Jump to content

SR sa stáva Detroitom Východu


Sniper

Recommended Posts

Financial Times: SR sa stáva Detroitom Východu

 

Londýn/Bratislava 20. februára (TASR) - Vítame vás v Detroite Východu. Taký je titulok článku denníka Financial Times (FT) o automobilovom priemysle na Slovensku.

 

Slovensko, ešte pred desiatimi rokmi biedna krajina, bude už na budúci rok vyrábať najviac osobných vozidiel na obyvateľa na svete. V roku 2010 budú automobilky na jeho území produkovať ročne 850 000 osobných vozidiel.

 

Slovensko ťaží zo svojej geografickej polohy blízkej európskym trhom, zručnej pracovnej sile, dlhej histórii priemyselnej výroby a súčasnej rovnej 19 % dani a mzdám, ktoré predstavujú len pätinu úrovne v západnej Európe.

 

Detroit sa rozpadá, mestu chýbajú ľudia a peniaze

 

Mesto Detroit v štáte Michigan (USA) má 12-tisíc opustených domov. Mesto má v súčasnosti najnižší počet obyvateľov od roku 1917, kedy v ňom žilo 820 778 obyvateľov.

"Keď je búrka, často počujeme domy, ako sa rozpadávajú," hovorí rozhorčene 40-ročná obyvateľka vyľudnenej štvrte. "A mesto nemá finančné prostriedky na ich demoláciu." Obyvatelia, žijúci pri opustených domoch, sa sťažujú aj na premnožené potkany.

 

Viac ako 12-tisíc opustených domov súvisí najmä so zastavením prác v automobilovej továrni Ford a ľudia sa sťahujú z mesta na predmestia. Podľa štatistických údajov zo sčítania ľudu stratil Detroit viac ako polovicu populácie od jeho rozkvetu v roku 1950. 83% ľudí súčasnej populácie sú afroamerického pôvodu a prevažne robotnícka trieda. 30% z mestskej populácie žije v chudobe.

 

Kriminalita je vysoká, dane tiež a mesto nemá financie. Detroit bol vyradený aj zo zoznamu desiatich najväčších miest v USA. "Stal sa nešťastným vzorom mestského úpadku," hovorí June Thomas, profesor mestského a regionálneho plánovania Michiganskej štátnej univerzity. "Otázkou nie je len spôsob, ako dostať nových ľudí do Detroitu, ale aj udržanie si doterajších vlastníkov nemovitostí v meste." Odsťahované firmy a vlastníci domácností zanechali viac ako 58 km2 opusteného územia, čo je približne rovnaká veľkosť, ako San Francisco a štvrtina celkového územia Detroitu.

 

Rozhodnutie firmy General Motors vybudovať svoju novú centrálu priamo v centre mesta síce napomôže získať prílev novej pracovnej sily, avšak je len malá nádej, že sa neobývané územia rýchlo osídlia. "Aj keby každý rok pribudlo 10-tisíc nových obyvateľov, mesto nenaplnia," hovorí samotný starosta mesta, Kwame Kilpatrick. Detroit totiž stráca každý rok práve 10-tisíc ľudí, ktorí sa vysťahujú.

 

Ste hrdí na to že Slovensko sa stáva Detroitom Východu?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 16
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Sniper

    5

  • game

    2

  • Nokia

    2

  • Cactales

    2

Top Posters In This Topic

Ono istym sposobom maju pravdu, aj co sa tyka aut, aj upadku (ludia odchadzaju). No predsa len by som to nevidel tak cierne. Napr nenarasta u nas kriminalita a kazdopadne neklesa pocet obyvatelov (ci uz su bieli alebo potmavsi).

 

Ale aby som ti odpovedal na otazku, radsej by som bol, keby nas oznacili za Michigan Europy, nez za Detroit Vychodu.

Link to comment
Share on other sites

Ja tiež nemám obavy, len mi prišlo trochu komické to prirovnanie.

 

Pripadá mi to ako keby sa nás pýtali: Odstavili ste Jaslovské Bohunice a potrebujete nový reaktor? V Černobyle máme pre vás dva! (Nebyť Černobyľskej havárie tak tá elektráreň by bola najvýkonnejšou v Európe).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Čo sa týka automobilového priemyslu, tak relatívne nedávno som čítal že Kia, VW a C-P by mali ročne spolu dokopy vyrábať okolo 800 000 áut.

 

Ak predpokladáme že cena jedného auta by sa pohybovala okolo 250 000 korún tak celkovo by to robilo 200 miliárd Sk?

Akosi veľa sa mi to zdá...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Štvrtá automobilka na Slovensku?

