Skočiť na obsah

lopata555

Odporúčané príspevky

Vlastne som chcel ešte k Lordovi napísať, že on síce sám seba pri  vyšetrovaniach opísal ako človeka, ktorý bol v polospánku a napoly vnímal a že na niektoré veci si nespomínal. Ale jeho druhý dôstojník Stone a kadet Gibson tvrdili niečo úplne iné. Áno, pán Hubáček napísal, že keď si unavený námorník ľahne po celom dni tak ho nezobudí ani strela z kanóna ale pán Hubáček tam nebol. Nebol som tam ani ja, ani nikto z nás. Kto tam ale skutočne bol je kadet Gibson, ktorý vo výpovedi povedal, že keď išiel osobne podať Lordovi hlásenie o raketách (plurál), Lord nespal a bol plne oblečený, neležal v posteli ale len na pohovke v mapovni. To, že bol plne oblečený a ležal na pohovke povedal pri vyšetrovaní aj sám Lord. Takto isto, aj keď iba cez hovorové potrubie, s ním niekoľkokrát počas noci komunikoval aj druhý dôstojník Stone, ktorý mu hlásil biele rakety (opäť plurál!). Lord sa však vyhováral, že mu bola oznámená len jedna raketa a že sa pýtal na jej farbu.

Okrem toho, keď vrchný dôstojník Stewart prišiel na palubu o 4:00 (Stewartova výpoveď), povedal mu Stone o udalostiach z noci a o raketách. A keď sa o 4:30 dostavil na palubu aj Lord, Stewart zopakoval Lordovi, čo mu pred polhodinou zdelil Stone. Podľa Stewartovej výpovede Lord povedal: „Áno, viem, hovoril mi o tom.“ V anglickom origináli z oficiálnych prepisov to je v znení „I know; HE HAS BEEN TELLING ME.“ Každý, kto vie trochu po anglicky a ovláda anglické časy vie, že táto veta znamená, že o tom bol informovaný, pretože mu to bolo oznamované. Medzitým dvojica (Lord a Stewart) v toto skoré ráno pozorovala nový parník na obzore so štyrmi stožiarmi a dvomi stožiarovými svetlami (išlo o Carpathiu). Keď sa Stewart opýtal Lorda, či má v úmysle overiť si totožnosť lode južne od nich, Lordova odpoveď bola: „Prečo? Veď už teraz nesignalizuje.“

To je teda veľmi odlišné od toho, čo Lord uvádzal vo svojej výpovedi v zmysle, že počul len o jednej rakete, že bol v polospánku, že si dopodrobna nepamätá na Gibsonovu návštevu mapovne ale len isté útržky, že ho mali vytiahnuť z postele a podobne... To značí, že Stewart až moc dobre vedel o tom, že Lord vedel o udalostiach z noci, ale na úsvite už Lord nepovažoval situáciu za vážnu natoľko, aby si overil totožnosť lode (aj keď už nešlo o Titanic ale o Carpathiu). Samozrejme, že celá vina nemôže padnúť na Lorda. Mal na palube kompetentného dôstojníka, ktorý mal práve službu. Pravda je však taká, že za loď zodpovedá aj tak len kapitán. Stone pochybil a mal viac naliehať na Lorda, aby sa dostavil na palubu. Minimálne mal zobudiť rádiotelegrafistu. Lord sa zase neobťažoval vstať a ísť sa na vlastné oči presvedčiť, čo sa to vlastne deje na horizonte. Tak tu máme dvoch mužov, ktorí sa počas vyšetrovania vyhovárali jeden na druhého. Problém bol v zrejme spomínanom mostíkovom manažmente a ochotou komunikovať medzi sebou. Dvojica sa údajne vyhýbala komunikácii a podľa niektorých mal Stone z Lorda strach. V celom tomto procese uškodilo však Lordovi to, ako klamal v Bostone a ako postupne menil svoj príbeh. A neskôr mu uškodila výpoveď kadeta Gibsona v Londýne.

