Jump to content

lopata555
 Share

Recommended Posts

Martin vedel by si sa este vyjadrit k tej konspiracii ktora je v tejto teme na prvej alebo druhej strane? To o tom poistnom podvode. Nieco si tam uz pisal na to ale nie uplne k tym bodom a zaujimal by ma tvoj nazor.

Link to comment
Share on other sites

Neviem, či môj názor môže mať nejakú váhu. Jediné, čoho by sme sa mali striktne držať, sú fakty. Všetko ostatné sú len domnienky, špekulácie a konšpirácie, ktoré – ako si mal možnosť vidieť – sa nezakladajú na faktoch. Konkrétne konšpirácie ohľadom Titanicu sú plné dezinformácií, poloprávd a bohužiaľ aj klamstiev.

Neviem, ktoré body presne myslíš, ale čo sa týka tvojej otázky k poistnému podvodu:

Titanic bol v skutočnosti nedostatočne poistený a to len na 5 miliónov dolárov pričom jeho stavba stála 7,5 milióna dolárov ako o tom vypovedali generálny riaditeľ White Star Line Bruce Ismay a viceprezident International Mercantile Marine Phillip Franklin a to v apríli 1912 počas amerického vyšetrovania katastrofy, kde boli senátorom Smithom na tento detail dopytovaní v deviaty a jedenásty deň vypočúvania. Originálne prepisy nájdeš opäť tu https://www.titanicinquiry.org/downloads/USInq.pdf (konkrétne o tom hovoria na strane 950 a 790). Existuje aj originál poistného certifikátu pre Titanic od spoločnosti Lloyd, ktorý bol vydražený na aukcii Henry Aldridge and Son pred rokmi:

large.Titanic_insurance0.jpg.d53b7900bfa

Dokument pritom o navýšení poistnej zmluvy nehovorí nič – tak ako to tvrdia konšpirátori, že funkcionári Titanic dodatočne poistili iba pár dní pred vyplávaním – a uvádza len poistenie na 5 miliónov dolárov. Potopením lode nebola teda spoločnosti WSL vyplatená plná suma.

large.Titanic_insurance1.jpg.c63588ebb02

"Valued at 5 000 000 $"

large.Titanic_insurance2.jpg.90d7ea1ff0a

Treba sa zamyslieť nad nelogickosťou konšpirátorov - White Star Line (ďalej WSL) nepotrebovala na zvýšenie popularity potápať svoje lode, je to nezmysel. Spoločnosť bola nemenej známa ako konkurenčná spoločnosť Cunard, ktorá vlastnila parníky Lusitania a Mauretania. O WSL sa písalo všade možne v novinách a prestížnych technických časopisoch, pretože so stavbou vtedy najväčšej a najluxusnejšej lode Olympicu (1911) sa jej popularita ešte zvýšila. Keby chceli takýmto nezmyselným spôsobom získať na popularite, potopili by už pred rokom Olympic, ktorý v skutočnosti zožal väčšiu slávu ako o rok neskôr postavený Titanic. Ale potápať už skôr postavený Olympic taktiež nedáva zmysel. Veď katastrofa takýchto nebývalých rozmerov by spoločnosti naopak uškodila a jej reputácia by klesla. Spoločnostiam ide vždy o dobrú povesť a akékoľvek potopenie lode, či už zámerné alebo nie, má za následok stratu záujmu verejnosti plaviť sa takou spoločnosťou a taktiež strata dôvery v bezpečnú plavbu. Treba si jednoducho uvedomiť, že strata novej vlajkovej lode, ktorá je na svojej panenskej plavbe, a o ktorej sa tvrdí, že je nepotopiteľná, je pre spoločnosť katastrofou v oblasti publicity a marketingu. Toto je jednoducho nemysliteľné a proti všetkej logike.

Tak ako spomínal užívateľ alamo, Olympic mal kolíziu s vojenským krížnikom HMS Hawke 20. septembra 1911. WSL súdny spor prehrala, pretože analytici došli ku konsenzu, že obrovské skrutky Olympicu pritiahli svojím sacím efektom krížnik a ten narazil svojou provou do boku Olympicu. Opravy ale nakoniec neprevýšili ani 125 000 dolárov a spoločnosť nebola vôbec beznádejne zadlžená. Ide samozrejme o fabuláciu. Na toto by som odporučil knihy od renomovaného historika Marka Chirnsidea, ktorý píše o kariére Olympicu ale aj ostatných lodiach WSL a cituje dobové pramene, ktoré uvádzajú zisky spoločnosti. Alamo spomína aj obdobie, kedy bol Titanic (stavba) a Olympic (oprava) spoločne v prístave a práve v tej dobe mali robotníci zameniť lode – prehodiť mená a všetko ich vybavenie, ktoré mali na palubách (údajne to malo zvládnuť 10 ľudí za jeden deň :D ). No, toto tvrdenie pramení z nedostatku znalostí fotografickej evidencie. Poškodený Olympic sa do Belfastu vrátil na opravy totižto 6. októbra 1911 a bol v ňom do 10. novembra 1911. V tej dobe bol Titanic stále ešte rozostavaný ako ukazuje táto fotografia spravená okolo 11. októbra:

large.62353812_Titanicinfittingoutwharfw

Olympic v pozadí je opravovaný a Titanic je stále rozostavaná loď s jedným vztýčeným komínom. Trup má nenatretý a práce na prerábaní jeho paluby B sú stále ešte v procese. Lode jednoducho v tej dobe nemohli zameniť.