 

Priemyselný park Kechnec pri Košiciach by sa mohol stať miestom, kde by svoj závod postavila nemenovaná automobilka.

 

http://hn.hnonline.sk/c1-21862600-stale-hr...automobilku-c-4

 

Bol by to ďalší krok v orientácii slovenskej ekonomiky na automobilový priemysel. Takto jednostranne zameraná ekonomika však prináša určité riziká.

 

Aký je váš názor? Potrebuje Slovensko aj štvrtú automobilku, alebo by už malo svoj priemysel viac diverzifikovať?

Link to comment
Share on other sites

Ak predpokladáme že cena jedného auta by sa pohybovala okolo 250 000 korún tak celkovo by to robilo 200 miliárd Sk?

Akosi veľa sa mi to zdá...

ked si odratas naklady tak to vyjde uplne normalny zisk, 200miliard obrat pre tri tak velke firmy nieje problem spravit

 

 

Štvrtá automobilka na Slovensku?

Aký je váš názor? Potrebuje Slovensko aj štvrtú automobilku, alebo by už malo svoj priemysel viac diverzifikovať?

myslim ze stvrta automobilka urcite neuskodi... ale je pravda ze by sa hodilo trosku aj do ineho biznisu zamierit, aj ked zas novinari nejak nevidia ze kopec ludi je zamestnanych aj v uplne inych oboroch kedze pise sa furt len o automobilkach, kedze tie tu najviac investuju..

Link to comment
Share on other sites

kopec ľudí je zamestnaných vo fabrikách, ktoré vyrábajú pre automobilky - začarovaný kruh, ako v priemyselnom parku na záhorí, kde je kopa menších podnikov vyrábajúcich kdečo pre Volkswagen ... od výliskov z plastu po alumíniové titernosti všetko ...

východ krajiny potrebuje zamestnávateľov, ale z automobilového priemyslu by už snáď potom aj stačilo ... hoci ešte juh Slovenska je na tom so zamestnávaním bledo ... možno aj tam príde niekto vyrábať s minimálnou mzdou autá ...

 

pred pár rokmi sa dosť hovorilo okolo automobiliek: takéto investície - pozemky, nejakí zamestnanci z materskej krajiny, vytiahnuť výrobné haly a začať vyrábať je ten najmenší problém ... keď tu zdražie pracovná sila, poberú sa ďalej na východ a dovidenia

hoci to takto funguje nielen s automobilkami, je už načase prilákať aj iných investorov ... aby to nedopadlo ako Detroit

Link to comment
Share on other sites

game ak sa aj automobilky za 10 rokov odstahuju (skor sa im neoplati) tak firmy ktore pre nich vyrabaju rozne veci ( z plastu, kovov atd) sa nemaju problem preorientovat na vyrobu pre inu produkciu ako automobilovu

je to len o schopnosti vedenia prisposobit sa a neplakat nad rozliatym mliekom

Link to comment
Share on other sites

Na východe by sa nám určite nejaký významný investor zišiel, no tiež neviem, či práve ďalšia automobilka je tým najlepším riešením. Spomínam si na koniec 90 rokov, keď sme mali len jednu automobilku, a v mesiaci, v ktorom mala celozávodnú dovolenku sa rapídne zhoršilo saldo zahraničnej obchodnej bilancie SR. V období konkunktúry by sme samozrejme mali zo štyroch automobiliek prospech, ale problém by nastal v prípade krízy odvetvia. Síce nepredpokladám, žeby automobilky odišli zo dňa na deň, zrejme by sa to dialo postupným znižovaním výroby, ale aj tak by to s tým preorientovaním subdodávateľov nemuselo byť jednoduché.

 

To mlieko ešte nie je rozliate. Skôr ide o to, do akej nádoby ho teraz nadojíme, aby sa neprelialo. :lol:

Link to comment
Share on other sites

tí subdodávatelia sú rovnako zahraničné firmy, tie s európskymi majiteľmi sú celkom v pohode aj ako zamestnávatelia, po počiatočných problémoch sa to utriaslo, horšie je to s firmou, ktorá má amerických majiteľov ...

 

no, ide o to, že síce zamestnávajú ľudí z regiónu, je to zvyčajne hnusná robota, ale nie je tých zamestnancov až toľko ... zvyčajne pár desiatok ľudí, možno stovka na firmu ...