  • Díky! 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Hm... ak Lord vypovedal vo svoj prospech a vo svoj prospech vypovedal aj ten Stone tak je tazko urcit ktory z nich hovori pravdu. Ale ak aj Gibson potvrdil slova toho Stona tak je to jasne. Vidiet ale rakety a nerobit nic ich usvedcuje vsetkych. Bez ohladu na vsetky okolnosti.

Vies odporucit nejake zdroje odkial mas vsetky tieto informacie? Ja mam len spominaneho Hubacka. Tam je o Californiane podla mna dost. Ale podla toho co si pisal tak pozeram ze tam je prezentovany len jeden nazor.

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

S radosťou. Kníh o Californiane je veľa ale nie všetky sú kvalitné. Toto je ale taký základ - v hornom rade je niekoľko veľmi kvalitných titulov, ktoré napísali popredné autority na prípad lode Californian a sú posledným klincom do rakvy tejto lode a jej posádky.

Spodný rad sú knihy pro-Lordov, ktorí kapitána obhajovali a chceli ho zbaviť viny pričom si starostlivo vyberajú argumenty v jeho prospech. Na protiargumenty tieto knihy akosi zabúdajú a neuvádzajú ani významné skutočnosti, ktoré do prípadu vstupujú a ktoré kapitána usvedčujú z do neba volajúcej nedbalosti a z klamstiev. Najhoršie sú na tom tie dve čierne, ktoré napísal Leslie Harrison, zarytý celoživotný obhajca Lorda. Pri čítaní jeho knihy sa čitateľ dostane do nemého úžasu, kedy príde k odstavcom, kde autor uvádza, že Titanic nevystreľoval biele núdzové svetlice vybuchujúce v spŕšku hviezd, ale že vypúšťal tzv. rímske sviece (čo je samozrejme v kontradikcii so všetkými výpoveďami posádky Californianu, ktorá sa exaktne vyjadrila k bielej farbe a k časticiam po výbuchu pripomínajúcich hviezdy). Alebo že Lord videl okolo 23:00 prichádzať neznámu loď (Titanic) nie z východu ale zo západu. Horný rad kníh potom opravuje všetky tieto dezinformácie a skutočnosti uvádza na pravú mieru.

Vpravo dole síce nie je kniha od pro-Lord autora, ba naopak je to jeho odporca, ale je až príliš zaujatý voči kapitánovej osobe, čo nepôsobí vôbec profesionálne. V knihe sa vyjadruje, že Lord bol podľa neho sociopat a vykazoval poruchy osobnosti. O tomto neexistuje žiadny dôkaz a takto sa o kapitánovi Lordovi ani nikto nevyjadroval. Aj keď Lord pôsobil autoritatívne a autokraticky, takéto obvinenia nie sú na mieste. Preto je autor Daniel Allen Butler veľmi kritizovaný za tieto slová.

No a potom sú dôležité výpovede zainteresovaných pred vyšetrovacími komisiami. Tie sú v plnej miere k dispozícii na stránke: https://www.titanicinquiry.org/

Samozrejme, že najdôležitejšie výňatky z výpovedí sú obsiahnuté v knihách, ktoré sú v hornom rade.

large.IMG-2447.jpg.0109fdfbc45df4b275ad1

  • Pridať bod 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Diky. Zaujala ma ta zelena kniha s tym forenznym pristupom. A ma dost dobre hodnotenia na amazone.

Spominas Lorda ze videl Titanic okolo jedenastej vecer. Toto si pamatam aj v Hubackovej knihe ale pamatam aj ze jeden z dostojnikov hovoril ze videl velku osobnu lod, proste velmi osvetlenu s mnozstvom svetiel. Ale dalsi dostojnici a Lord hovorili ze podla nich to bola mala nakladna lod a ze bola ledva osvetlena a mala malo svetiel. Preco tieto odlisne nazory? Vysvetlilo sa pri vysetrovaniach aj toto?

  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Dňa 18. 2. 2024 at 13:00, PeterTaraba pridal:

Diky. Zaujala ma ta zelena kniha s tym forenznym pristupom. A ma dost dobre hodnotenia na amazone.

