Skočiť na obsah

Leonardo da Vinci a Michelangelo


game

Odporúčané príspevky

voľaktorý deň som na Nat Geo pozerala jeden hodne dlhý a skvelý dokument o Turínskom plátne ...

vyjadrovala sa tam celá plejáda znalcov a umenovedcov a vedcov a výskumníkov každého druhu ... podstatné je, že sa tam skloňoval meno Leonardo da Vinci vo všetkých pádoch - okrem iného jeho úroveň "vedenia", možnosť, dosť pravdepodobná, že tvorcom presláveného plátna bol práve on ...

vedci a umelci skúšali dlhé roky a vyskúšali spôsoby tvorby, ktoré vo svojej dobe Leonardo už mohol poznať - a pravdepodobne aj poznal / vrátane camery obscury, ktorej nákres sa našiel dokonca v jeho zrkadlovo písaných poznámkach ... / , jeho spriaznenosť s pôvodnými vlastníkmi plátna a ešte jeden dôležitý detail - jeho technika maľovania sfumato .

 

obraz, kvôli ktorému som kedysi založila tému o Leonardovi, Ján Krstiteľ -

Obrázok

 

je vlastne jeho posledným obrazom

 

ale prečo je mimoriadny / napriek tomu, alebo práve preto ? : ) že mi spôsobuje zimomriavky /, je práve technika Leonardovho maľovania ...

 

doteraz sa presne nevie, ako vlastne maľoval tou svojou preslávenou technikou - a čím je výnimočný obraz Ján Krstiteľ :

pod röntgenovými lúčmi je obraz absolútne čistý ... nie je tam ani jeden ťah štetcom, vyzerá, akoby ten obraz "nasypali" na plátno sitom ... :lol:

znalci maliarstva dodnes nevedia, ako vlastne ten obraz namaľoval ...

je to úžasné ... aj z toho mám zimomriavky ... :)

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 5 mesiacmi...

Trochu som presmejdil tuto temu tak ju chcem trochu oprasit

 

na tento úchvatný obraz upozornil Joe : Michelangelo: Svätá rodina

 

/ The Holy Family with the infant St. John the Baptist (the Doni Tondo)

c. 1503-05 , Tempera on panel, Diameter 120 cm (47 in); Uffizi, Florence /

 

 

Obrázok

To bola jeho prvá malba vlastne z donutenia, tak mu tam schvalne vycapil mladych nahych chlapcov a vypytal si trojnasobok z povodnej ceny.

 

 

Pardon vždy zabúdam uviesť na čo myslím. To sa stalo tak, že Leonardovi a Michelangelovi dali spraviť dve fresky v jednom kostole každý na jednu stenu. Michelangelo namaloval nahých chlapcov (vojakov) ako sa kúpu bo on bol na nahé telá odborníkom. A Leonardo na druhú stenu kreslil nejaký výjav a kreslil tam hlavne koňov na čo bol on zasa odborník, ale Leonardo chcel ukázať skôr svoju fresku ako Michelangelo tak založil vnútri kostola oheň aby freska skôr schla ale on ho založil taky veľký, že vrch fresky krasne vyschol ale spodok sa roztiekol tak z toho vznikol hnus zaťial čo Michelangelova freska bola krásna, ale aj tak ju každý odsudzoval za to že tam znázornil nahých chlapcov.

Tu som sa dopustil omylu, ta freska vlastne nikdy nevznikla, pretoze ako sa to leonardovi roztieklo tak pre michelangela to uz nebolo take pririotne a naviac ho odvolal papež tak aj tak by v tom nemohol pokracovat a este naviac mu rozkradli karton na ktorom to mal nachystane.

 

 

K tym zenskym postavam. V tej dobe zeny tazko pracovali na poliach a co ja viem kde este a michelangelo vyrastal na florenskom vidieku medzi kamenarmi, ktory lámali pietru serennu a tam je celkom mozne ze videl nadupovane zeny. A pre neho bolo malovat a tesat zeny ako za trest.