 

rovnako narýchlo vytiahnuté výrobné haly, prišli za automobilkou - odíde automobilka, odíde za ňou firma

 

to preorientovanie bude musieť prísť od základu :lol:

Link to comment
Share on other sites

no, ide o to, že síce zamestnávajú ľudí z regiónu, je to zvyčajne hnusná robota, ale nie je tých zamestnancov až toľko

no, u u nas je jeden subdodavatel, ktory vyraba pre automobilky a zase nejaka strasna robota to nie je (ale casom to musi cloveku riadne liezt na nervy, viem o tom svoje :lol: ) aj ked ani neplatia nejako extra vela

a povedal by som, ze ludi tam robi dost, ta stovka minimalne, a stale beru

to preorientovanie by veru nebolo take lahke, pretoze vacsina vybavenia je vyrobena presne na dany typ suciastok a nie vsetky stroje sa daju upravit na ine a nakupit nove stroje by bolo drahe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Volkswagen u nás vraj chystá investíciu za 1,1 miliardy eúr. V automobilke by malo vzniknúť ďalších 1200 pracovných miest a pracovať by sa malo na 4 zmeny, čím sa výrazne zvýšia výrobné kapacity.

 

Zdroj...

 

Tak, a teraz môžeme už len špekulovať, či tomu nevďačíme za to, že Slovensko sa dychtivo priklonilo na stranu Nemecka a súhlasilo s fiškálnou úniou. Mňa osobne by to neprekvapilo.

Link to comment
Share on other sites

To si nemyslim. Volkswagen ma totiž u nas na rozdiel od Kie a PSA vybudovane aj vyvojove centrum + ďalšiu infraštrukturu, takže riziko že by prestal s investiciami a stagnoval, či nedajbože aby sa spakoval veľmi nehrozi. Kia a PSA tu maju len vyrobne haly, takže nebolo by nič šokujuce zbaliť to a odisť niekam do Rumunska, keď im tu prestanu ruže kvitnuť.

Link to comment
Share on other sites

Tak, a teraz môžeme už len špekulovať, či tomu nevďačíme za to, že Slovensko sa dychtivo priklonilo na stranu Nemecka a súhlasilo s fiškálnou úniou. Mňa osobne by to neprekvapilo.

 

Pravdepodobne ano... ked firma rozmysla dlhodobo, musi brat do uvahy aj politicke aspekty. Takze ak planuju byt v SR este trebars 20 rokov, musia mat nejaku istotu (alebo aspon vieru), ze v priebehu tychto rokov nedojde k zasadnejsej roztrzke.

 

Taka Korea ma prirodzene ovela mensi dosah na politiku EU, takze sa ovela viacej musia prisposobovat. Vyvojove centra maju v Nemecku, co je vzhladom na technologicky zaklad logicke, ale velku cast vyroby maju prave v SR a CR - co je tiez prejavom urcite dovery. Ono zase "preniest" takuto fabriku nie je uplne jednoduche - to by skor v pripade upadajuceho predaja bez nahrady vsetko zatvorili.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Už sme sa tým Detroitom stali. Od nástupu Fica  k moci žiadne reformy, len prežieranie ziskov. Podtatranský tiger nadobro skapal
 

Citát

Slovenská stratená dekáda: Nielen majetok, ale Rumuni a Bulhari majú už aj vyššie príjmy

(...) 

V čistom tak priemerný Slovák dostáva menej ako 11-tisíc eur, čo je najmenej zo všetkých štátov Únie. Rumun získava o 11 percent viac, Maďar o 15 percent, Bulhar o 30 percent a Čech s Poliakom o 70 percent viac.

No nebolo to tak vždy. Ešte v roku 2012 mal Slovák vyšší príjem ako Bulhar, Estónec, Grék, Chorvát, Lotyš, Litovčan, Maďar, Poliak aj Rumun.

(...)

Nevídaná ekonomická stagnácia krajiny je dôsledkom arogancie vlád a ignorovania základnej komunikácie politikov s podnikateľskými organizáciami. Tým sa postupne znižovala konkurencieschopnosť a upadal záujem o investovanie na Slovensku.

(...)

Populisti ekonomicky zničili krajinu, no politicky aspoň na čas vyhrali. Utvrdili ľudí, že tí zlí sú podnikatelia, ktorí platia málo, a preto treba zvyšovať minimálnu mzdu, dosahujú nadpriemerné zisky, a preto ich treba viac zdaniť. A všetci potrebujú silný štát, ktorý sa o ľudí postará.

Nevadí, dôležité je, že za posledný rok smeráci stihli zrušiť Špeciálnu prokuratúru, zaistiť beztrestnosť pre svojich kumpánov, zdvojnásobiť si platy, zabezpečiť doživotnú rentu pre toho, ktorý si ju fakt najviac zaslúži, ostatným navýšiť dane a za všetky problémy a drahé potraviny môže Soros, liberáli, progresívci a Šimečka, ktorý bol už našťastie odvolaný. Voľte Fica znovu, ovce.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Additional information you can see at Privacy Policy