Spominas Lorda ze videl Titanic okolo jedenastej vecer. Toto si pamatam aj v Hubackovej knihe ale pamatam aj ze jeden z dostojnikov hovoril ze videl velku osobnu lod, proste velmi osvetlenu s mnozstvom svetiel. Ale dalsi dostojnici a Lord hovorili ze podla nich to bola mala nakladna lod a ze bola ledva osvetlena a mala malo svetiel. Preco tieto odlisne nazory? Vysvetlilo sa pri vysetrovaniach aj toto?

Prepáč za neskoršiu odpoveď, vôbec mi neprišlo upozornenie, že si ešte hodil komentár. A sorry za dlhú odpoveď, ale inak to nešlo.

No, ako začať? Pre správne a úplné pochopenie toho, čo videli hliadky Californianu, si treba najskôr ozrejmiť pozičné svetlá lodí na tomto obrázku:

large.Navigacnesvetla.png.3c99c0f8c365f6

Lode akými bol Titanic používali štyri pozičné svetlá vďaka ktorým mohla iná loď určiť jeho smerovanie. Na prednom stožiari vysoko nad hlavami mužov hliadky v hliadkovom koši mal veľmi výrazné biele svetlo, ktoré pokrývalo oblúk 225° ako je vidieť na obrázku. Potom mala loď jedno červené ľavobočné a jedno zelené pravobočné pozičné svetlo na krídlach kapitánskeho mostíka, ktoré pokrývali oblúk cca 112,5°. Okrem nich tu bolo ešte zadné biele pozičné svetlo na korme lode, ktoré bolo však oproti prednému stožiarovému svetlu len málo výrazné. Toto boli teda pomôcky pri určovaní smeru pozorovanej lode.

Na ďalšom obrázku si môžeme všimnúť Californian a Titanic bezprostredne pred nárazom do ľadovca. To ukazuje situácia "A" (23:00-23:40), teda v momentoch, kedy sa k ľadovcu približuje. Situácia "B" potom zobrazuje chvíle po náraze, resp. po zastavení Titanicu (23:40-00:00). (Prečo Titanic mieril po náraze na sever sme si už vysvetlili v predošlých komentároch). Californian v tej dobe mieril svojou špičkou na severozápad ako to hlásil tretí dôstojník Groves, ktorému o polnoci mala končiť služba.

large.Picture2.jpg.c167b95221669f285495a

Ak sa teraz presunieme v čase trochu naspäť do 23:00, tak vtedy pozoruje Groves že sa na juhovýchodnom obzore objavila veľká osobná loď – jasne osvetlená, ktorá sa k ním blíži (Titanic). Niekedy v tom čase ide kapitán Lord do podpalubia a cestou stretáva radistu Evansa, ktorého sa pýta, či je v spojení s nejakými loďami. Evans mu odpovedá, že len s Titanicom. O 23:40 Titanic naráža do ľadovca, robí úhybový manéver a po zastavení mieri svojou provou takmer priamo na Californian. Tým pádom ho Groves na Californiane sleduje už pod ostrým uhlom a väčšina svetiel Titanicu sa mu kvôli tomu zakrýva. Čiže zjav sa teda úplne zmenil, tak ako to je vidieť na situácii "B" alebo na obrázku nižšie:

large.CalifornianaTitanicII.png.3ddd3e07

Komparáciou dvoch rozdielnych polôh smerovania Titanicu si z obrázkov môžeme všimnúť rozdiel v zjave lode pri takmer kolmom pohľade na trup, a pohľade z ostrého uhla. Dostávame sa do kľúčového bodu, kedy Groves vypovedal, že si myslel, že loď na noc zhasla svetlá. Neskôr pri prehodnotení toho, čo videl, uviedol, že svetlá na lodi zdanlivo zhasli len preto, že sa náhle otočila a zmenila smer kvôli prípadnému odkloneniu sa od ľadu/ľadového poľa. Pre úplnosť jeho svedectva a vyhnutiu sa prípadným nezrovnalostiam v interpretácií toho, čo povedal, uvádzam celé znenie v angličtine: „She shut her lights out, my Lord.“ V preklade to znamená, že „loď zhasla svetlá, pane“. Avšak frázové sloveso „shut out“ je námorným výrazom pre „blokovať z dohľadu“, „schovať“, „skryť“ a nie zhasnúť. Komisia, ktorá sa na tento dôležitý detail Grovesa dopytovala, nakoniec po niekoľkých návratoch k tej istej otázke o zhasnutí svetiel, pochopila, čo tým mal tretí dôstojník Californianu na mysli.

