Skočiť na obsah

Rušenie špeciálnych škôl


Vilma Flinstonova

Odporúčané príspevky

Aký je váš názor na snahy o zrušenie špeciálnych škôl či špeciálnych tried? je potrebné podľa vás zaraďovať mentálne postihnuté či inak "iné" deti do bežných škôl? Ide tiež o rómske deti z osád, ktoré nemajú základné hygienické návyky, často ani nevedia po slovensky...nemám samozrejme na mysli telesne postihnuté deti, o tých vôbec nie je reč. Pozrite si napríklad toto:

 

http://www.skolskypo...specialne-skoly

http://www.aktuality...tvrdi-most-hid/

 

Môj názor je taký, že špeciálne školy sú potrebné, a špeciálne triedy tiež, aspoň kým tie "iné" deti sa nepriblížia tým ostatným...

Kedysi v školách bývali tzv. vyrovnávacie triedy, kde deti, ktoré napredovali pomalšie, pomaličky ale isto doháňali svojich kamarátov z bežných tried. Potom ich preradili medzi svojich kamarátov z bežných tried. Dnes také deti hneď šupnú medzi ostatné...

 

Existuje na Ped.fakulte smer špeciálna pedagogika, a práve absolventi tohto odboru sú špeciálne pripravovaní na výučbu detí s rôznymi poruchami či detí inak odlišných. pre učiteľa, ktorý má ten "obyčajný" odbor, je oveľa ťažšie, ak nie nemožné, venovať sa všetkým tak, ako to potrebujú. otázka je, komu sa teda venovať: tým normálnym či talentovanejším, aby napredovali a rozvinuli svoj talent, alebo tým pár "iným", a nechať tých ostatných "zakapať". nechcela by som v takej miešanej triede učiť...

Mne sa ten nápad s internátnymi školami celkom páčil...takto príde decko domov, zasa do špiny a nevyhovujúceho prostredia, a je tam, kde aj bolo.

čo si o tom myslíte vy?

 

Mimochodom, poznala som jedno dievčatko, ktoré malo veľké problémy v škole, jej rodičia jej nevedeli vysvetliť látku tak, aby tomu rozumela, a tak malá už v 3. triede prepadla...na mňa sa obrátili až keď už bola asi štvrtáčka, ale chýbali jej základné vedomosti, lenže ja nie som pedagóg, a tak moje snahy vysletliť jej učivo tak ako som ho vysvetľovala mojim dcéram, neuspeli, a dievčatko sa ocitlo v špeciálnej škole. Tam bola z nej najlepšia žiačka, a pomaly sa naučila základy, sa mi zdá, že dakedy v sedmičke prešla potom na obyčajnú školu, ktorú bez problémov dokončila a sa dostala na učňovku, vyučila sa za krajčírku a je veľmi šikovná. Dnes už je to dospelá žena, vie si poradiť so životom, vie saq o seba postarať a špeciálna škola jej nijako neublížila. Naopak, v tej obyčajnej sa decko v tých prvých rokoch trápilo. Nie každý je šikovný na všetko a aj to treba mať na zreteli.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

ďalší chorý nápad od zeleného stola ?

ano, minule sme o tom kdesi písali, neviem už kde, to je jedno, ale súd núti spojiť triedy so slabšími rómskymi deťmi s bežnými triedami - nikto neprotestuje pre nejaký nezmyselný rasizmus, ale preto, že celá škola padne na zadok, lepší žiaci budú brzdení pomalejšími, na pomalých nebude toľko času, a protestujú prevažne rómski ! rodičia, pretože doterajší stav im vyhovuje, deti sa niečo naučili, na každého z nich mal učiteľ čas ... škola teraz čaká, odvolala sa, a celé mestečko aj s osadou čaká na ortieľ.

nie je to dobrý nápad, ale kto nikdy v živote nevidel špeciálne triedy, a nevidel tempo, ktorým sa deti učia, robia medvediu službu tým, ktorí sú pomalší ... je to na hlavu postavené, a ke´d to prejde, desivo sa to vypomstí.