Na tejto fotke je potom Titanic v decembri 1911, čiže v čase, kedy bol Olympic znova v prevádzke a brázdil vodami Atlantiku. Z fotografie je zrejmé, že Titanic je stále nedokončený, dokonca nebol stále osadený ani štvrtý komín:

large.658169468_Titanicindecember1911wit

Ďalší užívateľ xenocide ale dobre podotkol, že zameniť takéto obrovské lode bez povšimnutia je nereálne. A čo tie desaťtisíce pracovníkov? Všetci by tie roky mlčali a nič nepovedali? Lode boli navyše na očiach aj ľuďom v doku, ktorí by si pokojne mohli všimnúť ako robotníci sťahujú nábytok a zariadenia z jednej lode na druhú. Každá loď mala totižto na zariadeniach, drevenom obložení, kusoch nábytku atď. svoje vlastné číslo – pre Olympic 400, pre Titanic 401. Okrem toho, lode sa môžu zdať naoko ako dvojníčky, znalec však vie, že sú to skôr podobné lode a teda nie dvojníčky ale len sestry! Aj ich vnútorné usporiadanie bolo v mnohých smeroch odlišné. A nevšimnúť si po eventuálnej zámene, že jedna loď akosi zostarla, pričom tá druhá zrazu svojim exteriérom a interiérom omladla, je proti všetkej logike. Olympic bol celkovo obľúbená loď a množstvo pasažierov sa na ňom pravidelne plavilo. Je teda isté, žeby si hneď všimli, že sú na inej „omladnutej“ lodi, ktorá má navyše signifikantné rozdiely týkajúce sa vnútorného vybavenia lode a rozmiestnenia miestností a nábytku.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tak toto som nevedel ze nebol dostatocne poisteny. Preco ale nebol poisteny na plnu sumu?

Nieco mi ale nesedi...co je potom toto? Tu je Titanic hotovy a vedla je Olympic. Ja tej zamene lodi akoze neverim ale nehra prave tato fotka do kariet konspiratorom? Toto vyzera ako vhodna prilezitost na zamenu lodi.

 

1280px-Olympic_and_Titanic.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pozerám, že prikladáš presne tie snímky, ktorými sa oháňajú konšpirátori tohto veľkého sprisahania o zámene lodí :niee: Aj toto má však svoje vysvetlenie. Fotografia, ktorú si priložil, je z marca 1912, kedy sa Olympic musel znova vrátiť do Belfastu na výmenu poškodenej lopatky lodnej skrutky. Je to teda úplne iná udalosť a nemá nič spoločné s kolíziou s krížnikom HMS Hawke. Zaujímavé ale je, že konšpirátori tvoju fotografiu s veľkou obľubou spájajú práve s kolíziou s krížnikom, pričom to tak nie je.

Fotografia bola spravená presnejšie 2. marca 1912, kedy sa lode skutočne vymenili (resp. vymenili si svoje pozície) a to z jedného prostého dôvodu: Titanic bol predtým v suchom doku, kde sa dokončoval jeho náter trupu a tak musel byť z neho premiestnený vedľa do prístaviska a uvoľniť miesto Olympicu na výmenu lopatky. Tvoja fotografia vlastne zachytáva tento proces, kedy Olympic (vľavo) vstupuje do zatiaľ zaplaveného suchého doku. Nedaj sa však zmiasť tým, že je Titanic v tomto štádiu dokončený. V detaile fotky je vidieť lešenia na komínoch kvôli náterom, taktiež ventilátory nad kapitánskym mostíkom nemajú náter a zrejme aj niektoré palubné „domčeky“ na člnovej palube nie sú natreté, taktiež promenáda na palube A stále nie je čiastočne zakrytá – teda hlavná črta, ktorá na prvý pohľad najviac odlišuje dve sestry.

large.45756477_Titanicdetail(2).jpg.eeb4

 

Proces premiestnenia lodí bol zaznamenaný aj na ďalších fotografiách. Prikladám zopár z nich:
large.274344608_Olympiccomingintodrydock

Na tejto snímke si dokonca môžeš všimnúť, ako Olympicu za ten rok prevádzky opadala farba na boku:
large.246566335_OlympicandTitanicswitchi

Ešte lepší detail, kde je Olympic už v suchom doku pred odčerpaním vody s odpadnutou farbou:
large.1497890361_Olympicindrydock.jpg.45

Napokon sa oficiálny fotograf lodenice Robert Welch vydal aj nadol odfotiť Olympic počas výmeny poškodenej lopatky:
large.2142617531_Olympicreplacingblade.j

large.654932261_Olympicreplacingblade2.j

A prečo Titanic nebol poistený na plnú sumu?  Viem len, že to bola bežná praktika nepoisťovať lode v plnom rozsahu. Nebolo totižto bežné, aby sa takýto obrovský parník potopil a teda žeby spoločnosti hrozila strata celej lode. Poistky pokrývali bežné veci, ktoré sa lodiam zvykli prihodiť. V prípade Titanicu (ale aj Olympicu) však časť z nepokrytej poistky pokryla spoločnosť IMM, ktorá vlastnila White Star Line alebo to myslím bola aj samotná WSL. Na stránke spoločnosti Lloyd sa dá v súvislosti s poistením Titanicu o tom prečítať viac.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

K vyššie uvedenému by som však predsa len ešte niečo pridal. A to fotografie zo 6. marca 1912, kedy boli opravy na Olympicu dokončené a lode si opäť vymenili pozíciu takže Titanic je na každej z fotiek teraz vľavo v suchom doku. Deň nato vyplával Olympic naspäť do Southamptonu a mohol pokračovať v preprave pasažierov cez oceán.