Niekedy v tejto dobe prichádza na mostík aj Lord. Groves mu hlási, že na juhovýchode je osobná loď ktorá zastavila a zakrýva svoje svetlá (myslíme tým palubné svetlá z okienok, nie navigačné). Lord s ním pochopiteľne nesúhlasí, pretože v tej chvíli vidí už len slabo osvetlený parník a vyjadruje sa, že podľa neho nie väčší ako ich Californian. Tým sa dostávame k jadru veci, pretože to je pravý dôvod toho, prečo jednotliví dôstojníci a kapitán vypovedali o odlišnom zjave pozorovanej lode. O polnoci sa na Californiane totižto menia hliadky a tretí dôstojník Groves odchádza. Novo príchodzí druhý dôstojník Stone vidí Titanic od začiatku svojej služby teda v ostrom uhle, takže kvôli nevýrazným svetlám konkluduje, že sa musí jednať o malý trampový parník, nie väčší ako ich vlastný. O približne 00:15 prichádza na mostík aj kadet Gibson a tiež vidí len malý parník. Práve z tohto potom pramenil chaos, prečo sa niekomu javila loď (Titanic) ako veľký pasažiersky parník, a niekomu ako malá nákladná loď. Žiaľ išlo o nešťastnú súhru náhod pri výmene hliadok na Californiane. Pôvodný obrázok zjavu Titanicu so situáciami "A" a "B" ho ukazuje príliš veľký. Lepšie by asi bolo ho trošku zmenšiť ako by sa javil pri pohľade skrz ďalekohľad. Viď obr. dole:

large.TitanicvnociIII.png.939bfe8245c550

A ba čo viac, počas potápania Titanicu uvádzali Stone a Gibson, že neustále bolo vidieť aj červené ľavobočné pozičné svetlo pozorovanej lode zatiaľ čo vystreľovala biele svetlice:

large.Titanicvystrelujucinudzovusvetlicu

Ešte aj toto pasuje do celej mozaiky. Aby toho nebolo málo, okolo 02:00 obaja muži vidia, že červené pozičné svetlo zmizlo, resp. zmizlo z dohľadu, a že vidia už len jedno biele. Aj toto zapadá do celkového obrazu udalostí nakoľko o druhej hodine ráno bol Titanic už značne pod vodou a tým pádom bolo červené pozičné svetlo bližšie k vodnej hladine, čo malo za následok, že pre pozorovateľa na Californiane bolo za horizontom a nemohlo ho byť vidieť. Do zhruba dvadsiatich minút im parník úplne mizne, vytráca sa aj biele stožiarové svetlo. V tejto chvíli sa však výpovede Stonea a Gibsona líšili. Zatiaľ čo Stone povedal, že sa parník stratil z dohľadu lebo sa odplavil preč, Gibson hovoril, že svetlo jednoducho zmizlo.

  • Díky! 1
  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vo vete “Californian v tej dobe mieril svojou špičkou na severozápad ako to hlásil tretí dôstojník Groves, ktorému o polnoci mala končiť služba” som spravil nechtiac jednu chybu. Nemá tam byť severozápad ale severovýchod :) 

  • Díky! 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Wow! Tak tomuto sa hovori rozumiet problematike! 😀 Priznam sa ze som nikdy nevidel takto do detailu rozpisane veci okolo aféry Californianu a Titanicu. Chvalim mapy a obrázky. Nepremyslal si napisat knihu? Tieto informacie su z tych knih na fotke?

Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Knihu píšem :D Presne o prípade Californian. Len je ešte v nedohľadne a zatiaľ mám napísanú asi len 1/4.
A áno, množstvo informácií je práve zo spomínaných kníh. Mapky a obrázky sú veľmi dôležité pre pochopenie všetkých aspektov, inak je to veľmi ťažké na predstavu.

  • Pridať bod 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Tak potom daj vediet ked bude hotova. Uricte kupim.

Dnes som kvôli tym svetlam znova oprasil Hubackovu vynikajúcu knihu a cital len cast o Californiane a Titanicu. Nehra tam jedna vec. Ty si pisal ze uz okolo 23:00 videli z Californianu na horizonte bliziacu sa velku lod s mnozstvami svetiel, teda bliziaci sa Titanic. Aj to ako sa coraz viac a viac blizil. Hubacek pise ze svetla boli cim dalej viac zretelne, ze islo o ziaru svetiel. 

Do tohto bodu je to ok a logicke. Titanic sa proste zjavil v dohladnej vzdialenosti a priblizoval sa. Vsetci na Californiane to vidia. O 23:40 Titanic narazi a podla toho co si pisal tak zmeni orientaciu voci Californianu a kvoli uhlu zakryva Titanic mnozstvo svetiel. Stale je vsak mozne jasne a zretelne vidiet pozicne svetla Titanicu. A to po cely cas ako sa potapa.

Lenze teraz tu je nieco velmi zvlatne. Svedkovia z Titanicu vraveli ze svetlo "neznamej" lode videli az po polnoci. Myslim ze 15 alebo 20 minut po polnoci. Dovtedy nevideli nic! Citam aj ze ked stvrrty dostjonik Boxhal pomahal pri priprave clnov tak ze ho niekto upozornil ze sa na horizonte objavilo biele svetlo. A to vraj Boxhal povedal ze ho na svetlo upozornili asi 15 minut po polnoci. Aby toho nebolo malo tak ani muzi v hliadkovom kosi na Titanicu nevideli ziadne svetla ani o 23:00, ani o 23:30, ani pri naraze o 23:40, ani krátko po nom, ani o 00:00. Vsetci proste vraveli ze az niekedy okolo 00:15 - 00:20 videli zrazu svetlo na horizonte. Toto zapada skor do teorie ze sa na scene fakt objavil nejaky treti parnik nie?

Ako je proste mozne ze z Californianu videli Titanic uz od 23:00 a mohli ho pozorovat az do jeho potopenia, a ze z Titanicu nevideli ziadne svetla ale az okolo 00:15? Ako je proste mozne ze jeden parnik mohol pozorovat ten druhy, ale opacne uz nie? Toto nedava absolutne zmysel.

  • Pridať bod 2
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Pokladáš veľmi dobré otázky Peťo, je vidno, že nad tým skutočne rozmýšľaš. Škoda, že sem neprispievajú viacerí ako na začiatku. Je tu, si myslím, dosť ľudí, ktorých táto tragédia zaujíma.

K tvojej otázke - Aj keď sa spozorovanie svetiel z člnovej paluby Titanicu asi 15 – 20 minút po polnoci môže zdať ako veľká záhada, nie je tomu tak. Keď Californian zastavil o 22:20 kvôli súvislému ľadovému poľu, ktoré mu znemožňovalo ďalšiu plavbu, tak mieril špičkou na severovýchod1 podľa kompasu. To že zastavil v tejto polohe pramení z manévru, ktorý vydal kapitán Lord: hneď ako uvidel pole, nariadil kormidelníkovi stočiť loď úplne doprava a spätný chod. Takto Californian prečkával noc a počas nej sa jeho trup pomaly stáčal v smere hodinových ručičiek kvôli prítomnosti slabého vánku a prúdov, ktoré sa opierali o jeho trup (takto to opísal druhý dôstojník Stone). Keď Titanic úplne zastavil po náraze, dajme tomu o približne 23:45, a mieril svojou provou severne, tak Californian zakrýval svoje predné stožiarové biele svetlo a aj obidve pozičné (červené a zelené) svetlá. Jediné navigačné svelo, ktoré Titanicu ukazoval, bolo slabé zadné pozičné svetlo, ktoré by vyzeralo ako nenápadná slabo svietiaca hviezda na severnom horizonte. Túto situáciu sme si už ukázali na obrázku:

large.CalifornianaTitanicpozastaveni.png

 