 

už za nás, na základke, keď sme boli deviataci, sa utvorila na škole jedna špeciálna deviata trieda, kam chodilo asi pätnásť detí, bielych, rómov, dievčat aj chlapcov, to boli tí, ktorí pravidelne opakovali ročníky, neboli to žiaci vhodní do "osobitnej školy", len takí slabší, a takí, ktorých to vonkoncom nebavilo ....

dobrali chýbajúce potrebné učivo pomaly, len to, aby sa vo svete nestratili, a aby mali ukončenú povinnú základnú školskú dochádzku, aby nestratili aspoň základné vedomosti, a aby sa mohli prihlásiť aspoň na učňovky.

 

všetkých sme poznali, niektorí boli naši bývalí spolužiaci či dokonca susedia, šlo to ... bol to nezvyčajný spôsob, ale veľmi dobre vymyslený.

 

ako na takéto geniálne nápady prichádzajú na úradoch, skvelé, o desať rokov bude nariekať celá republika, kde je to školstvo, ktoré je ešte ako tak ...

 

mŕtvo narodený nápad.

  • Pridať bod 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 2 týždňami...

ja by som rada videla tých, čo vymýšľajú takéto geniality, alebo genitality...?, sa postaviť pred takú triedu. A potom aj pred rodičov.

Ak by ma niekto chcel donútiť tak učiť, asi by som sa spojila s inými kolegyňami/kolegami, a dala výpoveď. Ak by sa nás tam našlo dosť, ako asi by donútili, aby tam šiel učiť niekto iný? Ak by toto urobili aspoň na polovici takých škôl, rada by som tých od zeleného stola videla, ako by to poriešili.

Byť rodičom normálneho dieťaťa s normálnym IQ a normálnym správaním, ktoré by malo chodiť do takej triedy, tak by som ho radšej vodila do školy dakde v okresnom meste ako nechala, aby sa muselo prispôsobovať "vedomostiam" a úrovni tých najslabších, mentálne postihnutých či s poruchami správania. Prečo by kvôli nezmyselným zákonom moje decko malo dostať nanič základy, ked má naviac než ako od neho v škole kvôli slabým spolužiakom vyžadujú? Ja som zvedavá, či by si tí, čo to vymysleli, a čo to chcú presadiť, do takej triedy svoje deti dali.

Ide o to, že nie každý je rovnako schopný a niekto vôbec nie je schopný učiť sa, a tak ako do kapely neveznú dakoho, kto nemá hudobný sluch, do zboru toho, kto nevie spievať, do výtvarnej výtvarný antitalent, tak aj deti neschopné učenia alebo príliš spomalené či s poruchami správania patria do osobitných škôl. To teraz budú napríklad zbormajstrov obviňovať z segregácie či čohoto, ak odmietnu do zboru prijať deti hluché jak poleno?

 

Samozrejme, tu nie je reč o fyzicky postihnutých!!!Samozrejme, páči sa mi, ak sa fyzicky postihnuté deti učia spolu so zdravými a deti zdravé sú ochotné pomáhať chorému spolužiakovi, ktorý je telesne síce pomalý, ale hlavu má v poriadku.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 9 mesiacmi...

problem je, ze romske deti su zaradovane do specialnej skoly pre mentalne postihnutych na zaklade nevhodnych socialnych navykov, ci nedostatocnych jazykovych kompetencii..., v nej zvacsa aj ostanu a po jej skonceni maju problem uplatnit sa...formalne nemaju ukoncene zakladne vzdelanie a ak chcu pokracovat v studiu, maju moznost opat len na specialnom ucilisti...

 

suhlasim s tym, ze dieta, ktore nema zakladne hygienicke navyky a nerozumie vyucovaciemu jazyku sa nemoze zaradit do normalnej triedy medzi normalne deti...to su ale veci, ktore by sa mali riesit este pred tym, nez dieta ide do zakladnej skoly... a ktorych naucenie netrva niekolko rokov

 

poznam par romskych deti, ktore su na specialnych skolach a pritom tam nemaju co robit...su to zvacsa deti z osady, ktore tam boli zaradene  a uz tam ostali

 

to znamena, ze my si vedome na skole vychovavame deti, ktore sa v buducnosti nebudu vediet pracovne uplatnit...

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 2 týždňami...

odborníci by mali vedieť rozlíšiť, či sa jedná o dieťa, ktorém patrí do osobitnej školy, alebo také, ktoré potrebuje len nejaký čas, aby sa naučilo vyučovací jazyk a získalo potrebné návyky, lenže zasa ak doma ho k topmu nemajú, tak to je potom ťažké. zato by som bola za buď nejakú dlhšiu povinnú predškolskú prípravu, ktorou by boli podmienené sociálne dávky, alebo dokonca v niektorých prípadoch aj za tie internátne školy. Ak by to napomohlo tomu, že by z rómskych detí vyrástli platní občania, tak by to stálo za to.

Ale osobitné školy podľa mňa majú svoje miesto a nemali by sa rušiť.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

  • Pred 2 rokmi...

Aj ja som chodil do takej a ucil som sa na trojky stvorky takze na klasickej zakladke by som uz bol v minuse. Ja viem aj po slovensky a hygienu tiez dodrzujem ale podla psychologov som tam predsa patril. Potom tak to je ako pisete ze pokracovat sa da na podobnej ucnovke takze pokracoval som na ucnovke pre slabsich. Nakoniec som v dospelosti externe spravil maturitu na sukromnom gymnaziu, co by mi vlastne otvorilo formalne cestu na vysoku. Bol by som zvedavy ci niekto zo specialnych skol vystudoval vysku...

 

Je to vlastne skola s okliestenim vyucovanim kde sa uci vsetko ako na klasickej zakladke len v mensej miere, pomalsie, este aj v tretej triede sa uci na matike plus minus... Ziadne rovnice ci cudzie jazyky, preto neviem po anglicky. Na osobitnej zakladke aj ucnovke vobec nebol cudzi jazyk.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Tomáš, nemysli si, že si jediný kto má problémy.

Takých ľudí ako si ty je určite oveľa viac, ale niektorí asi majú oveľa väčší záujem na sebe pracovať, nevidia iba to, čo sa nedá.

 

Možno majú lepšie "zázemie", možno oveľa väčšiu snahu aj vôľu a nesnažia sa iba sami pred sebou a okolím vyhovárať, či ospravedlňovať.

Aj keď treba uznať, že úspech, či skôr nejaké výsledky si musia riadne vydrieť.

 

Určite je to veľmi náročné a asi to každý nezvládne, len ja si stále myslím, že ty máš na viac ako si doteraz dokázal.

Buď nemáš pevnú vôľu, alebo sa ti jednoducho na sebe pracovať nechce.

 

Dnes už dospelý mladý muž totiž trpí poruchami učenia, z piatich mu sudičky dali do vienka až štyri. Ide akoby o zakliate s predponou dys-, ktoré je dnes nočnou morou mnohých rodičov. Matej trpí dyslexiou, dysgrafiou, dysortografiou a dyskalkúliou. V praxi to znamená, že má problém čítať, písať a počítať. A na dôvažok, problémy má aj s gramatikou. Matej, ktorý najprv mal bežne päťky a štvorka bola dôvod na radosť, dnes napriek tomu študuje druhý rok na vysokej škole odbor psychológia.

Zdroj: http://zivot.cas.sk/clanok/30841/z-hlupaka-sa-stal-vysokoskolak-syn-moderatorky-renaty-nazlerovej-zazival-peklo

 

... a môžeš si prečítať aj toto

http://zivot.cas.sk/clanok/8947/bojovala-za-syna-spravodlivost-vzala-do-vlastnych-ruk

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Však ja jeho mamu poznám! Renáta hrá v mojich obľúbených seriáloch o mediátoroch ,,ochrancovia" a v súdnej sieni. Je macher čo dokázal ale predsa sa to líši v tom že aj keď mu nešlo učenie tak ho nedali na učilište ale na súkromnú školu a mimo toho chodil na pedagogickú strednú ale že čo tam hľadal to nepísali, ani to že čo sním bolo (ďalej v tom druhom stupni) počas základky. Ale so mnou to spravili že ma šupli do špeciálky potom na učňovku a bolo vyriešené... Teraz mi vlastne chýba to bežné vzdelanie. Ja nemám síce dysgrafiu (čítať/písať viem) ale mám tú dys-nechápavosť... Viete ako sa hovorieva ľuďom ,,sedíš si na vedení" pomaly mi to páli, trvá mi dlhšie pochopiť veci/situácie. Ale Renkin syn mal nejakú prirodzenú inteligenciu dosť vysokú čo ja nemám. Normálna je od 90 do 120 a mne vyšlo 80.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

to síce nie je ktoviečo, ale aj ľudia s horším rozumom sa vedia obracať a zaradiť celkom dobre do života, ak na sebe pracujú.

Hospodin nadelil každému dle svého uvážení, Kelišová!

Inak povedané, nie každý dostal "do vienka" to isté, ale človek musí pracovať s tým, čo v sebe má ako najlepšie vie.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Ale musis uznat Vilma ze s osobitkou sa ovela horsie clovek uplatni ako ked ma normalne skoly. Ja som zazil diskriminaciu kvoli tomu velakrat a nielen pri hladani prace ale aj posmesky atd. Mali byt zrusene uz davno a pre nas spravit nejake C-kove triedy pre slabsie sa uciacich na beznych skolach to by tak nekricalo aspon. Pre vozickarov a podobnych zase take ako Mokrohajska ze neni to doslova osobitka len taka specialna pre postihnutych.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

lenže niektoré deti naozaj nedokážu ani v tej - ako si to nazval - Céčke - prospievať. isteže človek s osobitnou školou má ťažšie uplatnenie, ale to mi zas nehovor, že si nemôže zarobiť v lisovni, na stavbe a podobne? nakoniec, máš aj učňovku, čo si sa vlastne vyučil? ešte aj môj exkolega Truhlík, ktorý sa na prácu s analyzátorom absolútne nehodil, nebol schopný sa naučiť obsluhovať jeden prístroj, ale svoje terajšie zamestnanie zvláda dobre, narobí sa, ale si aj ako tak zarobí, a uplatnil by sa aj ako kuchár, variť sa naučil tiež. Nehovor mi, že absolútne na všetko si ľavý. 

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Aj ucnovku mam osobitniarsku. Som vyuceny stavebny zamocnik ale len na papieri keby ma postavili k sustruhu tak ani neviem kudy kam. Na praxi som za cely cas videl sustruh iba vypnuty a zvaracku nam dali do ruky zhruba raz. Inak sme len vrtali do plechu, pilili zelezne tyce a tak. Kedze to bola takziez osobitka tak aj tam bolo vyucovanie (ci uz prakticke alebo teoria) v okresanej verzii aby to zvladali tie decka. Jasne ze na stavbe ci v lisovni mozem robit ved aj robim na takych miestach a som uz 14 rokov zamestnany len nie vkuse, menil som vela zamestnani vselico som vyskusal takze pracujem aj napriek tomu ze vlastne nemam ani zakladne vzdelanie lebo dve osobitne skoly nieje ani tolko co klasicka zakladka.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

vilma, to ma tomas pravdu.  keby presiel normalnu skolu  aj ked povedzme s ulavami a zvysenym dohladom,tak  by na tom bol lepsie. Jeho zivotopis ho zbytocne stigmatizuje.    A navyse si zvykol na nizke naroky, kedze na skole po nom nic nechceli


a k tomu co sa pytas,  deti z osady su socialne zaostale,   takymto sposobom z nich spravis dozivotne outsiderov.    To je sialene drahe,  nespravodlive voci nim, cele zle.   A pri tom riesenia pozname,    povinna skolka a viac  ucitelov.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Ano ze aj to prispelo ktomu aky je kedze nikdy nanho neboli kladene naroky. Najhorsia kombinacia je ze ani rodicia ani skola ziadne naroky nekladla, od ZVS bol oslobodeny, a to ho cely zivot formovalo, plus k tomu tie sikany kde bol stale obetou... Z takeho cloveka vznikne logicky ustrachany submisivny tvor. Ale na druhej strane vzdy nesie hlavnu vinu dotycna osoba lebo kto je zivotaschopny vstane aj z popola! A on taky typ vobec nieje. Jemu by nepomohol ani cerveny diplom lebo nieje ten priebojny typ, skor taky ten ,,kde ma das..."

 

S tymu spoluobcanmi z osad je to tazke lebo aj ked psycholog zisti ze on do osobitky nepatri ale doma nema podmienky na ucenie, jeho vychova osada kde vidi len zle veci a to ho formuje. V skutocnosti specialna skola sluzi pre zaostale deti nie pre romov len u nas sa z toho stala tradicia ze cigan automaticky do osobitky. To nieje spravne.

 

Inac preco to chcu rusit? V kazdom state je nejaka forma specialnej skoly lebo ludia nemaju rovnaku inteligenciu podla pravitka ze by vsetci spadali do normy 90-120. Vsade su aj zaostalejsi ludia preto nemoze byt ani skola jednofarebna. Ved su skoly aj pre specialne nadane deti a to je v poriadku? Tak isto treba aj pre menej nadne deti.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Inac preco to chcu rusit? V kazdom state je nejaka forma specialnej skoly lebo ludia nemaju rovnaku inteligenciu podla pravitka ze by vsetci spadali do normy 90-120. Vsade su aj zaostalejsi ludia preto nemoze byt ani skola jednofarebna. Ved su skoly aj pre specialne nadane deti a to je v poriadku? Tak isto treba aj pre menej nadne deti.

neviem presne ako sa robí výber do osobitných škôl, ale ak dakto 2x rupne, tak pravdepodobne do OŠ patrí a je to úplne fuk, či je to cigán alebo biely.

Mnohé cigánske deti majú hlavný problém taký, že zle ovládajú slovenčinu, majú slabú slovnú zásobu. keby lepšie vedeli slovensky, aj škola by im šla lepšie. Niektorým. keď 12ročné decko nepozná celkom bežné pojmy, tak ako má potom rozumieť výkladu učiteľa? Nejaký zemepisár nemá čas na hodine vysvetľovať základné pojmy aké už dávno mali vedieť. matematikár dtto.

 

Už som to kdesi napísala, kedysi boli na bežných školách aj tzv. vyrovnávacie triedy, do ktorých chodili deti, ktorým to šlo pomalšie, ale do OŠ nepatrili. Niektoré sa už po roku zaradili celkom úspešne do bežných tried, iným to trvalo dlhšie, ale obvykle nemali potom už nijaké väčšie problémy. Aj to zrušili, nechápem, prečo.

 

Tiež uznávam, že škôlku, kde by sa aj tie decká z osád aspoň pričuchli k základným hygienockým návykom, k jedeniu "po ľudsky" a k základom slušného správania, ale aj k jazyku, by mali navštevovať. lenže čo by im to bolo platné, keď potom prídu domov zasa len do toho nevhodného prostredia.

 

tyso: lenže ako by si to riešil? Kam s tými deťmi, ktoré jednoducho učivo nezvládajú ani keby si dali nohu za krk? bežné decká sa nemôžu tempom prispôsobovať týmto deckám, lebo by - neviem ako to povedqať - zakrneli a nevyužili svoj potenciál. Deckám by to nevadilo, im by sa páčilo, že učiteľ nie je prísny, ale o rok - dva by mali problém. A komu by sa podľa teba mal potom učiteľ na hodine venovať, keby mal bežnú triedu s jedným - dvomi adeptmi OŠ? .. keby sa venoval onomu zaostávajúcemu, tak ostatní by tiež zaostali, nič by sa ani oni nenaučili. A keby na neho kašlal, ani to by nebolo dobre.  Tiež také deti potrebujú špeciálneho pedagóga, a nie bežného učiteľa.

pamätám sa, keď mladšia dcéra nastúpila do 1. triedy.  Vedela som, čo by kedy v ktorom období školského roku malo decko vedieť, lebo staršia mala veľmi dobrú učiteľku, ktorá jej dala dobré základy, a pamätala som si to. Lenže mladšia už nemala také šťastie, ich učiteľka od detí nič nepožadovala, decká ešte na pol roka počítali na prstoch. ja som ale dcéru nútila robiť to, čo robila aj jej staršia sestra v tom veku a čase, darmo mi malá pišťala, že oni to nemusia,. že im to učiteľka nekázala, že oni môžu rátať na prstoch a že nemusia čítať celé vety a podobne.

Musela. A dobre som spravila, lebo dakedy na jar táto učiteľka šla na liečenie, ukázalo sa, že mala problém s alkoholom, a dostali inú, už normálnu, a tá bola zúfalá z toho, čo tie deti nevedia a mali vedieť. Snažila sa dohnať s nimi, čo sa dalo, ale za 2 mesiace asi ťažko doženie, čo mali sa naučiť za predošlých 8...Na rodičku povedala, že tuším trom deťom dala jednotku, ale len tá moja si ju aj naozaj zaslúži. Píšem to preto, lebo viem, ako mi to vadilo, že ich tá pôvodná učiteľka nič nenaučila, v tom prípade to nebolo kvôli nejakým zaostalým spolužiakom, ale kvôli nej samej, ale keby to bolo kvôli nejakým zaostalým spolužiakom, tiež by mi to pilo krv a asi by som žiadala v ďalšom ročníku preradenie do inej triedy. 

ešte k tomu doživotnému hendikepu. ak dotyčný je ochotný pracovať aj s lopatou alebo u nejakého jednoduchého stroja, na stavbe, s metlou, a podobne, tak si myslím, že zamestnávateľovi je to fuk, či je to absolvent OŠ alebo bežnej...

 

náš Tomáš má rpedsa maturitu, tak nikto sa hádam nebude pýtať, akú základku vychodil.

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

 

neviem presne ako sa robí výber do osobitných škôl, ale ak dakto 2x rupne, tak pravdepodobne do OŠ patrí... Tomáš má rpedsa maturitu, tak nikto sa hádam nebude pýtať, akú základku vychodil.

Máš dobré informácie, tak je to. Začal som na klasickej základke keď mi to nešlo tak najprv návštevy detského psychológa a potom preradenie na špeciálnu... Ale aj učňovku mám špeciálnu pre zaostalých nie normálnu. Akurát sa mi to podarilo prekryť tou maturitou ktorú som ledva spravil s najhoršími známkami, s doučovaním, externe kde sa kladú ovela menšie nároky ako na denných... Našťastie zamestnávatelia pýtajú najvyššie dosiahnuté vzdelanie a prax, skúsenosti. Už sa nepíšu životopisy ako kedysi že z akej rodiny si, čo robia rodičia, aké školy som vychodil... Základku berú ako samozrejosť. Moderný životopis je stručný meno, adresa, kontakt, pracovné skúsenosti, odborné kurzy, odborné či vysoké školy iné nepýtajú... Skôr ma to brzdí v reálnom živote, veľké medzery, posmešky atď.
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

vilma,  tomas spomenul pomerne vyznamnu vec,  OS je bilag do zivota a nikdy sa ho nezbavis.     Uz dnes je jasne ze vacsina deti na OS by zvladla aj normalnu skolu, len k tomu potrebuje

1. Ulavy  ( dnes je bezne ze dyslektici maju ine znamkovanie,   uplne rovnako by sa dalo riesit aj dalsi.  Znamky nie su to podstatne, ked zvladne ucivo na 80 % tak to staci )

2.  Asistentov,  vola sa to doucovanie  a netreba vela. 

3. Ochotu ucitelov a rodicov

 

Vysledok by nemal byt taky ako sa obavas,  Napriklad vo finsku to zvladli,  cielom je pocas vyuky maximalne vyuzit potencial vsetkych,  to znamena najlepsich ( a to sa lisi predmet od predmetu,  nemas niekoho genialneho vo vsetkom) pohanat dopredu a najhorsim pomahat. 

 

A Tomas tu sluzi ako dobry priklad,  ked citas jeho prispevky tak je jasne ze nejde o zaostaleho idiota,  doplatil na to ze jeho rodicia mu zvolili lahsiu cestu.   Keby ho na zakladnej skole nutili sa ucit, alebo keby skola sa snazila ho doucit co nestihal, tak by dokazal vystudovat normalnu skolu,  mat maturitu a este mat aj navyky, ktore mu dnes chybaju.   Zazil by ovela menej sikany, mal by normalne socialne kontakty a zil by ovela stastnejsi a uspesnejsi zivot.

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Prsene tak toto bol krasny prispevok. Zdoraznujem bod c.2 a posledne vety prispevku. Len tu je to nepredstavitelne lebo sme zdedili postkomunisticky system, zle skolstvo, malo pedagogov, zle hodnotenie pedagogov tak aj oni sami si to zlahcuju. Keby to fonguvao trocha inac dalo by sa to realizovat aj tak ze viac tie deti pripravit tymi adaptacnymi procesmi a na klasickej zakladke mat triedy pre sikovnejsiech, pre beznych, a pre zaostalejsich. Zvykne byt aj opacny problem ze dieta je prilis chytre a tak trpi tym ze sa vlaci s priemerom a nudi sa. V zahranici maju priestor pre kazdeho aj tekeho.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

tyso:

napísal si to pekne a jedna časť vo mne to aj chápe a berie, ale ak sa na to pozerám nielen z pohľadu Tomáša...

neviem ako iní rodičia, keby som videla , že sa moje decko naozaj v bežnej škole trápi, neviem, ako dlho by som vydržala ho dennodenne priprieť ku knihám a hoc aj tam sedieť hodiny s ním, kým by sa aspoň čo-to nenaučilo. Ale vysvetliť nejakú logickú vec decku, ktoré to evidentne nechápe, to je takmer nemožné. Doučovala som deti viacerých mojich kamarátok a tiež mladšiu sestru jednej z nich. nech som sa snažila ako chcela, s výnimkou jednej fakt šikovnej "žiačky" im to moc nešlo; niektoré to nakoniec zvládali tak na 3 (to sa teda mám čím chváliť... :( - ale ich mamy boli radi, že ich detičky nerupli), jedno z nich, mohla som sa aj rozkrájať, nech som jej elementárne veci vysvetľovala názorne, ako najjednoduchšie sa dalo, brala som si na pomoc kadečo, rôzne predmety, ukazovala,  ako nám to kedysi naša skvelá matikárka ukazovala, nepochopila nič ani náhodou. Mohla som za to ja, že dievča tomu ani zamak nerozumie? 

A ak decko nemá dostatočnú pamäť - čo s tým, keď chvíľu čo to aj zopakuje, ale o pol hodiny ani nezatne...

Každý sme iný, jednému to ide, inému nie. A niekomu stačí chcieť, inému ani náhodou, nech robí čo robí, učivo mu uniká kadesi okolo neho...

Flinstone tiež mal ako decko problém s učením, určite mu nešli na jazyky. Dnes by ho asi boli zaradili medzi dyslektikov, pretože keď niečo počul, už si to pamätal. Ale ak mal dačo prečítať, mal problém. Dodnes nechce nahlas čítať pred nikým iným, a pritom to nie je také zlé, deťom čítaval grécke báje. Vtedy jednoducho mal so sloviny a ruštiny 4, a keďže mal problém si prečítať učivo, tak sa ho ani nenaučil. Pamätal si, čo počul v škole. A s tým preliezal. Zato matika a fyzika mu išli dobre. A tak sa vyučil za elektrikára, a po vojne si urobil aj maturitu, a zvládol to dobre, zasa matika a odborné rpedmety super, ruština teda nič moc, nemčina skoro nič. Ale myslí mu to dobre a  dnes nikomu ani nenapadne pýtať sa ho na prospech v základke, nijako tým netrpí, naopak, ľudia si ho vážia, lebo je robotný, ochotne pomôže a vie skoro všetko opraviť, či elektrikárske, alebo inštalatérske, skrátka je dobrý remeselník.

Začal si robiť aj vysokú školu, keď sme sa spoznali, akurát diaľkovo robil 1. ročník. Ten zvládol, ale druhý už nie, a tak sa ma opýtal, či mi bude prekážať, ak to nedokončí. Nenútila som ho. mala som? 

A ešte jedna dôležitá vec. Také spomalené - naozaj spomalené - decko potrebuje špeciálneho učiteľa, nie bežného absolventa pedagogickej školy.  žiak vyžadujúci špeciálny prístup, darmo by mal úľavy, veď by aj tak nič nechápal a nič nevedel, načo by mu to bolo, akurát čo by sa mu iné, šikovnejšie decká posmievali. A asistent tiež nič nerieši, to ako aby úlohy riešil za neho? To by aký malo význam? Doteraz som si myslela, že asistent je určený pre deti s FYZICK7M postihnutím, nie MENTáLNYM.  Nehovorím, že práve Tomáš, ale dosť tých deciek má celkom šikovné ruky, prečo nie nejaký kováč, rezbár, stolár, alebo hoci kuchár, cukrár, pekár  a podobne? To by ale museli existovať učňáky, kde by aj mali riadnu prax, ako tomu bolo kedysi (no, viem že kuchári a cukrári majú) To objavili úplnú ameriku že zavedú duálne vzdelávanie, ktoré tu už kedysi predsa bolo, a veľmi slušné. (sorry, nedalo mi to nepovedať)... Deti, čo sa zle učili, šli na učňovku a bolo vystaráno.  Alebo makať do fabriky či na JRD (tie pošli oboje včerty, takže táto možnosť padla).

Mám dve kamarátky, ktorých vnúčatá chodia do jednej zo špeciálnych škôl, obe do tej istej, neviem, čo sa porucha im bola diagnostikovaná, ale tam majú v triede pár detí a učiteľ má na nich dostatok času, venuje sa im naozaj, má špecifický prístup ku každému z nich podľa jeho poruchy, na čo by normálny učiteľ v normálnej triede s 30 žiakmi nemal čas - tie deti tam chodia radi a v rámci svojich diagnóz prospievajú vraj dobre. Kamošky hovoria, že je to dobrá škola.

Nuž nie je OŠ ako OŠ. nemali by sa bezhlavo rušiť.

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Nieje to rovnaké. Mokrohájska nieje typycká OŠ aj sa ohraďovali že tí čo tam chodili niesu osobitniari. S tým prospievaním je to také že to čo je na osobitke jednotka na základke by to bolo maximálne na štvorku a ja som aj na OŠ mal najlepšie známky trojky dvojky čo ale na bežnej škole bolo na päťky a tým pádom aj rupnutie... Mám šťaste že slovenský hodnotiaci systém berie len 5 ako stopku. Takže od 1 do 4 prejdem. Takže so štvorkami som na tom rovnako ako jednotkár tam nieje rozdiel. Rovnako zmaturujem a rovnako nerupnem. Tým som chcel povedať že prospeli všetci so známkami 1-4.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Moj syn chodi do skoly kde chodi najviac ciganov(inak v triede ma spoluziaka co ma rodicov prokuratora a sudcu), v A triedach ich je cca tretina v Bckach vsetci ostatni.  Ja som s ciganskimi detmi tiez chodil do skoly - raz ci nejake roky sme mali starsieho spoluziaka - my sme mali devet rokov a on vtedy dostal obciansky preukaz. Ja si nejak nepamatam - ze by robil problemi na hodine - ale raz sa natahoval s dochodcom   - triednym ucitelom.

 

On iste patril do osobitnej skoly - pritom to bolo za socializmu. Sem tam raz za  rok ho vidavam - pripomina mi opicu. Neviem co ho v tej skole naucili. 

 

Mal som spoluziaka - co prepadol - to zas neviem preco lebo v niecom sikovny bol - aj som sa s nim pobil(ale ferovo). Jeho som uz od skoly nevidel.

Po rokoch som stretol jeho brata - on tiez som mnou chodil do triedy - pre mna obaja su slusni ludia. Ten jeho brat bol v monterkach. Porozpravali sme sa - ale vtedy ma nenapadlo sa spytat na jeho brata. Jeden sa vola Gejza druhy Jozef. Ten co mal ist do osobitky asi Jan. 

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Dnes (vlastne uz vcera) sme robili prirodovednu sutaz pre deti zakladnych skol.

Poviem, vam, hoci tam boli deti, ktore ucitelia vybrali a specialne na sutaz pripravovali, zo vsetkych stran na mna padali dosledky nedokonaleho skolskeho systemu, ci sposobu vyucovania.

A ak toto je v "normalnych" skolach, co uz potom na osobitnych ?

 

Mimochodom, z jednej skoly boli druzstva (aj mladsi, aj starsia vekova kategoria) cisto ciganske deti. Boli sikovni, hoci na dvoch starsich chlapcoch som uz badal ich typicku vlastnost - ako vybrabrat s gadzom :D
ale to uz je do inej temy

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

tomas, co znamena ze to neslo ?  Nevedel si citat ?  Aky to malo prejav ze sa vasi rozhodi ta dat do osobitej skoly ?   A preco sa radsej s tebou neucili dlhsie ?

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vytvorte si účet alebo sa prihláste, aby ste mohli písať príspevky

Ak chcete odoslať príspevok, musíte byť členom

Vytvoriť konto

Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!

Zaregistrovať si nové konto

Prihlásiť sa

Máte už konto? Prihláste sa tu.

Prihlásiť sa teraz
×
×
  • Vytvoriť nové...

Dôležitá informácia

Táto stránka používa súbory cookies, pre zlepšenie používania stránok tohto webu. Pre viac informácií kliknite sem. Ďalšie informácie nájdete na stránke Zásady ochrany osobných údajov