (elektrotechnika v doprave a telekomunikáciách) a v ktorom som sa prvý krát zamestnal (zlievačstvo, hutník) :D
       
      Ale aj tu sú odbory, o ktorých sa mi nezdá, že by posielali málo absolventov. Napr. kominár, tiež svojho času som čítal, že uplatniť sa ako kominár je dosť zložité, keďže mnohé firmy a domy prešli na iné vykurovacie technológie a proste tých komínov už nie je toľko, že by učňovky potrebovali chrliť každý rok nových kominárov. Mechanik banských prevádzok, s týmto nie som si istý, baníctvo na Slovensku je vo veľkej miere dotované, v relatívnej budúcnosti mu hrozí obmedzenie v horšom prípade zánik. Nástrojár a obrábač kovov - súhlasím, len mi to akosi nepasuje, nezaraďujú sa tieto dva odbory do "prebytočného" strojárstva? S ostatným viac menej súhlasím, hlavne tých vinohradníkov by chcelo viac  :ozrani:
×
×
  • Create New...