A teraz, ako už bolo spomenuté, o polnoci sa menia hliadky. Druhý dôstojník Stone prichádza vymeniť tretieho dôstojníka Grovesa okolo 00:10. Časový rozdiel medzi hodinami na mostíku Titanicu a Californianu bol zhruba 12 minút takže ak bolo v tej dobe na Californiane 00:10, na Titanicu bolo 00:22. Novo príchodzí druhý dôstojník Stone si všíma, že sa Californian natočil na východoseverovýchod2 a že neznámu loď (Titanic) je vidieť presne na pravej traverze Californianu (to je priamka smerujúca k Titanicu. Je kolmá na os Californianu). Výsledkom nového smerovania špičky Californianu je, že teraz Titanicu odkrýva svoje predné stožiarové svetlo, ktoré je výrazné, a taktiež aj svoje zelené pozičné svetlo. Táto situácia je znázornená na obrázku nižšie:

large.CalifornianaTitanico00_10.png.cd1e

Bolo to práve v tomto čase, kedy niekto na Titanicu upozornil, že sa na horizonte objavili svetlá nejakej lode, a bolo to v tej istej dobe, kedy štvrtý dôstojník Boxhall prerušil prácu na odkrývaní člnov a vydal sa na mostík, aby sa na svetlá pozrel bližšie skrz ďalekohľad a uvidel aj zelené pozičné svetlo.

Môžeme teda vidieť, že nie je žiadnou záhadou, že boli svetlá Californianu zreteľne vidieť až cca 20 minút po polnoci.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 výpoveď tretieho dôstojníka Grovesa v Londýne otázka č. 8150-8151:
large.Groves8150-8151.png.45adcce951836b
https://www.titanicinquiry.org/BOTInq/BOTInq08Groves01.php


2 Z písomného hlásenia druhého dôstojníka Stonea, ktoré bolo spísané na žiadosť kapitána Lorda 18. apríla 1912 zatiaľ čo bol Californian ešte stále na mori. Túto správu Lord zamlčal a nepredložil ju ani pred jednu vyšetrovaciu komisiu. Podobnú správu spísal aj kadet Gibson, aj tú Lord zamlčal a nepredložil.
large.Stoneovehlasenie18.april1912.JPG.7

  • Pridať bod 3
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Hm toto je skutocne zaujimave. Odpovedal si mi vlastne aj na otazku co som sa chcel spytat dalej ze preco Californian smeroval provou tak divne na severo vychod ked sa plavil zapadnym kurzom. Teda az pokial nepritrafil na to pole. 

Inak super obrazky. Bez nich to nejde len tak pochopit ked si cita clovek text. Hubacek v knihe sice spomina vela veci a aj tieto smery ale tazko si to vizualizovat pri citani. Takto to dava hned zmysel.

Cital som si celu tu spravu co si hovoril ze spisal Stone pre Lorda. Tam dole ale uviedol že pozorovana lod odplavala na juho zapad. Toto je tusim pise aj Hubacek ze to nedava zmysel pretoze juhozapadnym smerom bolo ladove pole. To co by sa plavil priamo cez neho? A v noci? Tazko z toho vycitat co ten Stone vlastne videl a myslel si.

  • Páči sa mi to 1
  • Pridať bod 1
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vytvorte si účet alebo sa prihláste, aby ste mohli písať príspevky

Ak chcete odoslať príspevok, musíte byť členom

Vytvoriť konto

Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!

Zaregistrovať si nové konto

Prihlásiť sa

Máte už konto? Prihláste sa tu.

Prihlásiť sa teraz
×
×
  • Vytvoriť nové...

Dôležitá informácia

Táto stránka používa súbory cookies, pre zlepšenie používania stránok tohto webu. Pre viac informácií kliknite sem. Ďalšie informácie nájdete na stránke Zásady ochrany osobných údajov