Sniper Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Financial Times: SR sa stáva Detroitom Východu Londýn/Bratislava 20. februára (TASR) - Vítame vás v Detroite Východu. Taký je titulok článku denníka Financial Times (FT) o automobilovom priemysle na Slovensku. Slovensko, ešte pred desiatimi rokmi biedna krajina, bude už na budúci rok vyrábať najviac osobných vozidiel na obyvateľa na svete. V roku 2010 budú automobilky na jeho území produkovať ročne 850 000 osobných vozidiel. Slovensko ťaží zo svojej geografickej polohy blízkej európskym trhom, zručnej pracovnej sile, dlhej histórii priemyselnej výroby a súčasnej rovnej 19 % dani a mzdám, ktoré predstavujú len pätinu úrovne v západnej Európe. Detroit sa rozpadá, mestu chýbajú ľudia a peniaze Mesto Detroit v štáte Michigan (USA) má 12-tisíc opustených domov. Mesto má v súčasnosti najnižší počet obyvateľov od roku 1917, kedy v ňom žilo 820 778 obyvateľov. "Keď je búrka, často počujeme domy, ako sa rozpadávajú," hovorí rozhorčene 40-ročná obyvateľka vyľudnenej štvrte. "A mesto nemá finančné prostriedky na ich demoláciu." Obyvatelia, žijúci pri opustených domoch, sa sťažujú aj na premnožené potkany. Viac ako 12-tisíc opustených domov súvisí najmä so zastavením prác v automobilovej továrni Ford a ľudia sa sťahujú z mesta na predmestia. Podľa štatistických údajov zo sčítania ľudu stratil Detroit viac ako polovicu populácie od jeho rozkvetu v roku 1950. 83% ľudí súčasnej populácie sú afroamerického pôvodu a prevažne robotnícka trieda. 30% z mestskej populácie žije v chudobe. Kriminalita je vysoká, dane tiež a mesto nemá financie. Detroit bol vyradený aj zo zoznamu desiatich najväčších miest v USA. "Stal sa nešťastným vzorom mestského úpadku," hovorí June Thomas, profesor mestského a regionálneho plánovania Michiganskej štátnej univerzity. "Otázkou nie je len spôsob, ako dostať nových ľudí do Detroitu, ale aj udržanie si doterajších vlastníkov nemovitostí v meste." Odsťahované firmy a vlastníci domácností zanechali viac ako 58 km2 opusteného územia, čo je približne rovnaká veľkosť, ako San Francisco a štvrtina celkového územia Detroitu. Rozhodnutie firmy General Motors vybudovať svoju novú centrálu priamo v centre mesta síce napomôže získať prílev novej pracovnej sily, avšak je len malá nádej, že sa neobývané územia rýchlo osídlia. "Aj keby každý rok pribudlo 10-tisíc nových obyvateľov, mesto nenaplnia," hovorí samotný starosta mesta, Kwame Kilpatrick. Detroit totiž stráca každý rok práve 10-tisíc ľudí, ktorí sa vysťahujú. Ste hrdí na to že Slovensko sa stáva Detroitom Východu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
weirdo Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Ono istym sposobom maju pravdu, aj co sa tyka aut, aj upadku (ludia odchadzaju). No predsa len by som to nevidel tak cierne. Napr nenarasta u nas kriminalita a kazdopadne neklesa pocet obyvatelov (ci uz su bieli alebo potmavsi). Ale aby som ti odpovedal na otazku, radsej by som bol, keby nas oznacili za Michigan Europy, nez za Detroit Vychodu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted February 20, 2007 Author Share Posted February 20, 2007 Ja tiež nemám obavy, len mi prišlo trochu komické to prirovnanie. Pripadá mi to ako keby sa nás pýtali: Odstavili ste Jaslovské Bohunice a potrebujete nový reaktor? V Černobyle máme pre vás dva! (Nebyť Černobyľskej havárie tak tá elektráreň by bola najvýkonnejšou v Európe). Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel neverec Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 samozrejme, ked ludia dostanu pracu je to OK. slovensko , ale stale povazujem za biednu krajinu. Zial. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
starsi Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 A nie si sám Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 Čo sa týka automobilového priemyslu, tak relatívne nedávno som čítal že Kia, VW a C-P by mali ročne spolu dokopy vyrábať okolo 800 000 áut. Ak predpokladáme že cena jedného auta by sa pohybovala okolo 250 000 korún tak celkovo by to robilo 200 miliárd Sk?Akosi veľa sa mi to zdá... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cactales Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Štvrtá automobilka na Slovensku? Priemyselný park Kechnec pri Košiciach by sa mohol stať miestom, kde by svoj závod postavila nemenovaná automobilka. http://hn.hnonline.sk/c1-21862600-stale-hr...automobilku-c-4 Bol by to ďalší krok v orientácii slovenskej ekonomiky na automobilový priemysel. Takto jednostranne zameraná ekonomika však prináša určité riziká. Aký je váš názor? Potrebuje Slovensko aj štvrtú automobilku, alebo by už malo svoj priemysel viac diverzifikovať? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nokia Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Ak predpokladáme že cena jedného auta by sa pohybovala okolo 250 000 korún tak celkovo by to robilo 200 miliárd Sk? Akosi veľa sa mi to zdá... ked si odratas naklady tak to vyjde uplne normalny zisk, 200miliard obrat pre tri tak velke firmy nieje problem spravit Štvrtá automobilka na Slovensku? Aký je váš názor? Potrebuje Slovensko aj štvrtú automobilku, alebo by už malo svoj priemysel viac diverzifikovať? myslim ze stvrta automobilka urcite neuskodi... ale je pravda ze by sa hodilo trosku aj do ineho biznisu zamierit, aj ked zas novinari nejak nevidia ze kopec ludi je zamestnanych aj v uplne inych oboroch kedze pise sa furt len o automobilkach, kedze tie tu najviac investuju.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 kopec ľudí je zamestnaných vo fabrikách, ktoré vyrábajú pre automobilky - začarovaný kruh, ako v priemyselnom parku na záhorí, kde je kopa menších podnikov vyrábajúcich kdečo pre Volkswagen ... od výliskov z plastu po alumíniové titernosti všetko ...východ krajiny potrebuje zamestnávateľov, ale z automobilového priemyslu by už snáď potom aj stačilo ... hoci ešte juh Slovenska je na tom so zamestnávaním bledo ... možno aj tam príde niekto vyrábať s minimálnou mzdou autá ... pred pár rokmi sa dosť hovorilo okolo automobiliek: takéto investície - pozemky, nejakí zamestnanci z materskej krajiny, vytiahnuť výrobné haly a začať vyrábať je ten najmenší problém ... keď tu zdražie pracovná sila, poberú sa ďalej na východ a dovidenia hoci to takto funguje nielen s automobilkami, je už načase prilákať aj iných investorov ... aby to nedopadlo ako Detroit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nokia Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 game ak sa aj automobilky za 10 rokov odstahuju (skor sa im neoplati) tak firmy ktore pre nich vyrabaju rozne veci ( z plastu, kovov atd) sa nemaju problem preorientovat na vyrobu pre inu produkciu ako automobilovuje to len o schopnosti vedenia prisposobit sa a neplakat nad rozliatym mliekom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cactales Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Na východe by sa nám určite nejaký významný investor zišiel, no tiež neviem, či práve ďalšia automobilka je tým najlepším riešením. Spomínam si na koniec 90 rokov, keď sme mali len jednu automobilku, a v mesiaci, v ktorom mala celozávodnú dovolenku sa rapídne zhoršilo saldo zahraničnej obchodnej bilancie SR. V období konkunktúry by sme samozrejme mali zo štyroch automobiliek prospech, ale problém by nastal v prípade krízy odvetvia. Síce nepredpokladám, žeby automobilky odišli zo dňa na deň, zrejme by sa to dialo postupným znižovaním výroby, ale aj tak by to s tým preorientovaním subdodávateľov nemuselo byť jednoduché. To mlieko ešte nie je rozliate. Skôr ide o to, do akej nádoby ho teraz nadojíme, aby sa neprelialo. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
game Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 tí subdodávatelia sú rovnako zahraničné firmy, tie s európskymi majiteľmi sú celkom v pohode aj ako zamestnávatelia, po počiatočných problémoch sa to utriaslo, horšie je to s firmou, ktorá má amerických majiteľov ... no, ide o to, že síce zamestnávajú ľudí z regiónu, je to zvyčajne hnusná robota, ale nie je tých zamestnancov až toľko ... zvyčajne pár desiatok ľudí, možno stovka na firmu ... rovnako narýchlo vytiahnuté výrobné haly, prišli za automobilkou - odíde automobilka, odíde za ňou firma to preorientovanie bude musieť prísť od základu :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukas Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 