 

 

 

Michelangelo bol a je pre mna znak renesancie a jeden zmala sa nebal papeza a odporoval mu.

 

Jeho sochy su krasne vystihol anatomiu tela kedze ako pitval. Ako prvy vytesal giganticku volne stojacu sochu Dávida a to z bloku v ktorom bolo hlboko zatesane a kazdy umelec povedal ze sa neda z toho vytesat nic, hold asi nemali pravdu. Ten blok sa tusim volal Ducciov ale nie som si isty este mal skoro moznost vytesat druhu volne stojacu sochu ale zakazku dostal niekto druhy.

Pieta - tvár Panny Márie je vlastne tvár jeho nevlastnej matky.

Bakchus - tu je zobrazeny rímsky slachtic ktory vela pil a zuroval, preto ho aj Michelangelo trochu opijal ked ho skicoval hehe aky vychcanek.

 

Jeho malby su tiez rovnako pekne ako sochy, Škoda že nevytvoril fresku kúpačov, tá anatomia je niekedy az desiva a prehnana ale tou malbou by jednoznacne prekonal dobu o hodne ludi pred nim

Sixtínska kaplnka mala byt povodne ina, dokonca si zavolal kamaratov umelcov nech mu s tym pomozu ako je o nom zname malovanie nemal rad. Mal vytvorit 12 apostolov a nejake umelecke ozdobicky a hovadinky k tomu. Rozrobenych apostolov znicil kamosov poslal prec a on sam utiekol na florentsky vidiek a ked sa vratil tak stvoril to co tam je dnes.

Posledny sud doplna klenbu Sixtinskej kaplnky zobrazil tam dost vyznamnych ludi tej doby aj seba ako karikaturu aj papezovho pokladnika ale nespomeniem si ako ho namaloval.

 

Na Michelangelovi sa mi strasne paci ze to robil zo srdca, maloval, tesal, pisal, a projektoval z lasky a dalsia vec je ze vsetko diela robil sam. Dost umelcov ked uz boli tazky frajeri zalozili si bottegy alebo najali ucnov dostali zakazku dali 80% percent vymalovat ucnom a oni iba prisli spravili zvysok a dostali nehorazne peniaze.

 

Je tu este vela veci ktore som nespomenul, ale potom by asi nikto necital tento prispevok. Pre mna je znak renesancie jednoznacne Michelangelo. Ked niekto povie slovo renesanica tak to vo mne evokuje Florencia-Michelangelo-Dávid to je prve co ma napadne podla mojho nazoru ako mal najvacsi umelecky prinos v tejto dobe.

Leonardo ma tiez u mna par malych bezvyznamnych plus, bol to v prvom rade vynalezca, este som zabudol ze je to aj tak prostitut

Botticelli bol traged, ktory sa nechal strhnut hovadskymi recmi Fra Savonarola a znicil dost svojich diel

Rafa Santi bol obycajny plagiator, aj ked ma par peknych diel

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 9 mesiacmi...

trochu tú phersuho informáciu poopravím :

nie lásku k žene - lásku k žene z toho urobil len vydavateľ, aby vo svojej dobe vôbec mohli uverejniť básne tohto veľkého všestranného umelca :

 

Nemenej dôležitá je jeho básnická tvorba (sonety, madrigaly, epigramy), upútavajúca svojou obsahovou vážnosťou a veľkou lyrickou inšpiráciou. Básne písané v rokoch 1504-1563 (prvýkrát vyšli roku 1623, avšak so zmenou mužského rodu oslovovaných osôb za ženský) sú intímnym prejavom veľkého tvorcu, podobne ako listy, často citovo bezprostredné a básnicky účinné.

Michelangelo Buonarroti

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

:lol: Nechcem sa hádať, ale teraz je veľmi v móde robiť z každého muža minulosti homosexuála.

Dávamm radšej za pravdu Stone-ovi ktorý niekoľko rokov študoval Michelangelov život zo spisov, záznamov, neustále otravovanie profesorov a až potom napísal jeho životopis kde nie je ani zmienka o láske k mužovi.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

neviem či je to v móde, alebo len veľkým mužom minulosti skutočne patrí tá česť, kedysi sa o veľkých mužoch minulosti hovorilo len to, že v pracovnej zanietenosti nemali čas sa oženiť, či boli obeťou nešťastne či neopätovanej lásky a tak ... a možno Stone vo svojom obrovskom obdive len vynechal nepodstatnú časť života obdivovaného umelca, aby nebola na jeho živote machuľa : )

a možno bol len asexuál : )

neviem, či to vôbec niekedy ešte zistíme, a vlastne to ani nie je podstatné - ale keď si pozrieš jeho ženské sochy, to nie sú ženy, sú to mladí muži, ktorým pricapili prsia ... a už dlho pred ním maľovali umelci, aj menej honosne znejúceho mena, než bol Michelangelo, ženy, ktoré boli ženami :lol:

 

 

 

napríklad tu :)

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

...to Phersu...I. Stone - ak sa nemylim napisal i zivotopis V. van Gogha - znameho to impesionistu s diagnozou schizofrenia...Michelangelo každopadne bol velmi talentovany umelec...

...co sa tyka da Viciho, myslim, ze bol dobry i v zostrojovani roznych vynalezov - a ak sa nemylim, v jeho nacrtoch sa nasiel i prototyp tanku...R:-)

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

to je ale paradox... Da Vinci maľoval anjelov, kreslil kadejaké krásavice a popri tom si v dielne zhotovoval prototypy guľometov, tankov čo pripomínali obrovské kosačky atď.. čo robil v čase keď múzy mlčali?...vymýšľal kódy :lol:

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

game

 

to že tesal a maľoval ženy tak že to ani neboli ženy ale skôr mladí chlapci neznamená ešte že bol gay :)

tiež keď niekto maľuje deti nie je hneď pedofil :lol:

Jednoducho radšej tesal a maľovaľ mužské telo, keď si všimneš jeho maľby tak skoro všetky su strašne svalnate alebo fresku Kúpačov to je skôr prehliadka anatómie než umelecké dielo. Je vidieť, že strašne rád robil zo svalstvom. Kvôli tomu hneď nemusí byť gay.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

inak ja toto tiez nechapem tuto dnesnu modernu dobu ked pomaly kazda historicky alebo umelecky dolezita osobnost je povazovana za homosexuala! kazdy ma v sebe kusok homosexuality, tak ale tieto novodobe zavratne "objavy" a "dokazy" su fakt uz strasne divne :lol:

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

phersu aljak,

je mi úplne jedno, kto bol gay a kto nebol, okrem netu som vo viacerých publikáciách a už dávnejšie čítala, že títo páni boli pravdepodobne / takmer iste / homosexuáli ...

homosexualita nie je predsa taká zriedkavá, aj v dnešnom svete sú mnohí slávni tvorcovia s fantáziou a invenciou homosexuáli, vedia sa venovať umeniam a majú zmýšľanie umelca, tvorcu vecí, od poetky sapfo až po versaceho ich zopár bolo ... prípadne ako spomenula Ronja, ľudia s psychickými problémami, ktorí vidia svet trochu ináč, možno je to ich ... vysporiadanie sa s niečím, so svetom, dostávajú zo seba voľne svoje ja a svoj talent ... ktovie, neviem, či sa už robil nejaký výskum týmto smerom, možno to nakoniec ani nikoho nezaujíma, len zopár puritánskych mozgov

že Michelangelove postavy sú mužské, je zjavné ... že prečo ich formoval, a telá žien nie ? možno to zistí taký hĺbkový bádateľ ako Stone, ale je celkom možné, že cez hĺbku storočí sa to nedozvieme v skutočnosti nikdy

druhá polovica minulého storočia postupne prestala robiť z témy homosexuality tabu, hoci ešte stále straší v hlavách mnohých, že homosexuálov treba vyliečiť a bude pokoj. ... preto sa o tom začalo hodne hovoriť -

možno je v móde všetkých velikánov, o ktorých sa nevedelo o ich vzťahoch so ženami, označiť za homosexuálov, pretože to dnešná doba voľne dovolila, a možno nimi boli. nič to nemení na skutočnosti, že tvorili skvelé veci, a väčšine dneška je ich orientácia našťastie ukradnutá.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

...troška odbočím, ale...dielo Čajkovského je takisto úžasné, a jeho homosexuálne správanie (nehovorím že bol diagnostikovaný ako homosexuál - mal i manželku) bolo i dôsledkom jeho pobytu v chlapčenskom internáte....je treba brať do úvahy i jeho detstvo, prípadnú absenciu úlohy matky a tým pádom nehy zo strany ženy, na druhej strane možno zakúsil viac porozumenia a lásky od priateľov, ťažko to takto vravieť bez náležitých informácií, ale niekedy je to len módny hit byt gay, čosi, čo letí....nie je to niečo nové v dnešnej dobe, problematika homosexuality tu bola vždy...R:-)

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 5 mesiacmi...

Potom asi nerozumies umeniu...

V prvom rade, umeniu podľa mňa netreba rozumieť. Hlavné je ho precítiť :lol:

 

Leonardo predbehol svoju dobu svojim geniom bol významný vynálezca ale ako umelec sa mi nepáčil. Mona Lisa je preto jeho najslávnejší obraz lebo ho sám zaň vyhlasoval.

Na Michelangelovi sa mi strasne paci ze to robil zo srdca, maloval, tesal, pisal, a projektoval z lasky a dalsia vec je ze vsetko diela robil sam. Dost umelcov ked uz boli tazky frajeri zalozili si bottegy alebo najali ucnov dostali zakazku dali 80% percent vymalovat ucnom a oni iba prisli spravili zvysok a dostali nehorazne peniaze.

Ja som bola veľký Leonardov "fanúšik", ale dostala som sa k Michelangelovmu životopisu a akosi to zo mňa opadlo. Súhlasím, Da Vinci bol polyhistor, teda z každého rožku trošku, ale ako umelec vôbec nebol zlý! Mona Lisa má svoje čaro, to mi nikto nevyhovorí. Akože máme ju v obývačke a vždy ked sa na ňu pozriem, mám taký divný pocit :)

 

Ale! Stoneova kniha mi dala úplne iný pohľad na vec. Zoznámila som sa mnohými úžasnými dielami, ktoré Michelangelo vytvoril a zistila som, že bol umelec telom i dušou. Mojžiš, Dávid, Bakchus - no proste dokonalá krása. Sochárčenie naozaj miloval, dokonca viac ako svoj život a u ostatních naozaj, ako keby, šlo len o peniaze. Aj vdaka tomuto zosadil Leonarda z mojej súkromnej prvej priečky.

 

Rafa Santi bol obycajny plagiator, aj ked ma par peknych diel

O tomto som mala tiež inú mienku, ale aj tak som neprestala milovať jeho dvoch anjelikov :)

Obrázok

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 1 rokom...

phersu tuším tu popísal kedysi voľakedajšie zápolenie o maľbu fresky medzi týmito dvomi pánmi

 

dnes som objavila článok aj s popisom celého zápolenia, kto im zadal zákazku, kto ich objednal, a hlavne, prečo svoje veľkolepé fresky nedokončili ...

 

bola v tom snáď odveká rivalita týchto dvoch géniov, a jednoducho nedokončili svoju robotu

čo je vlastne rovnako zaujímavé, pretože zákazky prijali, jeden odcestoval a jeden znechutene prácu opustil ...

čudné ...

 

napriek tomu vraj podľa jedného britského historika umenia predsa len mala súťaž víťaza :

 

Derby Michelangelo vs Leonardo

Renesanční géniovia spolu súťažili. Podľa novej knihy britského historika umenia vyhral Buonarroti.

...

