Hľadanie v komunite
Zobrazujú sa výsledky pre kľúčové slová ''3.brzd.svetlo''.
1 výsledok
-
Tretie „dvojradové“ brzdové svetlo motorových vozidiel – nezávisle indikujúce intenzitu spomalenia.
Tajmlajnka zverejnil téme v Doprava
Už dávnejšie sú na autách sériovo montované a používané 3 brzdové svetlá - pamätáme sa ale ešte, že kedysi „iniciatívne“ svojvoľne montované tretie brzdové svetlo bolo pokutované ! Dnes už v ich kreatívnych tvaroch brzdové LED- svetlá pôsobia až neskutočne veľkoplošne – ale majú ešte stále jednu „menšiu“ nevýhodu Nakoľko ich zapnutie - rozsvietenie je ovládané iba spínačom od brzdového pedálu, pokiaľ nevidíme dobre ako sa chová v tom okamihu to vozidlo pred nami (a čo je horšie až pred pár vozidlami vpredu – v kolóne), nevieme či sa vodič len zľahka dotkol brzdového pedálu alebo či brzdí panicky až mu „horia“ pneumatiky. Na tejto nedokonalosti informácie môžu v niektorých kritických okamihoch v cestnej premávke závisieť aj životy jej účastníkov, s čím sa stretávame často v dopravných správach. Bolo pár riešení na odstránenie tejto nedokonalosti indikácie intenzity brzdenia –teda spomalenia vozidla – avšak nájsť a hlavne zaviesť do výroby pomerne unifikované riešenie u toľkých výrobcov a v mamutej veľkosériovej výrobe by bolo zrejme nákladnejšie než ťažko odhadnuteľný prínos na znížení havárií evtl. strát na ľudských životoch. Pre zaujímavosť – pred pár rokmi bol u nás zaregistrovaný na ÚPV – SR autorský návrh na (od brzdovej sústavy vozidla -) nezávislú indikáciu/zobrazenie intenzity spomalenia motorových cestných vozidiel. Jednalo sa o relatívne jednoduché elektronické zapojenie ktoré ovládalo radový LED displej tretieho brzdového svetla a ktorého základom je „číp“ akcelerometra v obrátenom zapojení, teda ako decelerometer. Táto jednotka by mohla byť okrem napájania úplne nezávislá od inštalácie vozidla a dala by sa inštalovať aj dodatočne ako separátne príslušenstvo. Jeho varianta DIBL (deceleration indicating brake light) by vizualizovala intenzitu spomalenia (teda v prvom rade brzdenia brzdovou sústavou vozidla) od nepatrného až po kritické na riadkovom ležatom displeji tretieho horného brzdového svetla. Tu by som sa chcel opýtať na názor účastníkov fóra na spôsob vizualizácie veľkosti spomalenia - intenzity brzdenia na dvojriadkovom displeji tohoto tretieho brzdového svetla : - Horný súvislý rad LED-iek a bočné brzdové svetlá na motorovom vozidle by fungovali samozrejme bezo zmeny ako doteraz. - Spodný rad tretieho (horizontálne usporiadaného) brzdového svetla by sa v závislosti od intenzity spomalenia rozsvecoval nasledovne : :––– uprostred radu by sa súčasne s brzdovými svetlami rozsvecoval krátky dĺžkový úsek cca 2 -3 LED-iek ako zobrazenie stredu displeja - a teda.aj stlačenia (dotknutia sa) brzdového pedálu. ––– pri ďalšom náraste spomaľovanía by sa v závislosti od jeho intenzity postupne – vejárovito – rozsvecovali na obe strany, stĺpce LED-iek až po okraj a pri dosiahnutí maxima spomalenia by oba plné stĺpce variantne aj blikali. Táto sústava by indikovala akékoľvek znateľné spomalenia vozidla – napríklad pri vbehnutí do snehového „jazyka“ na ceste – čo by sme ocenili napríklad na diaľnici kde by sme boli varovaní hoci krátkym rozsvietením DIBL na vozidle na čele kolóny. Indikované aj čo sa týka ich intenzity by boli aj iné prevádzkovými podmienkami podmienené spomalenia vozidla aj bez použitia bŕzd.- 7 odpovedí
-
- indikácia brzdenia
- dibl
-
(a 1 ďalšie)
Kľúčové slová: