Skočiť na obsah

Rušenie špeciálnych škôl


Vilma Flinstonova

Odporúčané príspevky

Ani pisat ani citat a pritom by stacilo trocha trpezlivosti a lebo asi o rok neskor ako normalni ludia som sa to naucil aj ja. S matikou som bol na tom velmi hrozne co som aj teraz. Ten proces neni len tak ze rodicia supli do specialky ale to uz pedagogovia daju echo ze tento je slabsi (t.j.kandidat viete kam) potom nastupuje detsky psycholog ze preco je to tak, potom porada u specialnych pedagogov a potom sa da navrh nieco v zmysle ze to dieta by sa len trapilo brzdilo ostatnych lepsie mu bude v specialke... A rozhodlo sa... Ale ide to aj opacne ked u jedneho spoluziaka si mysleli rodicia ze tam nepatri, tak mu vybavili doucovanie a navrat do beznej skoly. Takze vsetko sa da ale u mna to nik neriesil, aj brat sa ucil na same stvorky, patky hrozilo mu neraz ze rupne vzdy presiel s odretymi usami ale psycholig zistil ze ma 130 IQ co je lepsi priemer a aj taky je ze co ho zaujima ovlada lepsie ako ucitel ale basnicky na literature nie a nie si natlct do hlavy... Takze sme ludia vselijaki aj o mnoho ludi povedalo ze do specialu nepatrim ale nik sa necinil. Ja som este v sebe neobjavil ziaden potencial. Brat nema ani maturitu, ledva preliezol ucnovku ale co ho bavi to spravi preciznejsie ako odbornik. Sam si postavil dom, natiahol vodu, sam si opravi auto, aj ho vyvari, rozobere motorku ogeneralkuje, a ma vsetky rocniky autokatalogu a ten hruby autokatalog ma cely v hlave od roku 1991 staci ze prefrci okolo vidi ho 5 sekund a povie ti presne aky typ, aky model, kedy sa vyrabal, kde sa vyrabal, v akej licencii atd. Ale hlavme ze 5-ky nosil aj z materinskeho jazyka a doteraz sa mna pyta kam ma pisat tvrde/makke i. Ale cita plynulo, nauci sa rychlo cudzie jazyky len z pocutia, ma dobru pamat na tie veci ktore ho zaujmu napr. raz pocuje vtip a povie ti ho aj o 10 rokov. Ja by som mal zaist k psychologovy ktory by zistil moj skryty potencial... Mam knizku s IQ testami. Nie zensky casopis ale normaln kniha s original testami.

Vyslo mi 80. To bola ta klasika ze obrazce a najdi ktory tam latri/nepatri teda ta dedukcna logika.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

tomas,    len tak bokom  urcite nemas IQ 80,  ak ta to zaujima tak si normalne skoc do poradne,  tie statne su zadarmo.  Odhadujem ze mas mierne nad 100,  tvoj problem nie je inteligencia.  A som rad ze si napisal ako sialene jednoduche je znicit zivot dietata pri najlepsich umysloch.  

A presne podla vilmy,  co by sa trapilo a bude brzdit ostatnych.

 

Svoje dieta by branila a nedovolila aby takto skoncilo, u cudzich jej to nevadi.  Mozno u teba stacilo dat rok odklad, mozno viac trapenia s citanim a pisanim co by v druzine doucovaci kruzok zvladol.   

 

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

vilma, to viac venuje sa vola asistent. a ako hovorim vo finsku to funguje

to si neviem predstaviť, ako to môže fungovať, čo ten asistent robí, to on tam akože sedí na vyučovaní s tým deckom a píše za neho, alebo mu našekpáva pri skúšaní, alebo čo tam robí, a ako to zariadiť, aby to nerušilo ostatných...viem, čo robí asistent v prípade telesne postihnutého dieťaťa, ale to je iné.

A tiež si už vôbec neviem predtaviť ten chaos, keby takých spomalených detí tam bolo viac a každé by tam ešte malo asistenta, a každému by nešlo dačo iné...no pekný chaos by tam bol.

 

 

Moj syn chodi do skoly kde chodi najviac ciganov(inak v triede ma spoluziaka co ma rodicov prokuratora a sudcu), v A triedach ich je cca tretina v Bckach vsetci ostatni.  Ja som s ciganskimi detmi tiez chodil do skoly - raz ci nejake roky sme mali starsieho spoluziaka - my sme mali devet rokov a on vtedy dostal obciansky preukaz. Ja si nejak nepamatam - ze by robil problemi na hodine - ale raz sa natahoval s dochodcom   - triednym ucitelom.

 

On iste patril do osobitnej skoly - pritom to bolo za socializmu. Sem tam raz za  rok ho vidavam - pripomina mi opicu. Neviem co ho v tej skole naucili. 

 

Mal som spoluziaka - co prepadol - to zas neviem preco lebo v niecom sikovny bol - aj som sa s nim pobil(ale ferovo). Jeho som uz od skoly nevidel.

Po rokoch som stretol jeho brata - on tiez som mnou chodil do triedy - pre mna obaja su slusni ludia. Ten jeho brat bol v monterkach. Porozpravali sme sa - ale vtedy ma nenapadlo sa spytat na jeho brata. Jeden sa vola Gejza druhy Jozef. Ten co mal ist do osobitky asi Jan. 

aj ja som chodila do triedy s viacerými cigánskymi deťmi, ale vtedy bola iná doba. Väčšina z nich sa zle učila, mali sme aj prepadlíka, ale nerobil problémy. nepamätám sa, že by robili tí naši dajaké problémy. My sme ich brali úplne normálne ako hockoho iného. Ale až na pár výnimiek sa zle učili, a keďže sme boli výberová škola,. tak väčšinou ani prvý stupeň v nej nedokončili a poprechádzali na iné školy v okolí.

Tiež sa pamätám, mala som jednu spolužiačku, v prvej triede, bola menšia ako my a aj škola jej šla horšie ako nám, a naša učiteľka ju nechcela nechať jednoducho rupnúť, a tak sa porozprávala s jej mamou (dievča malo len mamu), na pol roka ju neklasifikovali, neviem, kam všade ju odporučila, ale výsledok bol ten, že v ďalšom školskom roku nastúpila znova do 1. triedy, asle to už bolo iné kafe. Dievča si rok čo rok potom chodilo pre odmeny za dobrý prospech. Skrátka, bolo v čase, ked chodilo s nami, ešte nezrelé a naša učiteľka to zistila, že potrebuje ešte čas.

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

vilma, to je tym ze si predstavujes ako jedinu moznost ze trieda sedi a ucitel diktuje poznamky a potom ich skusa. Ale moderna skola pracuje s mensimi skupinkami, ktore sa ucia inak. Maju konkretne ulohy, vzajomne si vysvetluju a ucitel sluzi ako kouc,

Ale hlavne ide o nasledne doucovanie, druzina je presne priestor na to venovat im viac casu.  

A ak sa pokusim najst kompromis, tak skola ako ju poznas ty nie je postavena na vzdelavanie deti mimo priemeru,  sikovnejsie deti maju problem aj slabsie deti maju problem.    V takejto skole sa neda integrovat, kedze len klesne priemer.

 

Ja poznam ten problem zo strany tych rychlejsich deti,   a tiez to nie je dobre.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

a ako si môžu vysvetľovať v tých skupinkách navzájom niečo, čo nevedia, ani nemôžu len tak sami od seba,  napríklad riešenie rovníc alebo konštrukciu trojuholníka? To ten učiteľ má chodiť od skupiny ku skupine a všetkým to isté vykladať X-Y krát, len jedným naružovo a druhým nazeleno a tretím nabelaso?

Viem si rpedstaviť, že by sa takto učili napríklad dejepis alebo prírodopis, dal by im, čo majú študovať, čo si majú prečítať a o čom sa majú baviť, ale nie matiku, fyziku ani chémiu.

 

Dnes je možnosť nadpriemerné deti rozvíjať v školách pre také deti či vo výberových školách, ke&´d som ja bola decko, tak existovala v našom okolí len táto jedna a my sme náhodou do nej patrili podľa rajonizácie. Ešte boli jazykové v meste, ale v menších mestách nebolo ani chýru ani slychu. Ale aj tak v mojej generácii je veľa vzdelaných ľudí, ktorí spoločnosti veľa dali - a sú zo všetkých kútov republiky aj ked nechodili na výberové ZDŠ...

 

inak - bola som na jednej konferencii a mal tam vstup istý stredoškolský učiteľ z istej odbornej školy a hovoril o svojej vyučovacej metóde. Vraj zaviedol čosi také, že každý žiak v triede má takú tú vec na spôsob hlasovacieho zariadenia. On zadá nejaký odborný problém. A žiaci majú za úlohu rozmýšľať, ako by sa ten problém dal vyriešiť a svoj návrh potom cez to "zariadenie" naťukajú, môžu sa aj baviť medzi sebou a diskutovať o danom probléme, a učiteľovi sa takto potom na jeho počítači objavia riešenia jednotlivých žiakov (každé zariadenie má svojho "pána").  On si ich (doma) všetky pozrie a potom ich zhodnotí, na hodine žiakom povie, ktoré riešenia boli správne a žiaci zasa majú prísť na to, prečo riešenia X a Y neboli správne, ak neprídu na to, tak im to znova vysvetlí...tak dajako. 

tam toho bolo veľa a nezapamätala som si to všetko, ale bolo to  zaujímavé.

 

ak to nie je tajné, tak čím sa ty zaoberáš? Ako vieš, ako je to vo Fínsku? Máš nejaké osobné skúsenosti s tebou popísanými vyučovacími metódami?

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

pred nejakym casom som sa tym zaoberal, Finsko ma najlepsie hodnitenie skolstva, tak sme ich pozvali na konferenciu, kde rozpravali a ukazovali svoj system.

 

A neviem ako vysvetluju riesenie rovnic ale ked si spomenies na skolu,   tak samotne vysvetlenie trva chvilu,  dlho trva ziskat prax.   A v skupine uz tak mozu ti co to pochopili pomoct tym co to este nepochopili.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

hmm...je pravda, že VŠ a ZŠ je trochu rozdiel...:) tiež som kedysi spolužiakom vysvetľovala kadečo z matiky, čomu nerozumeli a ja som to už mala hotové a nudila som sa, ale na cvikách sa takáto moja aktivita, vyvolaná prosbami najbližších susedov o vysvetlenie,  asistentovi vôbec nepáčila, takže nakoniec sme v onej - ako si to ty nazval - skupine, ku ktorej sa pridalo ešte pár ďalších, čo sa dopočuli o "doučovaní" a nerozumeli tomu - úlohy riešili buď cez prestávku, a čo sme nestihli, počkalo na "doučko" u nich alebo u mňa na intráku...lenže  neviem, či je to pre deti to pravé orechové. Kde je napísané, že v skupine "líder" veci pochopil správne. A tiež, neviem si rpedstaviť, že nejaké decko má takú konskú trpezlivosť, aby dokolečka vysvetľoval princíp dačoho spomalenému spolužiakovi a sám potom nestíhal svoje. To mi sline pripomína, keď na písomke v klasickej triede dobrý žiak počíta bez problémov a rieši zadané úlohy, a ten slabý do neho ťuká, nech mu aspoň jeden príklad/úlohu vyrieši a pošle. Viem, že je to podvádzanie, ale robilo sa to a aj sa robí a decká sa vždy pokúsia ak nevedia a nie je im fuk, čo dostanú za známku. Ten dobrý, ak má rozum, si najprv porieši svoje, a potom až - ak mu vyjde čas - "pomôže" tomu slabému. Sám proti sebe by šiel, keby uprednostnil spolužiaka.

 

Pripomenulo mi to príbeh zo záhrobia, tuším ôsmaci či deviataci sme to boli, i písali sme písomku z matiky. Učiteľla nás posadila 4 k jednému stolu - tak 2+2 oproti sebe, a boli sme 4 skupiny A,B,C,D, každá iné príklady, vtedy sme brali planimetriu...pri tom našom stole oproti mne sedel spolužiak, ktorému matika teda vôbec nešla, ale bol to hrozne milý chalan, I hodil na mňa psí prosebný kukuč, že aspoň jeden príkaldík keby...tak som mu povedala, že ak stihnem...pravdaže som si najprv svoje urobila, ale neodovzdala som to, robila som akože si to kontrolujem, a na malý papierik som jemu urobila ešte dva príklady z tej jeho skupiny. Chalan to stihol, a chudinka učiteľka vedela, že má ťahák, a veru ho aj postavila do pozoru, poprezerala mu lavicu, musel vrecká na gaťoch vyvrátiť, vysypala mu aj kabelu...a ja tŕpla, lebo ak by ho našla, tak by musel povedať, odkiaľ ho má...ale nenašla ho. Mal ho skrčený v dlani, to jediné neprezrela. No, viem, že podvádzať sa nemá, veď mi aj "lepilo", ale aspoň neprepadol, a dostal sa na učňák, kam sa hlásil, a ako vravím, bol to hrozne milý chalan.

Prečo to spomínam? No preto, lebo nemôžeme sa čudovať, keď tí dobrí žiaci chcú stíhať v prvom rade svoje úlohy riešiť - i keď nejde o písomku, ale "len" o nejakú bežnú hodinu; a môžu i nemusia stíhať ešte aj spomaleného spolužiaka doučovať.

 

Viem, že Fíni majú systém, aký u nich už dlho beží, funguje a vraj je dobrý, aj testovanie majú vymakané, ale tiež to nejakú dobu trvalo  s našou "rýchlosťou" a ďalšími faktormi u nás toto môže fungovať tak za 50 rokov...ak nás nezožerú islamisti a neprevalcujú prisťahovalci z blízkeho Východu a Afriky...

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

A neviem ako vysvetluju riesenie rovnic ale ked si spomenies na skolu,   tak samotne vysvetlenie trva chvilu,  dlho trva ziskat prax.   A v skupine uz tak mozu ti co to pochopili pomoct tym co to este nepochopili.

Presne toto bol môj prípad. Aj ja som pochopil tie rovnice ale neskôr a s dlhším vysvetľovaním. Poviem príklad keď som robil externe maturitu tam bolo (aj keď v zjednodušenej/skrátenej forme kvôli externému štúdiu) učivo z normálnej strednej školy. Tak proste učiteľ na tabuli vysvetlil vzorce, ukázal postup vypočítania, spýtal sa či je všetko v poriadku a občas sa niekto spýtal len na drobnosť že prečo je tá zátvorka tam a nie tam, alebo že prečo je pri hranatej zátvorke aj normálna čo bol detail učiteľ povedal že preto a pretamto, študent povedal jasné ahááá už chápem a už mu to sedelo. Ja som na ten príklad kukal jak puk vôbec som nechápal absolútne nič, takže mne by nestačilo sa spýtať len detail ako pri ostatných že chápali to na 80% a zvyšných 20% sa dopýtali, ja som nechápal nič! Takže ja som mal naštastie tetu ktorá bola dobrá v matike a 3 dni sme preberali ako sa vypočíta jedna rovnica ktorú bežní ľudia pochopia behom jednej školskej hodiny. Mne bolo treba podrobne vysvetlovať polopate že toto zrátaš s týmto a to preto že číslo v zátvorke sa potom vyráta s číslom v druhej zátvorke proste ja musím chápať princíp príkladu že prečo/ako/načo... farebne som si značil že toto číslo sa násobí s tamtým a potom tammto sa odpočíta od toho. Proste ja si na to musím vyrobiť zložitý podrobný návod a prísť na to sám... Výsledok bol že som dal tú písomku na dvojku. Kým pri bežnom vysvetľovaní pri tabuli bol pre mňa ten príklad španielskou dedinou.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vytvorte si účet alebo sa prihláste, aby ste mohli písať príspevky

Ak chcete odoslať príspevok, musíte byť členom

Vytvoriť konto

Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!

Zaregistrovať si nové konto

Prihlásiť sa

Máte už konto? Prihláste sa tu.

Prihlásiť sa teraz
×
×
  • Vytvoriť nové...

Dôležitá informácia

Táto stránka používa súbory cookies, pre zlepšenie používania stránok tohto webu. Pre viac informácií kliknite sem. Ďalšie informácie nájdete na stránke Zásady ochrany osobných údajov