Táto prvá fotografia dokonca pochádza z albumu J. Kempstera, ktorého fotografie sme rozoberali pri šmuhe a požiari. Na tejto úchvatnej snímke je vidieť, čo nám predošlé fotky neumožňovali vidieť a síce to, aký nedokončený Titanic vôbec je. V časti, kde končí jeho prova, nie je na ľavoboku ešte čierny náter:
large.861097618_March6th1912.JPG.ed1022e

Podobne aj z inej perspektívy:
large.319993996_TitanicandOlympic.jpg.20

 

Zaujímavé sú aj iné pohľady na lode. Na tejto fotografii som označil červenou bodkou miesto, kde stál Robert Welch, a odfotil snímku, ktorá nasleduje po tejto:
large.844138347_thetwosistersseenlasttim

large.1959127767_RobertWelchphotooftheTi

 

Pri tejto udalosti sa lode videli vlastne naposledy. Olympic opustil Belfast 7. marca a Titanic ešte ani v tej dobe nemal promenádu na palube A krytú. Ďalší dôkaz toho, že lode nemohli zameniť. Treba sa zamyslieť aj nad tým, že ak by aj niekto chcel, aby Titanic vyzeral ako Olympic, tak z toho logicky vyplýva, že museli aj Olympic zmeniť natoľko, aby vyzeral ako Titanic! 😊

Ešte by som doplnil, že Olympicu okrem poškodenej lopatky museli vymeniť aj poškodený hnací hriadeľ, ktorý demontovali z Titanicu a osadili ho na Olympic. Nie je preto ani pravda, čo konšpirátori tvrdia, že Olympic dostal od Titanicu celú jeho lodnú skrutku. To sa ani nedalo, pretože každá loď síce mala bočné skrutky 3-lopatkové ale ich stúpanie závitu bolo odlišné (anglicky sa tomuto parametru hovorí "pitch").

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Vidis to... asi je dobre skumat tie fotky dopodrobna a vsimat si tie detaily. Dik za info ale ja som skor myslel tie body zo strany cislo 2. Aj ked je to po tejto tvojej odpovedi jedno ale presa su tam veci ktore stoja za uvahu. Ak je teda nieco z toho pravda.

Link to comment
Share on other sites

Fúha, no v tom obsiahlom texte je dosť bodov. Z textu je však evidentné, ako aj Game poznamenala, že tam toho prevyšuje viac než je "zdravá" konšpirácia. Oplatí sa na to vôbec reagovať?

Hneď v úvode textu je citácia:
„Tak to dopadá, když pravda přece jen vyjde na povrch. Jen se tak potvrzuje, čeho všeho jsou lháři a zloději schopni. Snad i toto přispěje k postupnému otevírání očí těch, co nechtějí vidět a mnozí ani slyšet současné lháře a zloděje. Zbytečné to asi je pouze pro ty, kterým jsou všechny argumenty fuk - hlavně, že se i oni napakují; pak je každá lež dobrá. Posuďte sami.“

Naopak, opäť treba konštatovať akí pomýlení niektorí ľudia môžu byť. A pritom tak presvedčivo píšu ako pravda vyjde na povrch, ako sa potvrdzuje, čoho všetkého sú schopní klamári a zlodeji. My všetci sme pritom slepé ovce a konšpirátori odhalili najväčší poistný podvod a teraz nám bludárom majú otvoriť oči. Čerešničkou na torte majú byť ich argumenty.

Veď si čítaj tie nezmysly o tom, že údajne Titanic nenarazil do ľadovca. Treba poskytnúť výpovede, že Titanic do ľadovca nenarazil. Lenže také neexistujú. Ľadovec videli muži hliadky v hliadkovom koši Frederick Fleet a Reginald Lee. Ľadovec videl pohotovostný kormidelník George Rowe. Ľadovec v poslednej chvíli uvidel aj štvrtý dôstojník Boxhall, keď prišiel na mostík po tom ako započul tri údery na zvon v hliadkovom koši. Obrysy ľadovca videl pasažier prvej triedy George Rheims. Ľadovec videl stevard Alfred Crawford. Ľadovec videli manželia Hoytoví. Môžeme pokračovať... Edwin Kimball, Victor Silverthorne, Hugh Woolner... a to nehovoríme o tých, ktorí pocítili náraz. Všetci títo ľudia o tom vypovedali. Výpovede sú dostupné, stačí si ich len prečítať. Takéto mimoriadne tvrdenia si vyžadujú aj mimoriadne dôkazy. Ak teda niekto tvrdí, že stavbou Titanicu sa spoločnosť zadlžila, tak by o tom mal poskytnúť aj relevantné dôkazy. Doposiaľ som však nič také nevidel. Tieto konšpiračné teórie sa v podstate šíria ako mor z jedného webu na druhý. Ani jeden web pritom neuvádza žiadne zdroje ale to konšpirátorov samozrejme nezaujíma. Teória je zaujímavá, je zahalená rúškom tajomstva a pochýb, a to im stačí, aby tomu uverili. Častou črtou týchto teórií je aj to, že autorom chýbajú elementárne znalosti o Titanicu. Tak napríklad v texte je uvedené, že Titanic bol spustený 31. mája 1911 na vodu a na panenskú plavbu sa vydal až takmer o rok neskôr 10. apríla 1912. Tu nastupuje špekulácia z radov ľudí s konšpiračným komplexom, čo asi tak mohlo spôsobiť také zdržanie. Namiesto toho, aby vynaložili minimum úsilia na zistenie tejto informácie pokračujú v čítaní o najväčšom sprisahaní. No čo asi spôsobili ročné zdržanie? Nič, pretože kedysi sa lode spúšťali na vodu nedokončené – išlo o holé trupy bez všetkej mašinérie, strojov, kotlov, lodných skrutiek, turbín, interiérov, zariadení, stožiarov, komínov atď a tak sa po spustení dokončovali v prístaviskách. V prípade Titanicu teda takmer celý ďalší rok... Dnes sa lode spúšťajú na vodu úplne iným spôsobom a v takom stave sú pripravené na odovzdanie do rúk vlastníkom.