Leonardo da Vinci maľoval Bitku pri Anghiari a Michelangelo Bitku pri Cascine. Objednal ich štátnik Piero Soderini (zmluvu pre Leonarda podpisoval sám Niccolo Machiavelli) a maľby mali stáť oproti sebe na stenách Salone dei Cinquecento slávneho v Palazzo Vecchio.

 

Paradoxne, ani jednu z malieb umelci nedokončili, no zachovali sa rôzne štúdie a nákresy, z ktorých môžeme zhotoviť ich podobu. Kým v prípade Michelangela bol príčinou nedokončenia práce odchod z Florencie,

 

Leonardovi zabránili v životnom diele experimenty s farbami, ktoré mu stekali po stene. Frustrovaný génius tak prácu vzdal.

...

 

Čítajte viac: http://kultura.sme.sk/c/5310465/derby-michelangelo-vs-leonardo.html#ixzz0jx1lt1w0

 

 

hm.

géniovia renesancie

da Vinci bol všestrannejší, a jeho sfumato ešte stále nie je objasnené k spokojnosti ... a jeho Ján Krstiteľ je stále rovnako mrazivý.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

kdesi som čítal, že Leonardo sa prejavil ako dobrý psychológ, keď v obraze Posledná večera zachytil v tvárach apoštolov ich povahu, za mladi :lol: som veľmi často uvažoval, či je na tom obraze 12 apoštolov alebo iba 11 a jedná žena, inač ten Ján je často zobrazovaný s jemnejšími črtami, takými ženskejšími, je to vidieť aj na iných obrazoch ktoré zobrazujú Poslednú večeru

 

Leonardo bol skvelý anatóm, či začal pitvať ako prvý alebo nie, to mi je jedno, dôležité je, že to robil aj keď to bolo odsudzované, chcel poznať pravdu a patril k tým, čo spochybňovali učenie rímana Claudia Galena......no a k tej anatómií - skúmal krvný obeh a opisoval ho, hoci autorstvo opisu krvného obehu patrí angličanovi Williamovi Harvyemu(1578-1657), Leonardo od toho nebol ďaleko

 

- k tomu Jánovi Krstiteľovi - mňa mrazí len to sfumato :)

 

keď sa povie socha, sochárstvo, mramor... - tak myslím na Michelangela, pre mňa najväčšieho sochára

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

ano ... sám Michelangelo sa považoval za sochára, nie za maliara

fresky v sixtínskej kaplnke namaľoval, ale mierne alebo menej mierne vydieraný pápežom, a aj tak ju namaľoval podľa seba.

sochy má úchvatné, ale ako tu už niekoľkokrát odznelo, ženy mu moc nešli :lol:

 

ten Ján Krstiteľ da Vinciho ... ten obraz je už len tu rozobratý a poobracaný z viacerých strán, ale kdesi som tu tuším spomenula to ukazujúce rameno,

ja ho vidím

anatomicky podivné, odhliadnuc od zaobleného pleca, androgýnnych čŕt, celý obraz je vytvorený pre jedno gesto - gesto konkrétne ukazujúcej ruky.

to rameno nie je len androgýnne a neprirodzene ohnuté ...

ukážte tak vlastnou rukou, skúste ten pohyb. to rameno je aj na ženu prikrátke

 

Leonardo pre dosiahnutie efektu použil opačný efekt, než na obraze da Vinci : The Annunciation, kde ruku postavy pre efekt predĺžil ... tu ju ohol a skrátil

spolu s androgýnnym zobrazením a všadeprítomným úsmevom giocondy, s vedomím, že je to jeho posledný obraz a čisté sfumato, ktoré ani pod röntgenom ešte nevydalo svoje tajomstvo, je ten obraz mrazivý stále ... : )

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

ženy mu moc nešli

muzske postavy a vyjavy na umeleckych stvarneniach majstrov (alebo aj beznych umelcov) minulosti su normalne, ale zenske mi pripadaju ako z inej planety. modelky od tych cias pokrocili o veeeeeelky kus dopredu.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

á, nehovoríme o stvárnení modeliek ... prvé Evy boli všetky minimum tehotné aj s Adamom dokopy, a barokové obliny majú svoje dobové čaro, rovnako ako dosky z dvadsiatych rokov ... to je dobou a technikami stvárnenia ... nehovoriac o Photoshope.