no, ide o to, že síce zamestnávajú ľudí z regiónu, je to zvyčajne hnusná robota, ale nie je tých zamestnancov až toľkono, u u nas je jeden subdodavatel, ktory vyraba pre automobilky a zase nejaka strasna robota to nie je (ale casom to musi cloveku riadne liezt na nervy, viem o tom svoje :lol: ) aj ked ani neplatia nejako extra vela a povedal by som, ze ludi tam robi dost, ta stovka minimalne, a stale beru to preorientovanie by veru nebolo take lahke, pretoze vacsina vybavenia je vyrobena presne na dany typ suciastok a nie vsetky stroje sa daju upravit na ine a nakupit nove stroje by bolo drahe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted December 12, 2011 Author Share Posted December 12, 2011 Volkswagen u nás vraj chystá investíciu za 1,1 miliardy eúr. V automobilke by malo vzniknúť ďalších 1200 pracovných miest a pracovať by sa malo na 4 zmeny, čím sa výrazne zvýšia výrobné kapacity. Zdroj... Tak, a teraz môžeme už len špekulovať, či tomu nevďačíme za to, že Slovensko sa dychtivo priklonilo na stranu Nemecka a súhlasilo s fiškálnou úniou. Mňa osobne by to neprekvapilo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryan Giggs Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 To si nemyslim. Volkswagen ma totiž u nas na rozdiel od Kie a PSA vybudovane aj vyvojove centrum + ďalšiu infraštrukturu, takže riziko že by prestal s investiciami a stagnoval, či nedajbože aby sa spakoval veľmi nehrozi. Kia a PSA tu maju len vyrobne haly, takže nebolo by nič šokujuce zbaliť to a odisť niekam do Rumunska, keď im tu prestanu ruže kvitnuť. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xenocide Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Tak, a teraz môžeme už len špekulovať, či tomu nevďačíme za to, že Slovensko sa dychtivo priklonilo na stranu Nemecka a súhlasilo s fiškálnou úniou. Mňa osobne by to neprekvapilo. Pravdepodobne ano... ked firma rozmysla dlhodobo, musi brat do uvahy aj politicke aspekty. Takze ak planuju byt v SR este trebars 20 rokov, musia mat nejaku istotu (alebo aspon vieru), ze v priebehu tychto rokov nedojde k zasadnejsej roztrzke. Taka Korea ma prirodzene ovela mensi dosah na politiku EU, takze sa ovela viacej musia prisposobovat. Vyvojove centra maju v Nemecku, co je vzhladom na technologicky zaklad logicke, ale velku cast vyroby maju prave v SR a CR - co je tiez prejavom urcite dovery. Ono zase "preniest" takuto fabriku nie je uplne jednoduche - to by skor v pripade upadajuceho predaja bez nahrady vsetko zatvorili. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted October 16 Author Share Posted October 16 Už sme sa tým Detroitom stali. Od nástupu Fica k moci žiadne reformy, len prežieranie ziskov. Podtatranský tiger nadobro skapal Citát Slovenská stratená dekáda: Nielen majetok, ale Rumuni a Bulhari majú už aj vyššie príjmy (...) V čistom tak priemerný Slovák dostáva menej ako 11-tisíc eur, čo je najmenej zo všetkých štátov Únie. Rumun získava o 11 percent viac, Maďar o 15 percent, Bulhar o 30 percent a Čech s Poliakom o 70 percent viac. No nebolo to tak vždy. Ešte v roku 2012 mal Slovák vyšší príjem ako Bulhar, Estónec, Grék, Chorvát, Lotyš, Litovčan, Maďar, Poliak aj Rumun. (...) Nevídaná ekonomická stagnácia krajiny je dôsledkom arogancie vlád a ignorovania základnej komunikácie politikov s podnikateľskými organizáciami. Tým sa postupne znižovala konkurencieschopnosť a upadal záujem o investovanie na Slovensku. (...) Populisti ekonomicky zničili krajinu, no politicky aspoň na čas vyhrali. Utvrdili ľudí, že tí zlí sú podnikatelia, ktorí platia málo, a preto treba zvyšovať minimálnu mzdu, dosahujú nadpriemerné zisky, a preto ich treba viac zdaniť. A všetci potrebujú silný štát, ktorý sa o ľudí postará. Nevadí, dôležité je, že za posledný rok smeráci stihli zrušiť Špeciálnu prokuratúru, zaistiť beztrestnosť pre svojich kumpánov, zdvojnásobiť si platy, zabezpečiť doživotnú rentu pre toho, ktorý si ju fakt najviac zaslúži, ostatným navýšiť dane a za všetky problémy a drahé potraviny môže Soros, liberáli, progresívci a Šimečka, ktorý bol už našťastie odvolaný. Voľte Fica znovu, ovce. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now