Nižšia obsadenosť Titanicu na jeho prvej plavbe nemá nič s cenou lístkov ale s tým, že Titanic nevyplával v čase hlavnej sezóny. V tom texte to chýba ale veľakrát som videl pri tejto konšpirácii aj zmienku o tom, že plavbu zo „záhadných“ dôvodov zrušilo aj 50 ľudí. To je síce pravda, že plavbu zrušilo okolo 50 ľudí, ale pri takom počte pasažierov, aký bol na palube Titanicu, je číslo 50 úplne zanedbateľné a celkom prirodzené, že plavbu zruší niekoľko desiatok ľudí z rôznych dôvodov. Deje sa to ustavične a zrušenia ciest, plavieb a letov sú aj dnes úplne bežnou záležitosťou. Podobne to bolo pri panenskej plavbe Olympicu v júni 1911. Táto teória niekedy dokonca zmieňuje aj to, že J. P. Morgan zrušil plavbu na Titanicu 11 hodín pred vyplávaním z dôvodu choroby a následne ho videli vo Venice ako si užíva v kúpeloch. Je to opäť ďalší nezmysel. To, že ho videli vo Venice nebola žiadna náhoda ale plánovaný zastávka kvôli inaugurácii na výstave umenia a to 23. apríla 1912. Ak by sa plavil na Titanicu do Ameriky 10. apríla a priplával by na ňom do New Yorku 17. apríla, nestihol by ani spiatočnú plavbu naspäť do Európy, aby mohol byť 23. apríla prítomný vo Venice. O jeho prítomnosti na výstave a vo Venice písalo niekoľko tlačí vrátane New York Times a to už 27. marca:

JP_Morgan.jpg.7a2ed36279e4c81927c0d1afd817bcc2.jpg

 

Má zmysel pokračovať a reagovať na ďalšie nezmysly? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

akoze hej, niektore veci su pritiahnute za vlasy. Ja neverim vsetkemu co sa tam pise ale niektore veci stoja za uvahu. AJ ked coraz viac mi dokazujes ze su to hluposti. Asi sa mi skor paci ako to vies vyvratit :D ja nemam tolko znalosti takze to neviem takto vyvratit.

Link to comment
Share on other sites

Ale uznaj, tie legendy a myty ktore su na strane 2 su zaujimave. Napríklad ta poviedka od Morgana Robertsona ktory predpovedal potopenie Titanicu. Alebo ten napis NO POPE. Bol napisany na lodi? To sa uz nedozvieme ale je zaujimave ze takychto ukazov je pri Titanicu vela, ako keby niekto tusil cosi. Alebo ta prekliata mumia. Aj ked o tom som cital ze to je blbost...

Link to comment
Share on other sites

No pre mňa sú legendy úplne niečo iné. Pre mňa je to napríklad Guggenheimova veta: „Obliekli sme sa do toho najlepšieho a sme pripravení potopiť sa ako gentlemani.“ A to preto, lebo o nej existuje aspoň výpoveď stevarda Etchesa, ktorému to Guggenheim údajne povedal. Toto je legenda, ktorá sa stala naveky súčašťou príbehu o Titanicu o máme o nej svedectvo. V tom je ten rozdiel.  Legendou je pre mňa zdvorilá odpoveď šiesteho dôstojníka Moodyho „ďakujem“, keď zdvihol telefón a odpovedal mužom v hliadkovom koši hlásiacim ľadovec pred loďou. Toto sú legendy a legendárne hlášky a nie tie nezmysly, ktoré sú v tejto téme na strane č. 2.

A teraz teda k tým bodom:

1. Novela „Futility“ – teda v preklade „Márnosť“ – od Morgana Robertsona z roku 1898 je svojim spôsobom zaujímavý príbeh aj vzhľadom na to, že sa prvotne môže zdať, že išlo o akúsi predtuchu, predzvesť alebo predpovedanie udalosti, ktoré sa stali Titanicu o 14 rokov neskôr. Ľudia sa v tomto smere radi chytajú podobností medzi parametrami lodí a udalosťami oboch lodí. A o to práve ide – v knihe je opísaná totižto len ich náhodná podobnosť. Neviem, či tento román niekto čítal, ale pre nezainteresovaných v skratke:

Loďou v príbehu je Titan – najväčšia a najdokonalejšia loď na svete, parník obrovitých rozmerov s najlepšou posádkou na svete. O lodi sa prehlasuje, že je nepotopiteľná, pričom nemá na palube dostatok záchranných člnov. Plaví sa na svoju tretiu plavbu cez oceán z New Yorku do Liverpoolu a to za plnej rýchlosti a deje sa tak v apríli. Na zvýšenie jej rýchlosti posádka vztýči na obidvoch stožiaroch obrovské trojuholníkové plachty, ktoré majú lodi dopomôcť zlomiť rýchlostný rekord. Posádka berie lámanie rekordu tak vážne, že si nerobí nič z toho, keď prejde blízko sa plaviacu plachetnicu a z vody nevyzdvihne jej stroskotancov. Jeden z nešťastných námorníkov kričí z vody a zosiela na loď kliatbu, v zmysle, že na ňu bude zoslaný hnev Boží. Neskôr počas Mesiacom osvetlenej ale hmlistej noci natrafí Titan na ľadovec. Nenarazí do neho priamo ale naň nadíde tak, že je loď úplne nad vodou, do ktorej následne ťažko dopadne. Jej strojovne sú zatápané a loď sa potápa kormou nadol. V procese potápania sú člny zmietnuté z paluby a z 3000 ľudí na palube sa zachraňuje len 13.