 

hovorím len konkrétne o Michelangelovi a jeho stvárnení žien ... pozri si prvú stranu tejto témy, a jeho sochy a Sibyly v Sixtínskej kaplnke ... nádherné mužské svalstvo, na mužnú hruď nalepené prsia, lepšie to vypadá oblečené ...

hoci Phersu tu obhajoval obdiv Michelangela k mužným svalom a tým jeho neustále stvárňovanie mužov so ženskými proprietami :lol:

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

ešte k tej Poslednej večerí chcem, že Leonardo aj na nej skúšal tie svoje experimenty, maľbe tým uškodil ako je už známe, dielo sa začalo akoby samo ničiť, niekedy v 18. storočí sa začali prvé reštauratorské práce, teraz je to už pod kontrolou

 

kompozíciu urobil tak, že apoštolov nezobrazil ako 12 samostatných postáv, ale usporiadal ich po troch a v strede sa vyníma Kristus, tento obraz by mal zobrazovať tu chvíľu, keď Ježiš povedal že je medzi nimi zradca, práve preto tá psychológia a výrazy tvár apoštolov

 

a kto chce, môže si pozrieť obraz Posledná večera v úžasnom rozlíšení, kde môže vidieť doslova každý detail obrazu http://www.haltadefinizione.com/magnifier.jsp?idopera=1

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 4 mesiacmi...

Leonardo neprestáva fascinovať a jeho tajomstvá nedávajú spávať ďalším bádateľom

 

koľko dokumentov, toľko názorov, koľko vedcov a kunsthostorikov, toľko pohľadov, a slávne sfumato stále odoláva ...

 

ďalšia partia sa púšťa do tajomstiev nesmierne jemného bezštetcového vrstvenia farieb ...

sfumato skúmali už nejedenkrát, aj rontgenom, aj všetkými dostupnými neubližujúcimi technikami, skutočne som zvedavá, čo zistia teraz

 

Techniku da Vinciho maľby má odhaliť röntgen

 

Obraz Mony Lisy od Leonarda da Vinci neprestáva vedcov fascinovať. Najnovšie si chcú na tento azda najznámejší portrét "posvietiť" röntgenom.

 

Dúfajú, že sa im tak podarí odkryť tajomstvo delikátneho tieňovania farieb, resp. maliarskej techniky známej ako sfumato. Pod drobnohľad modernej techniky sa dostane aj ďalších šesť da Vinciho obrazov. O svojich ambíciách informoval Philippe Walter s kolegami v žurnále Angewandte Chemie.

"Jedna z najzaujímavejších vecí, ktorú si človek pri prezeraní obrazu všimne, je to, že na ňom nie je vidieť žiadne stopy po štetci či odtlačky prstov," uviedol Walter. "Celá maľba je veľmi jemná, prechod farieb je delikátny a tak stále ostáva záhadou, ako ho da Vinci vlastne namaľoval,"

celý článok

 

som zvedavá. sfumato ma fascinuje pri jeho Jánovi Krstiteľovi, kde vo mne vyvoláva nie práve príjemné pocity, nebude to zrejme len sfumatom, kdesi sme o tom už písali ... ale aj tak som zvedavá, k čomu dospejú :)

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vytvorte si účet alebo sa prihláste, aby ste mohli písať príspevky

Ak chcete odoslať príspevok, musíte byť členom

Vytvoriť konto

Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!

Zaregistrovať si nové konto

Prihlásiť sa

Máte už konto? Prihláste sa tu.

Prihlásiť sa teraz
×
×
  • Vytvoriť nové...

Dôležitá informácia

Táto stránka používa súbory cookies, pre zlepšenie používania stránok tohto webu. Pre viac informácií kliknite sem. Ďalšie informácie nájdete na stránke Zásady ochrany osobných údajov