Podobnosťami Titanu Titanicu sa zaoberalo veľa ľudí (zrejme je jasné, že išlo hlavne o mystikov a spiritualistov) a boli spravené kompilácie zoznamov porovnávajúce tonáž, výkon, rýchlosť a okolnosti obklopujúce obidve udalosti. Mnoho z týchto podobností sa zdá byť na prvý pohľad bežnému človeku až príliš nápadných, ako keby bol autor jasnovidec. Ale bližšie preskúmanie všetkých aspektov odhalí, že tomu tak v skutočnosti nie je a stojí za tým len rafinovaný odhad. Robertson vymýšľal príbeh o najväčšej a najdokonalejšej lodi aká bola kedy postavená. Nechcel, aby bol tento príbeh do niekoľkých rokov zastaralý a neaktuálny ako budú technológie napredovať a lodní stavitelia sa budú snažiť postaviť čo najväčšie lode. Musel teda zvoliť také proporcie, ktoré zatienili všetky lode v roku 1898. Predĺžením dĺžky lode mohol nahrubo vypočítať nárast tonáže, kapacitu lode a ďalšie parametre. Preto je podobnosť Titanu Titanicu taká pozoruhodná. Robertson dokonca predpokladal, že parníky budú aj naďalej využívať plachty a tak ich svojmu fiktívnemu Titanu pridal. Ako dobre vieme, táto črta na Titanicu ale nebola. Robertsonovi boli zrejme známe aj staré a neaktualizované nariadenie Britského ministerstva obchodu, ktoré nariaďovalo parníkom nad 10 000 BRT mať na svojej palube len 16 záchranných člnov. Autor teda s veľkou pravdepodobnosťou projektoval svoje pozorovania a zistenia o vyhláškach do svojho príbehu aj keď v tej dobe sa mohli takéto nelogické predpisy o tak malom počte člnov na tak veľkom parníku javiť ako nereálne (ako je však známe, tieto nariadenia neboli naozaj zmenené až pokiaľ sa Titanic nepotopil). Tu je niekoľko postrehov, ktoré niektorí považujú automaticky za totožné veci pričom sa jedná len o podobnosti:

  • Titan sa plavil z New Yorku do Liverpoolu a jednalo sa o tretiu plavbu. Titanic sa pritom plavil zo Southamptonu do New Yorku a išlo o panenskú plavbu. (Tu je názorne vidieť, že sa autor nechal inšpirovať samotnou spoločnosťou White Star Line, ktorá v dobe písania románu mala svoj domovský prístav a kancelárie v Liverpoole. Až neskôr bol za domovský prístav zvolený Southampton avšak kancelárie spoločnosti ostali v Liverpoole a v ňom bola loď aj registrovaná – preto mal Titanic na korme okrem svojho mena aj nápis „Liverpool“).

  • Neprekvapí ani spôsob akým Titan stroskotal a teda, že si autor vybral ľadovec ako hru osudu. Tu treba povedať, že k zrážkam do ľadovcov sem tam prišlo aj keď nie k takým fatálnym. V roku 1879 narazil v Atlantiku do ľadovca britský parník Arizona, v roku 1899 parník Concordia, v roku 1907 nemecký Kronprinz Wilhelm, v roku 1911 Cunardova Columbia. Desaťročia predtým sa dokonca stávalo, že lode mizli bez stopy a nezachránil sa nikto z posádky a cestujúcich. Bolo to pripisované práve stretu s ľadovcami. Titan na ľadovec nadišiel ale Titanic do neho narazil zboku a otrel sa o neho.

  • Asi najviac zarážajúcou je však podobnosť názvov lodí Titan Titanic. Ak by Robertson zvolil pre svoju fiktívnu loď napríklad názov Monarch, nebol by jeho román zrejme nikdy taký známy a slávny. Voľba názvu Titan je však logická, keď sa zamyslíme nad tým, ako White Star Line zvykla pomenovávať svoje lode - Oceanic, Majestic, Teutonic, Megantic, Gigantic. Názvy jej lodí mali v ľuďoch vzbudzovať veľkoleposť, majestátnosť, obrovitosť, monumentálnosť a názvy Olympic alebo Titanic sa dali očakávať. Robertson jednoducho hľadal meno pre najväčšiu loď na svete, ktoré malo zastupovať atribúty ako veľkosť a výkon. Týmto postupom nám napadnú rôzne iné názvy ako Sovereign, Imperator... Ale aj mená z mytológie sú vhodne zvolené, možno Poseidon, Neptune, Triton, Titan... Táto na prvý pohľad záhadná podobnosť názvov Titan Titanic je ale zrejme oveľa prozaickejšia a jednoduchšia ako sa zdá. Svetoznámy historik na Titanic Don Lynch našiel novinový výstrižok, v ktorom je článok (očividne z februára 1897) oznamujúci príchod novej vlajkovej lode White Star Line - RMS Oceanic. V článku sa však uvádzajú aj ďalšie dva názvy, ktoré spoločnosť White Star Line zvažovala – Gigantic Titanic! Robertson sa teda mohol pokojne inšpirovať aj týmto článkom vzhľadom na to, že bol uverejnený rok pred vydaním jeho románu: 
    IMG-1812.JPG.0adf1531d80355253c04a1e529bcf404.JPG

  • A je tu ešte jedna vec, ktorú si treba z pravdepodobnostného hľadiska uvedomiť – čím viac rokov uplynie od nejakej predikcie, tým vyššia je pravdepodobnosť, že sa daná udalosť niekedy v budúcnosti stane. S každým rokom, ktorý uplynul od napísania románu o Titane sa teda šance, že sa niečo podobné stane, zvyšovali aj tu. V tomto prípade to trvalo 14 rokov, než podobná tragédia zasiahla Titanic. Ak je predikovaný oveľa väčší počet navzájom podobných predzvestí, pravdepodobnosť, že sa niečo podobné stane, sa ešte zvyšuje. Tomuto nahráva aj fakt, že takáto predikcia ráta s udalosťou, ktorá je v bežnom živote reálna a naozaj sa niekedy v budúcnosti môže stať. Naopak pri veľmi nereálnych udalostiach je pravdepodobnosť, že sa stanú, takmer nulová.

2. Ďalšiemu bodu o hre lodného orchestru úplne nerozumiem. Neboli azda autorovi známe dostupné výpovede o tom, že orchester na palube naozaj hral? Vieme, že svoju produkciu kapela ukončila, ale nie v posledné sekundy, kedy loď zachádzala pod hladinu. Sporné je akurát to, že presne nevieme, čo mohli hrať ako posledné. Výpovede sa rozchádzajú, či to bol „Nearer my God to thee“ alebo „Autumn“.

3. Údajné sériové číslo 3909 04 čítané odzadu ako NO POPE je samozrejme nezmysel. Žiadne takéto číslo nebolo Titanicu pridelené. Jediné registračné číslo, ktoré mal a ktoré mu pridelilo Ministerstvo obchodu, bolo 131 428. Okrem toho mu bolo pridelené číslo trupu lodenicou Harland and Wolff a to 401. Neviem kde presne vznikla táto fáma, ani napríklad tá, ktorá hovorí o tom, že mal Titanic na svojom boku napísané, že nepotrebujú Boha alebo že ani Boh túto loď nepotopí. Jedná sa samozrejme len o ďalšie výmysly a fantazmagórie. Existuje jedna fotografia zo 14. februára 1912, kedy bol Titanic v suchom doku a fotograf z Cork Examiner odfotil bok lode, na ktorom bol nápis „NO HOME RULE“. Išlo o anti-politický slogan, ktorý bolo v tom čase vidieť na rôznych miestach po celom Belfaste a ktorý bol proti návrhu zákona o samospráve tzv. „Home rule“ a bol súčasťou protestov spojených s návštevou Winstona Churchilla. Či si práve tento slogan niekto prikrášlil na NO POPE alebo NO GOD, netuším. Nebol by som však vôbec prekvapený:
IMG-1912.JPG.d14b5b5cb9f621dab2de441a900c85c3.JPG

4. Ďalší bod je pravdivý. Titanic naozaj nebol prvou loďou, ktorá vysielala signál SOS. Podľa mojich zdrojov však prišlo k jednému z prvých hlásení SOS signálu 11. augusta 1909, kedy sa na parníku SS Arapahoe poškodil hnací hriadeľ a tak loď vysielala SOS. V ten istý deň o tom písal aj The New York Times.

5. K poistnému podvodu som sa už vyjadril.

6. Tvrdenia o nepotopiteľnosti Titanicu a Olympicu prešli v posledných dvoch dekádach revidovaním nakoľko bola objavená 4-stranová brožúra White Star Line, v ktorej sa na konci píše, že lode sú navrhnuté ako nepotopiteľné. Zarážajúce pritom je, že táto brožúra pochádza zo septembra 1910 teda z doby, kedy bol vo výstavbe nie len Titanic ale aj Olympic a tak padá na WSL podozrivý tieň, že práve ona začala šíriť túto kampaň o nepotopiteľnosti. Mnohí argumentovali tým, že termín „practically unsinkable“ zaviedol prestížny technický časopis „The Shipbuilder“, ktorý vo svojich vydaniach písal o zavádzaní vodotesných oddielov a spúšťacích mechanizmoch, ktoré sa dajú navyše ovládať aj z kapitánskeho mostíka. Takéto plavidlá označil za prakticky nepotopiteľné. Renomovaný historik a viceprezident „Titanic historical society“ George Behe a technický expert na konštrukciu Titanicu Bill Sauder ale skúmali texty, ktoré časopis obsahoval, a prišli na to, že väčšina textu bola písaná redaktormi, ktorí iba kopírovali obsah dobových brožúr WSL. Tak tu máme napríklad úseky, kde je 50 slov idúcich za sebou v jednom rade až pokiaľ nepríde čitateľ k jednému jedinému odlišnému slovu medzi obsahom v brožúre a časopise. Zdá sa teda, že The Shipbuilder sa vo veľkej miere spoliehal na reklamný materiál WSL a pravdepodobne upevnil týmto spôsobom, že tvrdenia periodík o praktickej nepotopiteľnosti boli parafrázovaním vlastného tvrdenia spoločnosti WSL, že Olympic a Titanic sú lode navrhnuté ako nepotopiteľné. V októbri 1910 – viac ako sedem mesiacov pred začatím panenskej plavby Olympicu – písal o praktickej nepotopiteľnosti aj The New York Times. Okrem toho sú známe aj niektoré výpovede hovoriace o nepotopiteľnosti, ktoré sa rozšírilo v povedomí ľudu, a ktoré boli vyslovené pred stroskotaním lode. Nechcem to tu celé zahltiť už teraz príliš extenzívnym textom ale ak by si mal záujem, tak ich sem môžem hodiť. Takže viera alebo presvedčenie, že sa Titanic stal vďaka tlači nepotopiteľným až po tragédii, nie je tak úplne pravdivá. Spomínaná 4-stranová brožúra. Vopred sa ospravedlňujem za kvalitu. Treba si však všimnúť poslednú stranu – „designed to be unsinkable“:

pam1.jpg.bfb9fa1f598c9cceec237324b057f1fa.jpgpam2.jpg.3f501939b5c267352946d2129b424e75.jpg

pam3.jpg.58e8843d4779e3739966de819bd030aa.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dik za odpoved. Ja som cital o tom romane len takto na nete, nebolo tam vobec opisane toto vsetko. PRakticky tam bolo len to ze to bola lod Titan a ze mala malo clnov a ze sa potopila po zrazke s ladovcom a preto to bolo vsetko tak podobne Titanicu. Ale super dozvediet sa o tom tieto detaily, ktore tu mystickost odsuvaju nabok. Nevedel som ani o tom ze White star line takto propagovala nepotopitelnost O/T.

Link to comment
Share on other sites

Tak sa mi zda ze sme prebrali uz vsetko co tu odznelo ako konspiracia :D Vsetko okrem jednej veci o ktorej viem len velmi velmi malo alebo skor skoro nic. Tou vecou je Californian. Urcite si si vsimol na strane dva ten text kde nejaky vyskumnik Tim Maltin hovori o fatamorgane a ze Californian nemohol vidiet Titanic. Myslis ze to tak mohlo byt a kapitana nepravom obvynovali?

Link to comment
Share on other sites

Určite myslíš tento dokument „Titanic: případ uzavřen“, kde hovorí Maltin o fatamorgáne.

Na otázky, ktoré pokladáš, sa ale odpovedá zväzkami kníh.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ano! To je ten dokument ktory som kedysi videl len som si nepamatal meno. VIdel som ho davno a neviem co tam uz presne bolo ale zda sa mi ze niektore body su v tejto teme na tej strane dva. Islo hlavne o tu fatamorganu.

Link to comment
Share on other sites

Na pochopenie celej tej problematiky je potrebné oboznámiť sa s výpoveďami a mnohými aspektami týkajúcimi sa navigácie a vzájomnej približnej polohy obidvoch parníkov. Snáď niekedy, keď na to bude viac chuti a času.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No, som tu s dalsou otazkou :D Je mi jasne ze toto ma nejake vysvetlenie ale ja som sa nedopatral k nijakemu. Teda porovnaval som nejake fotky ale zmysel mi to nedavalo. Takze vies mi to vysvetlit preco ma Titanic vpredu najskor tychto okien 14 a potom ich ma zrazu 16? Kukal som sa na Olympic a niektore fotky zobrazuju tiez 14 alebo 16 okien a je v tom velky chaos.

To vsak nie je vsetko. Okrem toho nesedi aj napis. Na prvej fotke je az dalej za tretim oknom. Na druhej fotke zacina ale napis presne pod tretim oknom.

554225838_Oknaskuska.thumb.jpg.b2ada67c656d9fd0d430b732d4627f2f.jpg

1299422599_Okna2skuska.thumb.jpg.a8c2707522d10644664db67bef09ea02.jpg

Link to comment
Share on other sites

A vlastne este aj toto. Vlavo ma Titanic po spusteni na vodu velke obdlznikove okna a na fotke vpravo ich ma zrazu uplne inak usporiadane a zdaju sa byt mensie.

Okna 3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahoj. Z fotky, ktorú si vložil, ale nie je zrejmé koľko tam tých okien je nakoľko tam sčasti zavadzia konštrukcia Arrolovho portálu. :smile1: Preto sa treba pozrieť na iné zábery. Je však pravda, že fotky zo stavby Titanicu zobrazujú na jeho ľavoboku provy naozaj 14 kruhových okien. Neskôr počas dostavby však boli dodatočne vyrezné dva otvory pre lepšie vetranie a viac svetla pre priestory kuchyne posádky, ktorá sa v tých miestach nachádzala. (Inak aj Olympic mal pôvodne 14 okien v týchto miestach a zobrazuje to aj nespočet fotografií, no aj na ňom boli neskôr dodatočne vyrezané dva otvory. Popravde, v jednom z mojich príspevkov, kde je Olympic v suchom doku a pri fotke je komentár o odpadnutej farbe, je vidieť, že v marci 1912 už mal na ľavoboku 16 okien.)

Čo sa týka rozdielnej pozície názvu lode - meno Titanic je na fotografických platniach vpísané samotným fotografom Robertom Welchom. Ten týmto spôsobom častokrát zvýrazňoval mená lodí, pretože na čiernobielych fotografiách sú veľmi slabo vidieť (zvýraznený názov má aj Olympic na fotke o odpadnutej farbe.)

Dal som si tú námahu a naskenoval podobnú fotografiu, v ktorej je v detaile podobne vidieť autorov "podpis" - písmo je krivé a vpísané. (Z otvoru vľavo dokonca vykúka robotník.)

large.3.jpg.757d09ff8dd85d21cd423bcee930

large.4.jpg.a2bf46982f57f4e7a563e9e3e422

Z podobnéhu uhla existujú ďalšie dve snímky. Túto si sem dal ty ale prikladám s lepším rozlíšenom, kde je dokonca vidieť líniu čiar ako pomôcku pri písaní písmen:

large.5.jpg.9266bce39d42b1805a495270cc21

large.6.jpg.fb27812edb0e76e5414b8f8a77fc

A znova ten istý prípad:

large.7.jpg.a021386d893c8ebdc845181f9c82

large.8.jpg.6571ea9f3e1fdfd520eb116f3385

Názov lode nebol v týchto štádiách ešte natretý, avšak čo je dôležitejšie je to, že sa farba neaplikovala len na obyčajný oceľový plech. Do plechu boli písmená totižto najskôr vyrezané čím vzniklo zahĺbenie a až potom prišla na rad farba. Pokusy konšpirátorov trepať dve na tri v zmysle, že na zámenu parníkov stačilo názvy lodí iba prehodiť sú nezmyselné. Oceľové plechy, do ktorých boli písmená vyrezané, boli prinitované o rebrá lode a o susediace plechy. Nebolo teda možné, len tak ich bez komplikovaného a ťažko uskutočniteľného zásahu prehodiť.

Na tejto snímke je Titanic v prístavisku v januári 1912 a meno je už v plechu vyrezané, aj keď ešte stále nenatreté odtieňom žltej. Pravá pozícia názvu lode je preto odlišná od tej umelo vpísanej. Loď má už aj 16 kruhových okien:

large.1.jpg.cbec3ec11abcdd10a6b5188d14e0

large.2.jpg.470334029c6643337a93a14c0769

Výrazne sa týmto spôsobom upravovali aj ďalšie fotografie Titanicu vrátane tej tvojej, kde loď vyplávala od móla v Southamptone. Na tejto je napríklad parník v írskom Queenstowne a na jeho korme si môžeme všimnúť zvýraznenie TITANIC LIVERPOOL.

large.1946687248_TitanicinQueenstowntake

Originál fotografie však zobrazuje názvy oveľa matnejšie:

large.1855603790_Ensign(1).jpg.7704111dc

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Super! Parada! Toto som potreboval vediet. Takze v tomto to cele tkvelo. Mozem ist vyvraciat na konspiracne weby :D :D 

Zabudol si este napisat k tym obdlznikovym oknam. Ja som kukal fotky Titanicu pri spusteni a tie okna v casti paluby B su uplne take iste ake ma Olympic. Ako je to mozne? Zmenili ich? Lebo na inych fotkach ma potom Titanic uplne ine tie okna. Su tensie a viac od seba.

Titanic:

14834011_1.jpg.2ac12d000dd4c7b82a07db75e952e16e.jpg

 

Olympic:

1077599_174455902734262_603392402_o.thumb.jpg.1cfa3f22a7969a129626cf16c69448e2.jpg

 

Alebo je na oboch fotkach Olympic???

Link to comment
Share on other sites

Na to existuje veľmi jednoduchá odpoveď - trup Olympicu bol pred spustením natretý na šedobielo, trup Titanicu načierno. Takže na tvojej prvej fotografii je Titanic. Druhá fotka je Olympic.

K tým oknám je to tak, že obidve lode sa stavali z tých istých "Shell plating" plánov a na vodu boli spustené pri tej istej konfigurácií okien. Tu je zopár fotiek Olympicu po spsutení a za nimi sú fotky Titanicu po spustení. Okná sedia ako na prove, tak aj na palube B.

large.1.jpg.57d2f3bf7448e1e7d8a7c374d71a

large.2.jpg.ebe253741cd5e79111a4b88a3417

large.3.jpg.f0aa0a88a1e5154f7c022f93193d

large.4.jpg.276b9770f030cfb66419aa272f49

large.5.jpg.1ec025ce1406c2650995c01b93da

A spustenie Titanicu 31. mája 1911:

large_11.jpg.eedb7de36f006765d49bc15bad2

large_22.jpg.8c20f910d65c632b7e2538055e3

large_33.jpg.c6614a461a97d73267e6d38a1d6

large_44.jpg.9d0fce5b08d4ac6d3f38d5b2a8e

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zabudol som vlastne napísať, že aj keď boli lode spustené s tou istou konfiguráciou okien, tak počas dostavby Titanicu prišlo k veľkej zmene a to v prerobení takmer celej paluby B. Pôvodne mali obidve lode v tejto časti krytú promenádu pre prvú triedu s veľkými obdĺžnikovými oknami. Na Olympicu sa počas prvotných plavieb ale zistilo, že je promenáda opustená a len veľmi málo využívaná. To sa malo na Titanicu zmeniť a tak boli v týchto miestach postavené nové kajuty a luxusné apartmány s menšími oknami a promenáda bola tým pádom zrušená (ponechala sa len malá časť pre súkromnú promenádu dvoch milionárskych apartmánov). Na tej istej palube bola v zadných častiach rozšírená aj francúzska reštaurácia "A la carte" a pridaná nová spoločenská miestnosť "Cafe Parisian", čo malo za následok, že sa Titanicu zväčšila jeho hrubá priestornosť (anglicky BRT) a preto bol Titanic vlastne najväčšou loďou na svete aj keď rozmerovo sa od Olympicu nijako nelíšil. Prikladám zopár fotografií zo septembra 1911, kedy boli práce na prerábaní celej paluby B v plnom prúde. Nie len že boli pôvodné termíny panenskej plavby Titanicu presunuté kvôli už vyššie v príspevkoch spomínané opravy na Olympicu, ale táto prerábka ešte viac prispela k oneskoreniu dokončenia a vyplávania lode.

Táto extrémne vzácna fotografia bola spravená niekedy na konci septembra 1911. Tu je pekne vidieť ako už robotníci demontovali pôvodné oceľové steny s veľkými oknami. Časť, ktorú ponechali, patrí vstupnej hale prvej triedy a súkromnej promenáde:

large.919682_142111542640735_1587674043_

Ďalšia z radu vzácnych fotografií je unikát sám o sebe, môžeme tu vidieť skrz samotnú loď na druhú stranu!

large.922660_142111525974070_146962113_o

 

Toto je jedna zo známejších fotiek:

large.1358206005_summerof1911.Workisalre

 

Snímka z veľmi zaujímavého uhla. Tu je pekne vidieť rozostavané lešenie popri boku paluby B:

large.IMG-7207.jpg.15bfaeabe2a237ac93715

 

Plány na prerobenie paluby boli odsúhlasené už na konci júna 1911 ale práce nemohli začať, pretože nasledovali týždne výpočtov, návrhov, kreslenia výkresov a výroby komponentov (samotné prerábanie trvalo nakoniec celých 6 týždňov.) Táto zmena bola vlastne takou prvou väčšou zmenou na jeho konštrukcii, vďaka ktorej sa Titanic začal odlišovať od Olympicu. Na tejto poslednej fotke je už vidieť nové menšie okná aj keď lešenie je ešte stále uchytené o bok:

large.IMG-6365.JPG.983be2c0375440a55695c

 

Dúfam, že je "ZÁHADA OKIEN" vyriešená.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kamo ty odkial beries tie fotky :D Tie z prerabky paluby B su uplne genialne!!! Nikdy som ich nevidel. Ale keby mam tak kvalitne fotky tak na to asi pridem aj sam ze ten napis tam je dopisany rucne lebo je to dost vidiet :D Diky za vysvertlenie k tym oknam, je to zaujimave citanie.

Inak netusil som ze Olympic mal krytu promenadu. Vzdy som myslel ze len Titanic hore na palube A.
Existuju nejake fotky tej promenady Olympicu?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • tomassi
      By tomassi
      http://www.youtube.com/watch?v=wmaQdgyzcwg
      tvnoviny.sk

      sa mi zdá, že už bolo zopár dokumentov,
      ktoré sa snažili ukázať Noemovu archu,
      ale materiály boli vždy nekvalitné ako pri UFO snímkoch

      myslíte si,
      máme tu skutočný dôkaz existencie Noemovej archy, je to ďalšie Turínske plátno alebo úplný podvod, resp. niečo celkom iné?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Additional information you can see at Privacy Policy